Vanmiddag stukje rijden op de Solex, een Oto uit 1966. Tocht ging van Apeldoorn naar Hoog Soeren, flink klimmen. Vervolgens afdaling waarbij ik net de 40 km/uur haalde. Op zeker moment klonk het geluid van een geweer dat werd afgevuurd. Een stuk van mijn aandrijfrol was het projectiel. Weer een ervaring rijker moet je maar denken.
Thuis gekomen het zaakje uit elkaar gehaald. Na demontage van de rolunit viel me een olielekkage op bij een afdichtingskapje op de krukas. Verder op onderzoek uitgegaan. Krukas eruit gehaald. Ik was in de veronderstelling dat er achter het krukaslager ook ergens een keerring te vinden zou moeten zijn. Niet dus. Wel zie ik een verfomfaaide rubberen ringetje om de krukas. De holte waar het lager in ligt vallen enkele kleine gaatjes op in de diepte. Vraag is of deze hier horen en welke functie ze dan hebben. Tevens vraag ik me af of de rubberring op de krukas dient als keerring en zo ja of je deze dan kunt vervangen. Heb een paar foto's gemaakt maar zie nu niet hoe toe te voegen aan dit bericht.
Dunne ring en de ring met kartels. Kan alles zo terugzetten. Vroeg me alleen af of de gaatjes erin horen en wat de functie is van de rubberen ring op de krukas.
Die gaatjes komen mij niet bekend voor (mogelijk "gietgallen", gasbellen die tijdens productie ontstaan zijn) maar zolang ze niet doorlopen naar de buitenkant van het carter is er niets aan de hand. Die gietgallen zitten normaal dieper in het materiaal en zijn doorgaans van buiten af niet zichtbaar.
De rubber ring voorkomt dat er (meng)olie via de as richting koppeling kruipt, daarvan gaat de koppeling, teveel, slippen.
Zonet even bekeken. Gaatjes lopen inderdaad niet door naar buiten. Gelijk even lager terug op zijn plaats gezet. Toen ik het plaatje dat het lager op zijn plaats houdt demonteerde bleken de drie schroefjes geen van allen fatsoenlijk vast te zitten. Een vorige eigenaar had deze zichtbaar met een schroevendraaier beschadigd. Is het raadzaam deze schroefjes nu te borgen met loctite? En ik neem aan deze gewoon goed vast horen te zitten. Wat me overigens ook opvalt is dat het lager wordt opgesloten achter de plaat met de 3 schroefjes. Zorgt de mengsmering dan werkelijk ook voor de smering van het lager?
Die mengsmering is inderdaad voor de lagers bedoeld. Je kan de schroefjes borgen met Loctite borgmiddel, ik gebruik momenteel Steamsealant van dat merk is goed bestand tegen hogere temperaturen. Beschadigde schroefkoppen zie je vaak, ze zij ooit in de fabriek geborgd met een soort centerpons.
Beste Alfons, Ik weet niet hoe jij dat gewoonlijk doet...... Ik heb de beschikking over een uitstekende hobbybrander en ja,,,een heuse vrieskast. Maar de krukas heb ik wel "geholpen" met enkele tikjes, uiteraard met klosje.
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Zoiets dus.
Yep....rolletjes gaan nooit weer stuk.
Ik heb er ook verschillende van Peter, helemaal top, gaten bijgeboord, gezandstraald, enfin, beter dan nieuw
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Zoiets dus.
Mooi Ad, zo zet ik ook mijn uitlaatveren vast (maar dan zijn het Motorveren)
Mijn ervaring is ouderdom, bindmiddel verliest zijn kracht, of de koppeling is al meerdere malen opgerookt en die hitte is niet goed voor de rol, daarom boord Jan Vennix ook allemaal gaten in de trommelrand voor koeling.
Zoiets dus.
Mooi Ad, zo zet ik ook mijn uitlaatveren vast (maar dan zijn het Motorveren)
Ja Ronald, ik kijk ook altijd in de rondte als er een foto geplaatst wordt haha
Ongeduldig als ik ben gister toch naar Sevenum gereden. Een nieuwe rol gehaald en direct nieuw lager meegenomen. Vandaag het geheel weer in elkaar gezet. Solex loopt weer zoals het hoort.....denk ik. Tevens kennisgemaakt met de werking van de halve maantjes op de schetsplaat. Doordat ik de motor zover omhoog had schoten deze los. Kreeg ze er met geen mogelijkheid meer in. Verkenningsrandje eraan gevijld waardoor ze eenvoudig hun weg terugvonden. Kostte flink wat tijd en gepruts.
En inderdaad....."een gewaarschuwd mens" . Ik heb m'n waarschuwing nu wel gehad. Volgende keer minder uitbundig van het bultje af.