|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Wel zorgen dat je altijd met wind mee rijdt.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
en de solex van Jan loopt 120 km/h vind wel een goeie van die verlichting
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Hallo waar is de de velleman 1823 " te koop heb je daar een adres van m.v.g Theo
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
tegenwoordig goedkoper op ebay wel 3 tot 4 weken wachten dc-dc lm 2596 stepdown 1,3 -30 volt en al in elkaar gesoldeerd
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Vanavond doorgemeten:
Gas dicht 9v Half gas 19v Vol gas 29v
Zou hier de oorzaak liggen?
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Is dat gemeten na de gelijkrichter en condensator of gemeten rechtstreeks aan de spoel. Met een digi meter kan je de spanning niet goed meten vanwege de rare stroompieken (gaat dus echt niet want je meter kan hier niks fatsoenlijks van maken ) dus je meet een foute waarde. Na het gelijk richten met een diode ( of in een brugschakeling en waarover een condensator van voldoende grootte )dan is de spanning wel te meten. Voor de meting of er voldoende spanning is zet dan een weerstand van 15 ohm aan de condensator parallel en als de spanning nu meer is dan 12 tot 15 volt dan is het goed . Nu hieraan nog een 3 pootje ( 7805 ) op de plats van de weerstand (na het verwijderen van deze weerstand ) en je hebt een goede regelaar voor een tom -tom ( 5 volt 1 amp ) Een brug schakeling is beter maar als nadeel moet je tom tom aangesloten worden vrij van de massa van je solex wat meestal geen probleem is . Beide draden voeren spanning t.o.v. de solex fiets ( dat ligt aan de diode brug maar werkt veel beter . Meer vragen soms meer goede antwoorden.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Denk aan een condensator van minstens 40 volt en minstens 1000 micro Farad of nog meer . Soms kan er een storing komen van e ontsteking en dan moet er nog een condensator over de 5 volt uitgang van 6 volt 100 micro F
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
han
als dit voor de omvormer is gemeten gaat het fout !!!! als dit na de omvormer is gemeten zou dit constant 5,2 volt moeten zijn
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Hier snap ik iets niet ,een drie pootje geeft met of zonder belasting gewoon 5 volt plus en min 0,05 volt gelijkstroom ( een 7805 ) en max in 36 volt. De grote condensator over de gelijkricht brug is nodig om de grote stroom die sommige tom-tom. nodig hebben om te werken niet geleverd kan worden bij een te kleine condensator Deze word dan tussen de stroompulsen van de ontsteking steeds te ver ontladen om de 7805 van een spanning te voorzien van een spanning die minstens 3 tot 4 volt hoger is dan de uitgangs spanning van de 5 volt die je wil hebben bij een stroom van 1 amp Deze grote stroom is ook een gevolg van het probleem dat altijd de accu ook mee wordt opgeladen
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
han
als dit voor de omvormer is gemeten gaat het fout !!!! als dit na de omvormer is gemeten zou dit constant 5,2 volt moeten zijn
groet ANdre Dit is gemeten aan de koperen pin die uit de spoelenplaat komt, zonder dat de omvormer aangesloten was. Han
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Han
ik had toch aangegeven dat deze spanning niet hoger mocht zijn dan 18 tot 20 volt ????
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik ben er nu achter dat dit teveel is...
Ik probeer nog wat andere spoelen.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Ik zit regelmatig mee te lezen op dit onderwerp en ben niet geheel onbekend met elektro(nica). Begrippen als (piek)spanning, stroom, vermogen,(zelf)inductie en dergelijken zijn mij niet vreemd.
Als ik het goed begrijp heeft André iets in elkaar gesoldeerd wat als voeding (5 of 12Volt) gaat functioneren voor een Navigatie van Johan maar die werkt niet goed werkt bij een te hoog of te laag toerental van de motor.
Als ik dan teruglees zie ik dat er al een aantal mogelijkheden en oplossingen zijn bedacht om het probleem op te kunnen lossen.
Een daarvan was om bij voorbeeld een belasting aan te sluiten met een gloeilampje, een vaste weestand kan ook. Die belasting zorgt ervoor dat de spoelspanning minder hoog wordt en als die belasting goed gekozen is kan de spoelspanning niet boven de 30Volt komen op een hoog toerental van de motor.
Als je vervolgens en regelaar aansluit, zoals herhaaldelijk door Jan Vennix omschreven, dan heb je en goed werkende voeding mits de stroomafname van 1 Ampère niet overschreden wordt. Ook dit (de afgenomen Stroom) is te meten en dan weet je of de regelaar voldoet. Is de stroom hoger dan kan de regelaar (LM317/7812/7805) het niet meer bolwerken en valt de voeding uit.
Ook hier is een (simpele)oplossing voor om de gevraagde stroom te leveren (schema op deze comp. niet aanwezig, volgt nog)
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
De voeding heeft goed gewerkt op de Solex van Andre, dus dat wil ik ook voor elkaar krijgen. Is dit dan een oplossing ? De spoel afwikkelen ? Deze spoel had ik liggen met een gebroken koperdraad, ik heb hem zover afgewikkeld maar hij werkt niet. Omdat hij al kapot was weet ik niet of hij voor de afwikkeling wel werkte... Dus voordat ik een goede spoel afwikkel zou ik graag willen weten of het überhaupt wel werken kan op deze manier. (Het verhaal van Jan V. is me te moeilijk, ik ben niet zo'n stroomtechnicus, dit leek mij een makkelijker oplossing)
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
spoelen afwikkelen doe ik ook om aan de gewenste spanning te komen. tot nu toe is dit goed gelukt. de ervaring is wel dat geen solex hetzelde is. in een ander topic heb ik al eens de meetgegevens geplaatst
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik heb er nu 1 opzitten die met de verlichting aan de navigatie laat werken, we gaan de goede kant op....
Vanmiddag maar 1 afwikkelen, wordt vervolgd.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Doe jezelf een plezier en haal bij een bouwmarkt een goedkoop multimetertje dan kan je , evt. met hulp van een ander, de spanningen meten als je de afgewikkelde spoel weer gaat testen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ben al druk aan het testen geweest, steeds een stuk afwikkelen, dan rijden en kijken of de navi aanblijft.
Na 7 keer de spoel de- en monteren ben ik er wel klaar mee en ga idd een multimeter halen om te kijken hoeveel het scheelt na elke afwikkeling.
Ik heb nu 2 volledige breedtes van de spoel afgewikkeld, hoever kan ik gaan ? De verlichting, claxon en navigatie werken nogsteeds wanneer ik ze gelijktijdig gebruik.
Gr. Han
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Ik heb er nu 1 opzitten die met de verlichting aan de navigatie laat werken, we gaan de goede kant op....
Vanmiddag maar 1 afwikkelen, wordt vervolgd.
Han
waarom gebruik je die spoel niet ??
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Die spoel ben ik nu mee bezig.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Die spoel ben ik nu mee bezig.
Nog een update of wachten we tot 1 April ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Vandaag met Solex van mn vader beziggeweest. Morgen verjaardag,dus 1 april kimt dichtbij....
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Doe nou eens niet zo moeilijk. Gewoon een brugsel van iets meer dan 1 amp. en daar aan parallel een condensator van 1000 of meer mF en 40 of 60 volt en meet nu de spanning met een voltmeter . Is deze meer dan 36 volt bij een hoger toerental dan gewoon een weerstand parallel schakelen die zo groot is dat de spanning nu iets onder de 36 volt blijft.. Nu een 7805 er aan hangen en nog een condensator van 100 of meer en 6 volt spanning en je kan je tommy opladen en gebruiken. Er zal nu een spanning van 5 volt en 1,4 amp aanwezig zijn. Heb je de 1,4 amp nodig dan is een kleine koelvin noodzakelijk als de regelaar te warm wordt (Meer dan 100 graden). De eerste condensator is nodig omdat er ook voldoende spanning moet zijn bij lagere toeren doordat er tussen de rare stroom pulsen toch nog voldoende spanning moet zijn ( meer dan 8 volt continu )omdat anders de 7805 steeds even niet zal kunnen werken. Vooral als de tommy niet goed geladen is. Dit is een betere manier dan naar 12 volt en dan naar 6 volt.. De 8 volt bij meer dan 1 amp is goed door de spoel te leveren. Ga je eerst naar de 12 volt en daarna naar de 5 volt dan moet de spoel ook een spanning van 15 volt kunnen leveren om naar de 12 volt en 1 amp te komen wat sommige spoelen niet kunnen. Dus meteen naar de 5 volt schakeling. Dus die te hoge spanning is met een weerstand goed op te vangen als deze meteen over de eerst condensator is geschakeld. Deze weerstand moet wel een paar watt kunnen hebben (draadgewonden). Meer weten ,ik kan er niet meer over zeggen wat beter zal werken. Wel weet ik dat dit goed werkt.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
beste Jan
in mijn beleving doen we ook niet moeilijk, printje gelijkricht de spanning van de spoel en kan je vervolgens afregelen op de gewenste gelijkspanning mbv een potmeter die dan ook bij wisselende ingangspanning constant aan de uitgang blijft. voorwaarde is wel dat de wisselspanning niet te hoog is, niet meer dan 20 Volt wissel, sommige solexen geven zelfs 50 volt wissel en dat is even lastig waarschijnlijk ook met jou voorstel
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
De enige fout die over blijft is dat de regelaar gekke dingen gaat doen is bij een spanning van meer dan 36 volt is dat de regelaar die geen flinke koelplaat heeft er bij meer dan 0,2 tot 0,3 amp er gewoon me stopt omdat dan de inwendige beveiliging van de regelaar boven zijn lekkere werktemperatuur komt. Dus de spanning gewoon meten over de aangesloten diode brug met de condensator (nog zonder regelaar ). Nu met een weerstand zodanig belasten dat de spanning onder de 36 volt blijft. Nu het regelaar er aan ( 7805 ) en nog een condensatortje en het zal goed blijver werken. Denk aan de koelplaat ) De regelaar zal goed blijven werken totdat de spanning over eerste kondensator minder is geworden dan 7,5 volt. De spanning van de stroomspoelen is met geen enkele digi meter te meten ( de spannings vorm kan niet door de meter uitgelezen worden ) dus er klopt helemaal niets van wat je meet . Het afwikkelen is nergens voor nodig en zal er normaal alleen maar voor zorgen dat bij meer belasting van licht en ook het opladen van de tom -tom niet meer de vereiste stroom van 1,5 tot de 2 amp niet meer kunnen leveren. Dit is de laatste verhaaltje over de regelaar want er is niks anders wat beter werkt. meer weten hier niks meer over vragen .
|
|
|
0 members (),
54
guests, and
7
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
|