OP een lichtspoel van een bromfiets moter is het niet goed mogenlijk een licht installatie te maken met een aan verandering van de belasting van meer of andere lampen.
Het vermogen wat een lichtspoel af zal geven ( bij een gegeven toerental ) verandert veel met de belasting.
Stel je hebt een spoel van een solex outo met waar vroger voor een lamp van 7,5 watt en achter een lamp van 6 watt zat ( vroeger) dan zal deze spoel na zoveel jaren en regelmatig het vliegwiel gedemonteerd niet verder meer komen totaal niet hoger dan 6 v 6 watt en 6 v 6 watt.
Gaat bij het rijden een van de twee lampen niet gloeien dan zal meteen de andere wel gaan branden (zij het van zeer korte duur).
Wil je dat voorkomen dan moet je de bijde lampen appart van stroom voorzien.
Dus zet in de draad naar het voorlicht een diode en ook een bij het achterlicht een diode ( maar dan in tegen faze ).
Nu gaat de positieve stroom door het voorlampje en de negatieve door het achterlampje.
Dus nu de halve tijd 6 volt 12 watt door de voorlamp.
Dus nu de halve tijd 6 volt 12 watt door de achterlamp.
De lampen merken er helemaal niets van of ze de halve tijd 12 watt krijgen of de hele tijd 6 watt.
Denk maar eens als je aan het eten bent de hele tijd een halve boterham of de halve tijd een hele boterham.
Als je energie systeem goed is zal je daar niets van merken.