Origineel bericht van: Jan Vennix
Dezesolexheeft alheel wat van onze aardkorst opgegeten.
Zie duidelijke sporen bij de inlaatkant.
Maak het blokje met voldoende schoom maakmiddel (wasbenzine ) helemaal goed schoon.
Houd het blok bij het schoonmaken met de kant van de koppelingzijde naar boven om er voor te zorgen dat er nog niet meer van de aardkorst in het kogellager komt, want dat is er zonder sterke compresser niet makkelijk er weer uit te krijgen.
Normaal is het lager bij een 3800 niet te vervangen(eenmalige montage )
De filter die bij deze solex is toegepast houd alleen kiezel stenen en dode vliegen tegen en beslist geen fijnstof wat in grote hoeveelheden aanwezig is op onze bol.
De kiezelstenen die er niet door kunnen zijn zo zwaar dat ze er ook niet kunnen komen en dode vliegen kunnen er wel komen amdat deze niet meer de kracht hebben om voor de inlaat om te draaien en terug te vliegen.
Een zuiger behoord geen krassen te hebben omdat de zuiger de cilinder niet raakt er zal een oliefilmzijn tussen cilinder en zuiger.
Dat er krassen op komen dat komt omdat er een gedeeelte van de aardkorstkorrels groter is in diam. dan te dikte van de oliefilm tussen zuiger en cilinder.
Een zuiger die schoonloopt zal over bija de hele zuigerrok geheel lichtbruin van kleur zijn en blijven
Meer weten ,meer vragen.

Op deze zuiger zie ik de sporen alleen maar onder de zuigerveren zitten aan de rechterachterkant. Ik ken zuigers die zand hebben gezien en daar beginnen de krassen nogal linksonder, daar waar het zand binnenkomt, ook veel bij de spoelkanalen daar waar het omhoog gestuurd word. vaak heb je dan ook een zwarte olie/zand-drab onder in het carter, de nu aanwezige krassen "diagonaal" en rond de zuigerveren duiden op gebrek aan smering, over verhitting en daarmee metaal op metaal contact


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)