Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jan V en Joan, als ik zo jullie uitleg lees weten we wat de oorzaak is. Te weinig speling en dikke olie geeft wrijving en plakken. Dus juiste speling en geen dikke olie. Toch?


er is een verschil tussen wrijving en wrijving, komt de wrijving van metaal tot metaal contact door bijvoorbeeld te weinig speling zoals jan vennix terecht opmerkt dan lopen de platen heet en heb je kans op metaaloverdracht en dat is slijtage, met de juiste olie probeer je de twee kwaden te scheiden, dat geeft ook wel wrijving ( plakken) maar als het metaal elkaar maar niet ziet valt er niks over te dragen.
als je remt is er wel metaal tot metaal kontakt maar als het goed is zit daar toch nog net iets olie tussen.
Bij een dikkere olie ( of vet) heb je betere ketens die moeilijker zijn weg te dringen, nadeel is wel een trend van meer plakken.
de balans vinden tussen zo weinig mogelijk "plak" en zo veel mogelijk "niet wegduwen" te vinden is de truuk
Daar verdienen heel veel mensen al heel lang hun geld mee om dat goed voor elkaar te krijgen en dat heet Rheologie specialisten
een simpel apparaat dat gebruikt word om smering te meten is een apparaat als een soort grammofoonspeler waar op de draaitafel het ene materiaal aan de arm een ander materiaal en op de arm een steeds zwaarder gewicht en dan maar draaien totdat de boel vastloopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)