Origineel bericht van: Jan Vennix
Voor een naaf met metalen wrijvingsplaten moet men een olie gebruiken die geen sterke oliefilm heeft en zich snel laat wegdrukken.
Metalen platen met goede olie er tussen zullen niet goed remmen wat deze olie doed wat hij altijd moet doen ,de platen van elkaar weghoeden door een sterke oliefilm.
De olie die bij tandwielen gebruikt wordt die heeft de eigenschap om een zeer sterke oliefilm te maken en is daardoor helemaal niet geschikt om in een remsysteem met metalen platen te gebruiken.
Voor een remsysteem heb je een olie nodig die net voldoende kan smeren om in onbelaste toestand de platen tegen infreten kan beschermen enverder eigenlijk niets.
Als je gaat remmen zal er bij het klemmen de olie niet in staat zijn om de plaatjes van elkaat te houden.
Zolang er bij een droge wrijving de druk niet te hoog zal worden en de temperatuur niet te hoog dan zal er niets gebeuren behalve dat het schuiven over elkaar zeer moeilijk zal gaan.
Bijvoorbeeld ,je pakt een gladde stalen plaat (dus niet beschadigt) en leg er een plaat op die de goede eigenschap heeft om hierop te verschuiven en je plaatst hierop een gewicht van b.v. een ton dan zal een verplaatsing behoorlijk moeilijk zijn.
Er zal nu echt niets beschadigen tussen deze platen.
Dat zal ook zo zijn als er meerdere van deze platen op elkaar zullen liggen en het verplaatsen steeds moeilijker gaat.
Dus de plaatjes in de naaf moeten gesmeerd worden met de slechtste olie die je kan vinden en zich gemakkelijk laat wegdrukken wanneer nodig.
Dez plaatjes gaan wanneer ze niet aangedrukt zijn door trillen en zwabberen gewoon niet tegen elkaar lopen.dus eigenlijk geen smering nodig.
Dekogellagers en de andere conttactvlakken die in het remsysteen zitten moeten wel rijkelijk voorzien zijn een goede vetsoort dat niet gaat kruipen bij een warme rem en dus blijft waar het er op gesmeerd is.
Tussen de remplaten moet een dunne olie gebruikt worden b.v. naaimachineolieof iets dergelijks.


Er zijn metalen plaatjes en messing plaatjes, de laatste kom ik meer tegen, moet daar wel de dikkere olie tussen?


Vriendelijke groeten

Roelof