——————————————————————————–
Katalysator
——————————————————————————–
Een mogelijkheid om de hoeveelheid schadelijke stoffen in uitlaatgassen te verminderen, is het nabehandelen ervan, wanneer ze de verbrandingskamer hebben verlaten.
Door het gebruik van een katalysator wordt een aantal schadelijke componenten van de uitlaatgassen op een chemische manier geheel of gedeeltelijk omgezet in niet-giftige stoffen.
De op een chemische manier als katalysator werkende laag verandert zelf niet tijdens dit proces.
De katalysator bestaat uit:
- een keramisch element (monoliet)
- een katalytisch werkende laag van edelmetaal (platina, rhodium, palladium)
- een tussenlaag als drager (wash-coat)
- elastisch inbeddingsmateriaal
- een huis van edelstaal
Om te komen tot een zo groot mogelijke vermindering van schadelijke stoffen moeten de lucht-brandstofverhouding, de temperatuur van de uitlaatgassen en het volume van de uitlaatgassen en de katalysator zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Daarbij moet er rekening worden gehouden met schommelingen in de lucht-brandstofverhouding (bij het ”geregelde“ procédé).
De samenstelling van de uitlaatgassen die noodzakelijk is voor een voldoende omzetting van de schadelijke stoffen is gebonden aan een bepaald regelbereik van de brandstof-luchtverhouding, en wel aan een lambda-waarde van l = 0,98 – 1,03. Dit bereik wordt ook wel lambda-venster of l- veld genoemd.
De katalysator zorgt ervoor dat:
- stikstofoxide NOx gereduceerd wordt tot N2 en CO2. Daarbij is er een gebrek aan lucht (reductiekatalysator)
- HC- en CO-aandelen van de uitlaatgassen oxideren tot CO2 en H2O, dat wil zeggen dat de genoemde uitlaatgasonderdelen worden verbrand (geoxideerd) bij een overschot aan lucht. (oxidatiekatalysator)
De oxidatiekatalysator wordt ook wel enkelbedkatalysator genoemd. Het noodzakelijke zuurstofoverschot wordt geleverd door een arm mengsel-instelling (bij motoren met inspuiting) of door toevoer van secundaire lucht (motor met carburateur).
Met dubbelbedkatalysator, worden katalysatoren bedoeld, waarbij reductie- en oxidatiekatalysatoren achter elkaar opgesteld zijn.
In de driewegkatalysator worden de drie schadelijke stoffen in één huis(monoliet) afgebroken. Deze katalysator wordt momenteel het meest gebruikt.
In de geregelde katalysator wordt de samenstelling van de uitlaatgassen voortdurend gecontroleerd binnen een gesloten regelcircuit via de lambda-sonde. Wanneer de waarde meer of minder wordt dan l = 1 volgt er een overeenkomstige aanpassing van het mengsel. Meer dan 90 % van de schadelijke stoffen kan op deze manier worden omgezet.
Bij de ongeregelde katalysator ontbreekt de lambda-sonde, de samenstelling van de uitlaatgassen kan niet worden geregeld. Slechts ongeveer 50 % van de schadelijke stoffen kan worden omgezet in onschadelijke componenten.
Bij toepassing van een katalysator mag alleen ongelode benzine worden gebruikt.
Loodafzettingen op de katalytische laag maken deze onwerkzaam. Ook motorolieresten beschadigen de katalytische laag.

Conclusie het werkt niet bij een tweetact.
PS, Dit heb ik van internet gehaald, alleen de conclusie] is van mij.


Groetjes Willy B.