En dat heeft geen gevolgen voor de trekkracht ?
ik heb er ook zo eentje het is een uitlaatje met catalizator deze zijn verplicht op de blak en rol zoals edgard al zei om de euro norm te halen en hij zou wel degelijk aan trekkracht verliezen heb ik ook ooit eens weten zeggen zelf weet ik het niet omdat ik op de blak en rol een solex motortje heb gehangen
groetjes pierre
Is dit echt een katalysator? Als dat zo is mag iemand dit uitleggen hoe dit kan werken bij een Solex.
Ik ben ook benieuwd, in zo'n klein potje.
ik heb het antwoord hier op het forum gehad maar ik weet niet meer van wie
groetjes pierre
De foto is volgens mij van citro, commentaar misschien ook ??
toch niet dwand deze foto is van mijne blak en roll han met de kapotte karter hier heb ik nu een soles motor op gezet met een gewone uitlaat
groetjes pierre
Aan trekkracht geen gebrek bij mijn S4800, tenminste toen alles nog op de juiste plaats zat ...
En een beetje meetrappen bij het vertekken hoor er bij toch?
Groeten, Alian SF
Da's wel het Solexgevoel ja.
Ja heerlijk.
Op een helling verlies je ongeveer 5 ΰ 7 km/u aan snelheid, lijkt me redelijk.
Op een helling naar beneden ?
Naar beneden heb ik nog niet geprobeerd wat er uit te krijgen is.
Zuinig zijn met het motortje hι.
Haha, ik snap hem. De helling op natuurlijk.
Katalysator
Een mogelijkheid om de hoeveelheid schadelijke stoffen in uitlaatgassen te verminderen, is het nabehandelen ervan, wanneer ze de verbrandingskamer hebben verlaten.
Door het gebruik van een katalysator wordt een aantal schadelijke componenten van de uitlaatgassen op een chemische manier geheel of gedeeltelijk omgezet in niet-giftige stoffen.
De op een chemische manier als katalysator werkende laag verandert zelf niet tijdens dit proces.
De katalysator bestaat uit:
- een keramisch element (monoliet)
- een katalytisch werkende laag van edelmetaal (platina, rhodium, palladium)
- een tussenlaag als drager (wash-coat)
- elastisch inbeddingsmateriaal
- een huis van edelstaal
Om te komen tot een zo groot mogelijke vermindering van schadelijke stoffen moeten de lucht-brandstofverhouding, de temperatuur van de uitlaatgassen en het volume van de uitlaatgassen en de katalysator zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Daarbij moet er rekening worden gehouden met schommelingen in de lucht-brandstofverhouding (bij het geregelde procιdι).
De samenstelling van de uitlaatgassen die noodzakelijk is voor een voldoende omzetting van de schadelijke stoffen is gebonden aan een bepaald regelbereik van de brandstof-luchtverhouding, en wel aan een lambda-waarde van l = 0,98 1,03. Dit bereik wordt ook wel lambda-venster of l- veld genoemd.
De katalysator zorgt ervoor dat:
- stikstofoxide NOx gereduceerd wordt tot N2 en CO2. Daarbij is er een gebrek aan lucht (reductiekatalysator)
- HC- en CO-aandelen van de uitlaatgassen oxideren tot CO2 en H2O, dat wil zeggen dat de genoemde uitlaatgasonderdelen worden verbrand (geoxideerd) bij een overschot aan lucht. (oxidatiekatalysator)
De oxidatiekatalysator wordt ook wel enkelbedkatalysator genoemd. Het noodzakelijke zuurstofoverschot wordt geleverd door een arm mengsel-instelling (bij motoren met inspuiting) of door toevoer van secundaire lucht (motor met carburateur).
Met dubbelbedkatalysator, worden katalysatoren bedoeld, waarbij reductie- en oxidatiekatalysatoren achter elkaar opgesteld zijn.
In de driewegkatalysator worden de drie schadelijke stoffen in ιιn huis(monoliet) afgebroken. Deze katalysator wordt momenteel het meest gebruikt.
In de geregelde katalysator wordt de samenstelling van de uitlaatgassen voortdurend gecontroleerd binnen een gesloten regelcircuit via de lambda-sonde. Wanneer de waarde meer of minder wordt dan l = 1 volgt er een overeenkomstige aanpassing van het mengsel. Meer dan 90 % van de schadelijke stoffen kan op deze manier worden omgezet.
Bij de ongeregelde katalysator ontbreekt de lambda-sonde, de samenstelling van de uitlaatgassen kan niet worden geregeld. Slechts ongeveer 50 % van de schadelijke stoffen kan worden omgezet in onschadelijke componenten.
Bij toepassing van een katalysator mag alleen ongelode benzine worden gebruikt.
Loodafzettingen op de katalytische laag maken deze onwerkzaam. Ook motorolieresten beschadigen de katalytische laag.
Conclusie het werkt niet bij een tweetact.
PS, Dit heb ik van internet gehaald, alleen de conclusie] is van mij.
Klopt Citro.
Ook weet ik hoe die dingen werken.
Daarom zeg ik ook of het uberhout zal werken???
Is het wel een katalysator?
Ik weet het niet?
Wie heeft er wel eens dit ding open gezaagd?
Of open zien liggen.
Ik kan niets terug vinden (nog niet) op het internet.
Zou het milieu bespaart worden als we op die enkele Solex die rijd een Kat te plaatsen.
Ik denk dat het vooral goed voor het "gevoel" is, dat je wat voor het milieu doet.
Als mijn proeven met de scoop afgerond zijn, ga ik de Amuse eens aan de 4 gas tester hangen. Weet zeker dat ik lekker hoge waarden haal. Waarom, nou toen ik in de garage bezig was (op school)met mijn scoopbeeldjes stonk de hele tent naar de uitlaatgasjes van de Amuse.
Later meer.
Het zou dan leuk zijn dat iemand met zo'n Kat machine ook kon meten.
(als het een Kat is)
Klopt Citro.
Ook weet ik hoe die dingen werken.
Daarom zeg ik ook of het uberhout zal werken???
Is het wel een katalysator?
Ik weet het niet?
Wie heeft er wel eens dit ding open gezaagd?
Of open zien liggen.
Ik kan niets terug vinden (nog niet) op het internet.
Zou het milieu bespaart worden als we op die enkele Solex die rijd een Kat te plaatsen.
Wie kent deze site van een velosoliz met de grootste onzin over de KAT.
90% minder gas schrijft men daar ( krijg je ook als je de uitlaat 90% dicht knijpt
)
http://www.soliz.be/Ik vond ook nog een site waar een catalogus in PDF staat met heel veel Solex delen en ook een uitlaat met katalysator.
http://www.solexino.de/lang/german/Katalog_Solexino.pdf
ja, jammer dat die weg is gehaald.
De reden waarom vind ik triest. Er moest ook iets gebeuren.
Hopelijk heeft iedereen de boodschap begrepen
We lopen nu sneller het risico off-topic te raken.
zie je wel daar gebeurt het me al
Oke jullie reactie's hierboven gelezen.
Toch moet er iets van waarheid inzitten. Natuurlijk niet die 90% en een verbruik van 1:90, maar wat is er dan zo bijzonders aan een 4800. Geheel motorisch gezien.
Wie heeft er ervaring mee. Ik niet iig.
Ik ga ook niet hoger dan 3800