Origineel bericht van: FFAnders
Zij er nog meer leden die in het verleden (en heden) aan cilinders gemeten hebben om er achter te komen of een cilinder volgens de "normen" ,welke dat ook zijn, voldoen??

Aangezien , zo lees ik , er nogal wat verschillen zijn in cilinderuitvoering/gietmallen , probeer ik er achter te komen hoe een goede cilinder er uit ziet.
Dus de afmetingen van in/uitlaat en spoelpoorten , hoogten diameters e.d.

Het gaat niet om opvoeren maar om optimaliseren.
Hierbij heb ik 2 voorbeelden/bijlagen waar nogal een opvallend verschil is tussen uitlaatpoort en spoelpoort!!


Belangrijk is om de effectieve hoogte te meten ( wat is de stand van de zuiger ten opzichte van de bovenlant cylinder.

En voor die oude beestjes zijn de maten altijd Heeeel erg tam.

Moderne racers hebben bijvoorbeeld bij een slag van 40 mm de uitlaatpoort al op 18 mm van de bovenkant zitten ( 20 is meer de norm ) en de spoelpoorten op 28 ( 30 is meer de norm).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)