Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Ik heb daar een geheel andere filosofie.

De compressie komt vanzelf wel als er genoeg gas (dus benzine/luchtmengsel) boven de zuiger komt.
In onze Solexrace periode waren wij de enigen die de compressie niet verhoogd hadden door de cilinderkop af te vlakken en toch reden we altijd vooraan. Door de inlaatmembramen waar wij mee reden kwam er gewoon meer vers gas boven de zuiger waardoor er vanzelf een hogere compressie ontstaat.

Hetzelfde verhaal eigenlijk als bij auto's met een turbomotor. Daarbij is de compressie ook lager, maar eenmaal aan het rijden met turbodrukvulling is de compressie wel aanwezig.

Dus motortje goed in orde betekent goed lopen van je Solex.


Dus Peter, als ik je goed begrijp maak het niet zoveel uit die zuigerspeling.
Stel: wij hebben samen precies dezelfde solexen, lopen ook precies even hard, met allebei een (gemiddelde) zuigerspeling van 0,09mm.
Nu laat jij de cilinder kleiner maken om op een speling van 0,05 uit te komen, wedden dat ik je niet meer bij hou.


[Linked Image from jandelaat.nl]