Ondanks al mijn inspanningen bleef er maar bitter weinig brandstof (meer luchtbellen) door de retourleiding lopen. Maar als het motortje liep had hij wel voldoende brandstof. Loopt dan mooi en heeft voldoende trekkracht. Maar bij aantrappen maakt het motortje te weinig toeren om nog voldoende benzine te krijgen. Na héééél lang trappen een paar klappen en komt het motortje tot leven. En loopt ook meteen mooi.

De enige manier was om systematisch alles na te kijken. Ik heb dus eerst het hele brandstof systeem gedemonteerd. Tank, pomp carburateur en leidingen. Daarna één voor één alles weer monteren en bij elke stap controleren of je benzine krijgt.

- Tank brandschoon (enkele jaren heb ik hem losgehaald en vertint van binnen), filter brandschoon en ik kan flink wat lucht blazen door de koperen leiding. Monteren dan maar.
- Pomp gecontroleerd met de blaas en zuig proef. Lijkt goed. Pompje is ook nieuw en had ik samen men het membraan al vervangen omdat ik eerst hier de oorzaak zocht.
- Pomp gemonteerd en toevoer leiding aangesloten. Motor op de band gezet en aan het voorwiel draaien. Er stroomt een flinke straal benzine uit het gat van de afvoerleiding van de pomp. Dus oké
- Leiding naar carburateur is goed open en kan dus gemonteerd worden. Eerst even naast de carburateur gehouden en een merkteken gezet op de leiding om te zien hoe ver hij erin gestoken moet worden.

En dan valt mij wat op. De leiding liep boven de onderste bevestigingsbout van de benzinetank. En kwam daarmee ook echt een flink stuk in de carburateur. Het eindstuk zat misschien wel boven het retouruitlaatpijpje. En volgens het Solex Doe Het Zelf Boek moet hij daar juist onder zitten. Zou dat de oorzaak geweest zijn? Na nu ook de carburateur weer gemonteerd te hebben en alles netjes afgemonteerd het motortje weer gestart. En voila; ik krijg weer een mooie straal benzine (zonder luchtbellen) door de retourleiding.

Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreide testrit. Maar ik denk/hoop het probleem verholpen te hebben. De tijd zal het leren.


Groet, Koos