Vandaag weer verder gewerkt aan het achterwiel. Ik heb eerst alle onderdelen van het freewheel schoongemaakt. En de kogeltjes geteld. Ik kwam op 88 stuks. Daarna het freewheel in elkaar zetten. Omdat de verende pailletjes in de weg zitten bij het monteren van het tandwiel heb ik een heel dun touwtje rond de as met palletjes gespannen om de pailletjes op te spannen zodat ze niet in de weg zitten bij het opschuiven van het tandwiel. Daarna flink wat vet aangebracht en één voor één met een klein punttangetje 44 kogeltjes in de zitting gelegd. Hierna voorzichtig het tandwiel op zijn plaats gezet. Vervolgens het touwtje verwijderd zodat de palletjes netjes tegen de binnenvertanding van het tandwiel veerde. Hierna vet aangebracht op de zitting van het tandwiel en de overgebleven 44 kogeltjes weer op hun plaats in het vet gedrukt. Toch maar weer beide vullingen geplaatst (ondanks het advies van Joan om maar een terug te plaatsen) en de sluitring weer op zijn plaatst geschroefd. Met een drevel goed vast getikt en gecontroleerd op een goede werking. Het freewheel draait heerlijk licht zonder knarsende bijgeluiden. En er zit zo goed als geen speling op het freewheel. Ik ben tevreden. Vervolgens de remdelen (goed ontvet met remmenreiniger) en as gemonteerd, natuurlijk met schoon vet en de conus afgesteld. Tot slot de spaken op spanning gebracht en het wiel gericht. En het resultaat is een achterwiel van 55 jaar oud die eruit ziet en functioneert als een nieuw wiel. Ik denk dat dit wiel nog nooit eerder uit elkaar is geweest in die 55 jaar. Mede gezien de Vredestein buiten en binnen (potdicht) band. Zo is er weer een stukje Solex geschiedenis behouden. Nu het kapotte Lucia achterlampje vervangen door een nieuwe imitatie. Ik heb helaas geen goed origineel exemplaar. Maar dat is weer een ander hoofdstuk in dit Solex revisie verhaal.


Groet, Koos