Originally Posted by josodl
Hallo, ik ben bezig met een oude Solex, ik denk een 1400, met bolle zuiger en ronde gaten in de standaard. Heeft heel lang stilgestaan, blok zat vast. Aangezien ik nieuw ben in de Solex techniek even een paar vragen:
-Er zaten verschillende wielen onder, voor 24" en achter 23" .Klopt dit?NEE Aan de staat van de wielen te oordelen zitten ze er allebei al heel lang onder, zie de fotoos.
-Ik wil er andere wielen (23") met vlakke velgen en een trommelrem achter op zettenBij een te klein voorwiel in de voorvork komt de rol van het blok niet meer op de band ( er zit nu een terugtraprem op). Kan dit? Ik denk dat ik bij het balhoofd snap ik niet, misschien in het stuur ? een gaatje moet boren voor de doorvoer van de remkabel.
- Ik heb het blok dat er op zat uit elkaar gehaald. De zuiger zat vast, ik heb de cilinder met zuiger en drijfstang gedemonteerd door het carterdeksel los te halen, de krukas kon nog wel iets gedraaid worden zodat ik de cilinder van de tapeinden kon halen( handig, zo'n eenzijdig gelagerde krukas..) Onder een pers van 1 ton heb ik geprobeerd de zuiger los te krijgen maar hij bleef vastzittenja dat gaat niet werken druk je de hele boel kapot, een paar keer de cilinder flink heet stoken en weer aflaten koelen, dan WD 40 en koud nog eens proberen, eerst met fijn schuurpaier alle corrosie waar je bij kunt uit de cilinder schuren, ik heb er al veel gered . Nou heb ik nog een blok van een 3800, kan ik dat gebruikenDat kan maar wel met andere schetsplaten want de gaten boven zitten te hoog omdat bij een 3800 de ophangpunten aan het T stuk van het balhoofd zitten en niet aan de vorkpoot? Kan je ieder carterdeksel op ieder carter gebruiken of moet je ze bij het oorspronkelijke carter houden i.v.m. het pasvlak van de cilindervoetnee je kunt zijdeksels van een glijlager drijfstang blok NIET gebruiken voor een naaldlager drijfstang blok, andersom wel. dat pasvlak is een ander onderwerp dat lukt altijd en dat gaat altijd fout Hoezo deze tegenspraak : je mag het zijdeksel NIET vastzetten eerst los monteren DAN de cilinder aandraaien zodat het zijdeksel zich "zet" de pasvlakken van carter en zijdeksel dus op 1 lijn komen, DAN pas het zijdeksel vast zetten ?

Vragen, vragen...Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen


Jos


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)