Originally Posted by bertusjan
dat waren de fotos tot zo ver ik ga morgen eerst de ketting kast eraf halen speling uit trapas halen ( poging tot ) ketting schoon maken en kijken waarom hij eraf loopt wat er dus wringt of scheef staat daarna pas motortje nakijken waarom deze niet meer ( goed ) wil lopen word vervolgd :-)
op de foto's te zien: inderdaad de gecombineerde bediening "gasnemer/decompressie"

Bij het tuimelen/draaien van het "gasneem' tonnetje door aan de spaak te trekken die in een plaatje is gestoken dat aan dit tonnetje is geklonken, beschrijft er aan de achterkant van de carburateur een opstaand nippeltje ( die op deze zelfde metalen plaat van het "gasneem"tonnetje is geklonken) een cirkelboog, hij gaat van links in een middenstand, naar lager en dan naar rechts weer omhoog ( die cirkel weet je )
Bij dit laatste omhoogkomen duwt hij een stangetje dat tussen carburateur en cilinder staat omhoog, duwt daarmee een tuimelaartje omhoog dat OF aan de kop OF aan de motorlicht hevel is gestoken.
Tuimelaartje aan één kant omhoog betekent dat het aan de andere kant van zijn scharnierpunt dus omlaag moet ( net als kinderen op hun wip-wap) daar waar het tuimelaartje omlaag gaat duwt hij een klepje in de cilinderkop in.
Cilinderkop dus lek >> weg compressie en dan stopt de verbranding en daarmee de motor . door het draaien van het tonnetje gaat ook de gasdoorlaat verder dicht, is dus heel subtiel spelen met die hendel aan je stuur om het punt te vinden waar hij nog net stationair loopt ( Of HEEEL langzaam) gasdoorlaat bijna dicht of uitgedrukt wordt tuimelaar die tuimelt . NIET dus zomaar een haal aan die hendel geven want dat krijg je dat gevoel niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)