Als mensen met mijn solexen spelen/vasthouden of wat dan ook zeg ik steeds "NIET OP GAAN ZITTEN ALS HIJ OP DE STANDAARD STAAT"

De standaard is zo licht ontworpen dat hij de solex zelf nauwelijks kan dragen laat staan als er iemand op gaat zitten. Als iemand erop gaat zitten vouwt hij meteen door tot beide wielen op de grond staan, probeer hem dan nog maar eens fatsoenlijk op zijn standaard te zetten.
Beetje bijbuigen bovenaan om te compenseren helpt een keer of twee. Boutjes bovenaan monteren als drukpunt tegen het frame helpt daarna nog een paar keer. blokjes ijzer onderaan lassen helpt daarna nog een paar keer, echter wordt hij dan zo zwaar dat de veer hem niet meer goed omhoog houdt, dat is dus echt het laatste redmiddel.

Tref je nu een solex uit de verhuur dan ben je eraan, alle opties zijn al gebeurd en bovendien zal je zien dat de draaipunten versleten en open gescheurd zijn en dat als draaipunten losse boutjes M8 zijn gebruikt met borgmoeren, die lopen niet los als je de moeren niet volledig aandraait en dat doe je niet anders draait de standaard niet meer (!!) .

Remedie: boutgaten in standaard open zagen, vervormingen rechtbuigen, ring M12 over de boutgaten heen leggen en hele handel vastlassen zodat je weer ronde gaten hebt en extra versteviging rondom de boutgaten. Ik maak de gaten dan zo rond dat de kop van een inbusbout M8 er strak in past, die bout gaat met een moer strak aan het frame. je hebt nu een stevige uitstulping die niet te veel ruimte eist ( het tandwiel moet er langs ) en een spelingsvrij draaipunt voor je standaard

Attached Images
standaard vervormd.jpg (153.25 KB, 228 downloads)
standaard in vorm brengen.jpg (223.94 KB, 230 downloads)
standaard draaipunt.jpg (194.34 KB, 229 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)