Originally Posted by Marc31
Even een checkvraagje: klopt het dat de 3800 stationair blijft tweetakten? Mijn Oto (met gashendeltje) komt stationair altijd in een mooie viertaktcadans (tuktuktuktuktuk). De 3800 waar ik nu mee bezig ben (met draaigas en gaatjesplaatje op de carburateur) blijft in de laagste gasstand als tweetakt lopen (vrrrrrrrrrrr). En hij loopt dan ook een stuk harder, dat was me al wel bekend. Als ik het gaatjesplaatje afplak krijg ik ‘m wel aan het viertakten maar dan slaat hij soms ook af, dus dat lijkt niet de bedoeling.
het heet in de volksmond wel "viertakten' maar dat is in principe alleen voorbehouden aan "kleppenbakken" .

Een tweetakt met een beroerd mengsel gaat beroerd lopen, tegen afslaan aan. Dat hij uit beroerdigheid af en toe een slag overslaat geeft hem dat hikkende geluid ( stik zelf maar eens in een spek zwoerdje of zoiets, klink je ook niet lekker)
Bij de 3800 proberen ze dat zo veel mogelijk te voorkomen, met "gasdicht" gaat het gas weer open, alleen via een langere weg, langsheen een uitsparing in EN de gasgever EN in het carburateur huis, bij gas dicht lijnen deze op en gaan zuigen aan de achterkant waar meestal wel of niet zo een geperforeerd plaat zit. Deze aangezogen lucht loopt dus NIET langs de venturi buis en zuigt daarmee ook geen benzine aan, de lucht zou dus "ARM" moeten zijn om dat gekuch tegen te gaan, Hij gaat dan inderdaad harder lopen en vaak is dat gekuch er toch want de pomp blijft via de sproeier benzine naar binnen gieten ook al heeft hij dat niet nodig, dus waar blijft het ? ( lekken als een gek en TOCH een rijk mengsel)

zijn diverse truken voor om dat iets beter te maken, beste truuk is de motor gewoon uit zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)