Originally Posted by Joan
wat "FFanders" schrijft zit een heel grote kern van waarheid in, ik heb hier twee B&R blokken liggen van chineesche origine met chineesche drijfstangen ( en lagers en bussen) daar komt bij het rijden een metaalklank uit dat je denkt dat hij ploft, en dat zal ook wel gaan gebeuren. Toch heb ik er JRT cilinders opgezet EN getuned. Lopen als de brandweer, ALS het kapot gaat heb ik weer wat om te fotograferen, hoop alleen niet dat de vliegwielen eerder spatten want dat kan zeer doen.


Misschien een leuke optie voor binnenkort om te kijken of ik kan upgraden. Ik heb vandaag enkele dingen gedaan... Hele carburateur uit elkaar gehaald, ontvet, uitgespoten met perslucht, en gezocht dat alle kleine openingen niet verstopt zijn. Heb toen ook naar de mechaniek van de remlucht hendel kunnen kijken, deze werkt dus inderdaad zoals de oudere modellen, waarbij de hendel naar links het mengsel rijker maakt. Ik heb toen nog het bougie vervangen (oude was pikzwart en nat, rijk dus....) en een nieuw luchtfilter erop. Brandstoffilter was vlekkeloos. Heb ook gloednieuwe brandstof die 1:35 gemengd is met Kroon 2-takt olie.

Het blok lijkt beter te lopen, maar uiteindelijk als hij warm is hoor ik hem AF EN TOE viertakten op hogere toeren. Hij wilt alsnog het hendeltje helemaal naar rechts, dus mijn conclusie is dat de brandstof jet te groot is, of de remlucht jet te klein. Ik heb dus van beiden nieuwe besteld (brandstof jet nummer 28) om te kijken of het probleem dan verholpen wordt. Tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Ik heb ook een vliegwiel trekker erbij besteld, zodat ik de ontsteking timing kan controleren, maar ik moet zeggen dat hij best lekker liep vandaag, kan in ieder geval naar m'n werk...

Maak me wel zorgen over de geluiden natuurlijk, is dit iets wat verholpen kan worden door de krukas / lagers te vervangen? Ook vraag ik me af of ik het dan naar iemand zou moeten opsturen om alles te laten balanceren, ik zou wel graag richting de 35 kmh willen gaan in de toekomst...

Als laatste vraag, het uitlaatsysteem op een B&R 4800, zit daar een katalysator in? Staat wel ergens op de website, maar ik geloof niet dat een katalysator het lang vol gaat houden met de uitlaatgassen van een solex blok.... Ik heb op verschillende websites ook een dikkere uitlaat gezien, en vraag me af of ik hier ook baat bij heb.

Groeten,

Nick