Originally Posted by Joan
ik heb al redelijk wat keren gesteld dat ALS de pomp meer geeft dan de afvoer kan wegwerken het heel goed werkt door aan he begin van de leiding pomp >> carburateur een lengte binnenkabel te steken om de doorvoer enigszins te blokkeren.Sorry Joan, ik snap alles van je bericht behalve dit. Bedoel je dat ik in de leiding een stuk kabel moet steken ?

waarom zou je een goed werkende pomp naar de rustplaats sturen en vervangen door welk eender verdacht exemplaar


en aanwijzen van een foto wat waar hoort: Kijken en passen dat is het enige dat tot succes leidt. Want de Fa Solex heeft een rommeltje aan varianten over de jaren heen op de markt gebracht en daar zijn diverse hobbyisten, restaurateurs en vervangingsmarkt specialisten ( Engels "pattern parts" ) nog eens dunnetjes overheen gegaan vaak niet uit onwil maar omdat er geroeid moest worden met de riemen die er waren en nu zijn. Dus dat wat was, is niet meer zoals het ooit was , meer is het nu: "wat moet het worden"


In oudere berichten is daar ook al veel aandacht aan besteed. oa Jan Vennix als specialist heeft zich menigmaal geroerd, maar ook daar gaan de jaren tellen. Andere specialisten zijn ons zelfs al ontvallen.


Die foto's van de achterplaatjes heb je niets aan: er zit geen schaal bij, er zit geen contrast in.

Die foto's van die pompjes heb je weinig aan, er staat geen maatvoering bij en je kunt van boven niet zien of er in de zijkant nou M8 bij 1 of M9 bij 1 aan draad in zit ( voor de wartels)

Wat je wel kan zien is dat de nieuwe pomp een typisch voorbeeld is van wat ik hier boven stelde: dit is in één deel een rommeltje aan varianten: zet maar eens de lichtkap vast met een moertje, tegen de tijd dat de moer onderaan de draad is waar hij hoort is je lichtkap aan barrels, een ECHTE pomp heeft een steel erop staan met bovenaan een stukje draad en dan een dik stuk als STOP waar de lichtkap op komt te liggen en je dan merkt als de moer de lichtkap heeft vastgezet. OF er zit een kort stompje op waar je een lichtkap met vierkante koplamp OVERHEEN kan laten vallen zonder dat daar de mogelijkheid voor een moertje aan te pas komt ( klem tussen tankrand en ontstekingskap)


Sam Janssens
Peperbus liefhebber