meermalen kom je problemen tegen met vliegwiel, vaak is de spie eruit geknald ( veelal foute montage) Maar ook vaak is het vliegwiel gewoon moe ( gesleuteld).

Ook nu weer een vliegwiel met nogal schade, maar wel met een goede spie . Duidelijk is te zien aan de binnenkant dat er aanloopsporen van de (ontstekings)spoel zijn op de "spaken" van het vliegwiel. Hier was het zelfs zo erg dat ook de achterkant van de kern/conus tegen de spoelenplaat heeft gelopen. Niet handig om dit vliegwiel weer te gebruiken. In geval van nood kan het wel, dan dient de kern/conus iets ingekort te worden en minimaal de pootjes waarop de ontstekings spoel staat ( deze is veel groter dan de lichtspoel en neemt daarmee meer ruimte in) enkele millimeters ingekort te worden.

Nu was ik gisteren op de eindejaarsbeurs in vriezenveen, normaliter weinig solex, maar nu een paar handelaren met verse aanvoer waaronder solex ( beurs "weider" opgezet waaraan je kan zien dat het allemaal minder word) .
Niet gevonden waar ik voor kwam ( andere zaken dan solex ) wel bij een vaste kennis van me, ALTIJD koop ik daar wat, een leuk Victoria blokje gekocht. Leuk en oud goed vliegwiel van Solex gekocht , gestraald en fotos gemaakt ter vergelijking hoe het er wel uit zou moeten zien.
Ik heb een krukas in het "foute" vliegwiel gestoken en met een viltstift gemarkeerd tot hoe ver de krukas in het vliegwiel steekt, daarna dezelfde krukas in het goede vliegwiel gestoken, dat scheelt nogal wat want de streep zweeft nu millimeters boven het einde van de kern/conus

Attached Images
vliegwiel.jpg (116.67 KB, 280 downloads)
vliegwiel leed 1.jpg (83.65 KB, 266 downloads)
vliegwiel leed 2.jpg (76.4 KB, 254 downloads)
vliegwiel leed 3a.jpg (87.92 KB, 258 downloads)
vliegwiel leed 3b.jpg (88.67 KB, 249 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)