Originally Posted by Dirk2200
Bedankt Joan. Had erzelf niet achtergekomen dat het kapje daarvoor diende.

Alle nieuwe lagers zijn geplaatst en de carter is gemonteerd. Naar mijn gevoel draait hij wat stug.
Ik hoor niks wrijven of zo, maar je moet toch een beetje kracht gebruiken om hem rond te krijgen.
Zou dit komen door het plaatsen van een nieuw afdichtingskapje aan de aandrijfrol.(had nie dezelfde vorm als het oude) Of maakte ik een montage fout?

Kant van de zuiger: eerst 2 dunne opvul ringen dat zijn niet zo maar opvulringen dat is de afdichting er hoort eerst een ring in met verende lipjes en dan een ring die beide kanten van de lager ringen overlapt om zo zijdelings tegen het lager aan te voorkomen dat er lucht langsheen het lager ontsnapt ( werkt niet 100% maar iets is beter dan niets, het hoort daarom zo goed mogelijk te zitten, dit aanlopen van de ring tegen de zijkanten van het lager geeft wel wat weerstand, ook als de bus van het lager naar de rol niet netjes door de passage van het carter gaat ( is afdichting twee hoort heel strak te passen, maar wel los) kan weerstand opwekken. Dan ook nog als de zijcarters niet netjes in lijn liggen geeft weerstand en dan ook nog als je de verkeerde manier van ontstekingsgrond[plaat montage hebt gebruikt ( moet je over de krukas TREKKEN, niet DUWEN ) heb je kans dat je de lagers op spanning hebt gezet, ook weer een reden voor weerstand dan lager gevolgd door het afdekplaatje.

Kant van de ontsteking: dunne ring+ (nieuwe) stofkap in rubber. Gehard busje waarop de sofkap draaid, gevolgd door een dun kapje op de kop van de rubberen stofkap.
daarna een afstands bus.

Dan heb ik de aandrijfrol gemonteerd: Zie foto boven. Lager ø30x7 + skf opvulring ø17xø24x1( origineel lager ø30x8) + afstandbus ( met "montage kapje") + lager ø32x8.

Aandrijfrol over krukas gevolgd door een afstands rondsel van 2mm. koppeling geplaatst t veiligheidrondsel en de moer aangetrokken.

Groeten,
Dirk



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)