De laatste tijd, sinds mijn pensionering, krijg ik nogal wat aanvragen over hulp bij solex problemen. Graag bereid om dat te doen maar het blijkt dat veel aangeboden solexen echt ook alleen maar gebruikt worden totdat er een pompje het opgeeft, roest in de tank een pechduivel blijkt of de ontsteking verlopen is.
Help je met deze problemen vind je meestal ook losse framebouten uitgelopen wiel lagers, droge ketting vrijlooptandwielen aan het achterwiel en vooral veel losse motorophanging bouten/spatbordbouten resulteren in "zwingende" motorblokken. Dan vraag je je toch af "merk je dan niks onder het rijden? " en waar is de actie op het dwingende advies van Jan Vennix ( misschien al wel dertig jaar geleden gegeven) kijk eens wat bouten en moeren na .!!!

Om dan het blok toch wat service te bieden terwijl hij "on the go" aan het frame hangt heb ik de halve "action" leeg gekocht wat sleutels betreft en aangepast met behulp van een puntbrander om bij die nogal verstopte boutjes en moeren te komen.
laatstelijk ook nogal schik gehad van een accu slijpschijfmachine met 1 mm doorslijpschijf om wat spatbordbouten waarvan de moer niet meer voor of achteruit wilde toch weg te werken en te vervangen. Nadeel van dit alles; je zit steeds tot onder je oksels onder de smeer want schoon zijn ze allerminst

Attached Images
sleutels.jpg (116.6 KB, 444 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)