Een S4800 heeft vanaf de fabriek een trommelrem in het voorwiel.
Nu zijn er in het verleden weleens problemen met die rem geweest : Blokkeren, oftewel de rem slaat in een keer vast, je voorwiel staat in een keer stil en daar zijn ongelukken mee gebeurd en dat wil je niet.
Dit probleem is op te lossen door de rem af te koppelen, beter nog, de remschoenen eruit halen.
Vervolgens monteer je een velgrem op het voorwiel, deze werkt wat minder als het regent en dat is dan wel weer een nadeel .
Maar altijd beter dan een blokkerend voorwiel.
Kijk ook of het frame recht is rij er een stukje mee, sommige willen vanzelf naar links of rechts gaan waardoor te constant aan het "tegensturen" bent.
En inderdaad, meet de wielbasis, de afstand van de vooras naar de achteras.
Deze moet zo rond de 100cm zijn, is een beetje afhankelijk van de kettinglengte.
Zit er net een nieuwe ketting op dan staat het achterwiel meer naar voren <100cm en is de ketting wat versleten dan wordt het achterwiel wat naar achteren versteld om de ketting te spannen dan kan de afstand iets meer zijn dan 100cm.
Als deze 4800 al eens een botsinkje meegemaakt heeft dan kan de voorvork verbogen zijn en kan de wielbasis b.v. 98 cm zijn, dat is niet goed.
Controleer ook of er niet teveel speling op de wielen zit.
Standaard zitten er kogellagers in de wielen dus in principe weinig /geen speling.
Is er wel speling dan is vaak de naaf uitgelubberd en zitten de lagers er los in = niet goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy