Gisteren in de late namiddag heb ik het blokje waar ik aan werkte weer op het frame geplaatst en een testritje gemaakt.
Na ca 2km begon het blokje spontaan in te houden en wilde nog slechts hortend en stotend vooruit.
De verdenking viel in eerste instantie op een mogelijk ontstekingsprobleem.
Bij inspectie bleek dat er toch wel een behoorlijk slecht contact was tussen de bougiekabel en de lip van de ontstekingsspoel, er was daardoor ook wat zwarts te zien was als gevolg van vonkjes trekken.
Om dit probleem op te lossen heb ik een koperen schroefje met de platte kant op het lipje gesoldeerd en de bougiekabel daarop gedraaid.
Ziezo dacht ik, dat is weer klaar.....maar bij de testrit bleek er niets te zijn verbeterd en tja, daar ik de ontsteking gisteren met behulp van een speciaal kastje en de stroboscoop perfect had afgesteld kon het eigenlijk alleen nog een brandstof probleem zijn.
Omdat ik de sproeier bij het optreden van de storing onderweg al als eerste had gecheckt en deze schoon was bleef eigenlijk dan alleen nog het brandstoffilter over.
Demontage van het filter was snel gedaan en toen ik deze met de mond even wilde doorblazen om de weerstand te voelen was het direct duidelijk: deze zit potdicht.
Omdat er geen betere raad is dan voorraad heb ik snel een nieuw filtertje voorzien van 2 stukjes slang, doorblazen gaf bij deze dan ook zeer weinig weerstand en na montage en testrit was het gehele probleem opgelost.
Gelukkig is het nú gebeurd en niet ten tijde van bijvoorbeeld een mooie (groeps) rit die op 12 Juni voor de deur staat!
De foto's geven nog een beetje het plaatje bij het praatje.
Het verstopte filter heb ik uit nieuwsgierigheid nog even opengewerkt, je ziet daar het fijnstof duidelijk zitten aan de wand van het filter.
Omdat ik al mijn tankjes volledig heb vertind aan de binnenkant had ik eerlijk gezegd dit probleem niet (of tenminste niet zo snel) verwacht.
Ik weet dat o.a. Jan ook met deze filtertjes werkt, ben nog wel benieuwd naar zijn ervaring in deze qua "levensduur"!
Fijne zondag allemaal verder en tot ziens!














Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63