Solex forum
Gisteren in de late namiddag heb ik het blokje waar ik aan werkte weer op het frame geplaatst en een testritje gemaakt.
Na ca 2km begon het blokje spontaan in te houden en wilde nog slechts hortend en stotend vooruit.
De verdenking viel in eerste instantie op een mogelijk ontstekingsprobleem.
Bij inspectie bleek dat er toch wel een behoorlijk slecht contact was tussen de bougiekabel en de lip van de ontstekingsspoel, er was daardoor ook wat zwarts te zien was als gevolg van vonkjes trekken.
Om dit probleem op te lossen heb ik een koperen schroefje met de platte kant op het lipje gesoldeerd en de bougiekabel daarop gedraaid.
Ziezo dacht ik, dat is weer klaar.....maar bij de testrit bleek er niets te zijn verbeterd en tja, daar ik de ontsteking gisteren met behulp van een speciaal kastje en de stroboscoop perfect had afgesteld kon het eigenlijk alleen nog een brandstof probleem zijn.
Omdat ik de sproeier bij het optreden van de storing onderweg al als eerste had gecheckt en deze schoon was bleef eigenlijk dan alleen nog het brandstoffilter over.
Demontage van het filter was snel gedaan en toen ik deze met de mond even wilde doorblazen om de weerstand te voelen was het direct duidelijk: deze zit potdicht.
Omdat er geen betere raad is dan voorraad heb ik snel een nieuw filtertje voorzien van 2 stukjes slang, doorblazen gaf bij deze dan ook zeer weinig weerstand en na montage en testrit was het gehele probleem opgelost.
Gelukkig is het nú gebeurd en niet ten tijde van bijvoorbeeld een mooie (groeps) rit die op 12 Juni voor de deur staat!
De foto's geven nog een beetje het plaatje bij het praatje.
Het verstopte filter heb ik uit nieuwsgierigheid nog even opengewerkt, je ziet daar het fijnstof duidelijk zitten aan de wand van het filter.
Omdat ik al mijn tankjes volledig heb vertind aan de binnenkant had ik eerlijk gezegd dit probleem niet (of tenminste niet zo snel) verwacht.
Ik weet dat o.a. Jan ook met deze filtertjes werkt, ben nog wel benieuwd naar zijn ervaring in deze qua "levensduur"!
Fijne zondag allemaal verder en tot ziens!












Zal je net zien hè Geert. Op de testbank geen probleem en tijdens de testrit dit gezeur.
Het filtertje heeft mooi zijn werk gedaan iig.

Heb je de spoeltjes om een bijzondere reden met Tape geïsoleerd?
Ik zou bang zijn dat het spoeltje te warm zou worden omdat het zijn hitte minder kwijt kan. Is er al langer zo mee gereden?
Heb je geen pompfilter en gaasfilter id de tank dan?
Filtertjes zijn perfect, geen betere. En zoals je ziet heeft hij gedaan wat ie moet doen. Die rommel komt ergens vandaan, vorig jaar Met die meiden in Heeswijk precies hetzelfde gehad. En daar zat een nieuwe kunststof tankje op. Die gele originelen slang is goed, maar er is een imi op de markt, en die vertrouw ik niet, word ook kei hard!!
Ook ik gebruik filtertjes,maar dan uit de modelbouw.Kun je openmaken en reinigen.Valt mij ook op dat er regelmatig vuil in komt.Ik haal altijd 5 liter Shell V.power en meng dat 1:35 met Castrol, in een 100% schoon 5 liter tankje.Daarna giet ik het over in 1 liter olie verpakkingen,ook 100% schoon.Het viel mij op dat ook in die 1 liter olie verpakking,na enige malen er behoorlijk wat vuil te zien was.Misschien komt benzine dan niet helemaal schoon uit de pomp? Lijkt er veel op.Groet Cor (Kok18)
Ik verdenk vaak ook dat de brandstof van de pomp soms niet het schoonste is. Dus bij het tanken van het kannetje naar het brandstoftank is het raadzaam om een koffiefilter in de trechter te leggen.
Juist Johnnie en dat is precies wat ik nu ook doe.Voorkomen is beter dan ....!
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heb je de spoeltjes om een bijzondere reden met Tape geïsoleerd?
Door die groen-gele tape liggen ze goed aan aarde en vloeit de warmte mooi weg.
Verder heeft de spoelenplaat met deze tape inmiddels al zo'n 1500 km achter de rug.
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heb je de spoeltjes om een bijzondere reden met Tape geïsoleerd?
Door die groen-gele tape liggen ze goed aan aarde en vloeit de warmte mooi weg.
Verder heeft de spoelenplaat met deze tape inmiddels al zo'n 1500 km achter de rug.


Ahha, das ook een idee om op die manier de warmte weg te laten vloeien. Ik zou zeggen, hop naar de volgende 1500 km.
Ik heb het wel eens met Potgrond geprobeerd maar Tuinaarde werkt beter......
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb het wel eens met Potgrond geprobeerd maar Tuinaarde werkt beter......

Ja , ben ook met tomaten bezig, komen al aardig op vanuit het zaad, bleken ze in een keer weg te wezen.
Ca 30 zeer mini mini mini slakjes uit die grond weg gehaald ( dankszij de regen kwamen ze uit de grond) . Met andere woorden gebruik geen potgrond voor de solex dan ga je als een slak.

Dus als je wilt "aarden" bedenk dan wel wat je gebruikt. Ik aard overigens aardig in die schuur van me
Geeft een koffiefilter geen deeltjes af, als er benzine door heen gaat?
Origineel bericht van: ovee
Geeft een koffiefilter geen deeltjes af, als er benzine door heen gaat?

Als er al koffie heeft doorgelopen, dan wel denk ik.
Ik gebruik het bij mijn trechter horende brandstof zeefje als ik meng. Gewoon uit voorzorg, want benzine haren en gumsel krijg je veelal bij oudere benzine.
trechter zeefjes houden alleen zand tegen en als ze goed ontworpen zijn juist water wat de bedoeling was ( dat was want met de huidige ethanol in de benzine is de oppervlakte spanning van het water weg)
Dus als ik het goed begrijp, kan het geen kwaad om de benzine door een papieren koffiefilterzakje (zonder koffie uiteraard) te laten filteren?
Dat is correct, in vele laboratoria worden voor filtratie klusjes eveneens vaak papieren filters ingezet met een kleine maaswijdte.
Ook in benzinepompen zitten veelal papieren filters.
Origineel bericht van: solexrijen
Ook in benzinepompen zitten veelal papieren filters.


Klopt, maar dan wel 4 takten, dus zonder olie.
De olie in onze brandstof zorgt ervoor dat de papieren filter dicht gaat zitten.
Vroeger toen er nog vaak 2 takt 1op50 uit de pomp verkocht werd zat er vaak ook een papieren filter in.
Nooit problemen mee gehad.
Andere mengverhoudingen die instelbaar waren op de pomp kwamen niet rechtstreeks uit een tank. De benzine wel maar de olie werd dan in de pomp bijgemengd in de ingestelde mengverhouding.
Origineel bericht van: RedFox
Dat is correct, in vele laboratoria worden voor filtratie klusjes eveneens vaak papieren filters ingezet met een kleine maaswijdte.

die wij hebben, hebben er wel een zuigpomp aan staan.
keramische filterplaten worden ook gebruikt
© Solex Forum