Bij een gewone solex ontstekingsspoel zal bij het vergroten van de electroden afstand van 0,55 naar 0,75 de overslagspanning bijna het dubbele moeten zijn als de kompressie druk hoog is.
Als een spoel lang niet in gebruik is geweest of wat vocht heeft opgenomen in deze tijd dan zal de spoel gegarandeerd kapot gaan als je de opening gaat vergroten.
Om bij een hogere druk een vonk over te laten slaan is er onevenredig meer spanning nodig en zal deze spoel gewoon zeggen (ik doe dat niet meer ,nooit meer ).
Dus ga nooit de afstand groter maken dan dat wat de fabrikant zou willen dat je zou doen.
Ik ga er hierbij van uit dat degene die dit bedacht heeft het misschien wel weet af ik misschien toch hierin gelijk heb.

Of is dat nu ook al weer anders als vroeger.
Ook kunnen condensatoren die in deze lange rustpouze achter de rug in die tijd zoveel vocht hebben gedronken dat bij het warm worden van al dat vocht dit tussen de wikkelingen gaan verdelen zodat de electronen geen zin meer hebben om een nat pak te krijgen en de kortste weg van de ene laag naar de andere laag gaan in de condensator.
Bij een hogere opgedrongen hoogspanning hoort ook een hogere condensator spanning.
Dit is al lange tijd nog niet veranderd ,was vroeger ook al zo.
N meer vragen ook eens meer lezen.