Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#99901 08/02/14 03:43 AM
Joined: Jan 2014
Posts: 14
Donnie Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 14
Ik wil het vliegwiel van mijn 660 verwijderen voor het plaatsen van nieuwe contactpunten.
Ik moet hiertoe een blokkeerbout in het carter draaien.
Wat zijn de eisen voor deze bout?
Of kan je die ergens kopen?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Je kunt het vleigwiel ook goed onder spanning zetten dmv de de welbekende plaat met 3 gaatjes ( en met de hand tegenhouden) en dan een tik met de hamer op de sleutel 14 geven ( wel zorgen dat de sleutel goed op de moer staat, anders wordt de moer beschadigd)

FOTO PLAAT

Han

Last edited by solexnl; 08/02/14 04:27 AM.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Het welbekende plaatje werkt prima om met de vliegwielmoer het wiel van de krukas te trekken. Alleen moet je dat wiel nog wel tegenhouden he.

Blokkeerbout ben ik geen voorstander van. Misschien dat er een originele bestaat die sterk genoeg is om niet te buigen of breken maar met een gewone stalen bout loop je een groot risico.

Ik gebruik meestal een grote slangklem (van een ventilatiebuis bijv.) die voor een paar centen bij de ijzerwinkel te koop is. Klem om het vliegwiel spannen en blokkeren met een lange schroevendraaier of zoiets op een vast punt. Er zijn vast nog tientallen andere oplossingen maar een klap met een hamer zou ik persoonlijk niet snel geven.


Groet, Tim
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: zeezout
Het welbekende plaatje werkt prima om met de vliegwielmoer het wiel van de krukas te trekken. Alleen moet je dat wiel nog wel tegenhouden he.

Blokkeerbout ben ik geen voorstander van. Misschien dat er een originele bestaat die sterk genoeg is om niet te buigen of breken maar met een gewone stalen bout loop je een groot risico.

Ik gebruik meestal een grote slangklem (van een ventilatiebuis bijv.) die voor een paar centen bij de ijzerwinkel te koop is. Klem om het vliegwiel spannen en blokkeren met een lange schroevendraaier of zoiets op een vast punt. Er zijn vast nog tientallen andere oplossingen maar een klap met een hamer zou ik persoonlijk niet snel geven.


Zoals gezegd, dat kan ook met de hand, tot het vliegwiel goed onder spanning staat en dan een tik op de sleutel

Joined: Jan 2014
Posts: 14
Donnie Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 14
Dank voor jullie antwoorden.
Mijn klemband voor vliegwielen kan niet om het vliegwiel van de Solex. Het is zo'n klemband voor demontage van oliefilters in een auto. Ik ga nu maar voor een grote slagklem.
Mazzel Donnie

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Het kan zeker met de hand: verwijder het plaatje met de 3 M6 boutjes.
Vervang voor dit klusje de 3 korte M6 boutjes door langere en draai er moertjes op. Draai nu eerst de vliegwielmoer zover los dat de verdikking een mm of 2 naar buiten steekt. Monteer het plaatje en draai het handvast.
Nu kun je spanning opbouwen door de moertjes aan te draaien, totdat het vliegwiel los komt.

Beetje lang verhaal voor zo'n simpele handeling, maar geen hamer nodig en geen beschadiging van schroefdraad in het vliegwiel.

Bij sommigen kun je idd de vliegwielmoer gewoon door-losdraaien, maar meestal steekt de zeskant te weinig uit het plaatje... Niet doen, je zeskant wordt rond.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Het kan zeker met de hand: verwijder het plaatje met de 3 M6 boutjes.
Vervang voor dit klusje de 3 korte M6 boutjes door langere en draai er moertjes op. Draai nu eerst de vliegwielmoer zover los dat de verdikking een mm of 2 naar buiten steekt. Monteer het plaatje en draai het handvast.
Nu kun je spanning opbouwen door de moertjes aan te draaien, totdat het vliegwiel los komt.

Beetje lang verhaal voor zo'n simpele handeling, maar geen hamer nodig en geen beschadiging van schroefdraad in het vliegwiel.

Bij sommigen kun je idd de vliegwielmoer gewoon door-losdraaien, maar meestal steekt de zeskant te weinig uit het plaatje... Niet doen, je zeskant wordt rond.

voor de slimmen onder ons, denk niet dat je het ook kan door aan de boutjes te draaien en dan de spanning op de plaat op te voeren, dan draait het draad in het zwakke zink van het vliegwiel, een garantie voor succes om het draad ermee uit te draaien, de "te lange" boutjes stilhouden zodat het M6 vliegwieldraad niet ook nog met een draaien belast word en uitkijken dat je niet de bouten veel te diep het vliegwiel in draait dan kun je wat raken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2014
Posts: 14
Donnie Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 14
Is mij nu helemaal duidelijk.
Waarvoor dank!!!!

Mazzel Donnie


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 131 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.058s Queries: 31 (0.020s) Memory: 0.9836 MB (Peak: 1.1477 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 12:55:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS