Gisteren het blok van de Oostenrijktocht uit elkaar gehaald.
Blok zag er verder netjes uit van binnen en geen zichtbare lekkage.
Ik weet nu echter wel waarom tijdens die tocht mijn motorhevel 2x is afgebroken.
Het krukaslager zat namelijk los in het carter. Voor de tocht heb ik het blok in friesland laten opvoeren, zoals gezegd zag het er allemaal netjes uit, alleen het lager was dus niet geborgd.
Ga op zoek naar een ander carter en dan het blok gereed maken voor de Zweden tocht.
waarschijnlijk als het lager wel vast had gezeten dan was de hevel ook gescheurd. best kans dat het lager wel vast zat maar onderweg vanwege de trillingen ook is gaan werken.
Lagers kan je niet vastlijmen in het carter. Carter zet bij het warm worden te veel uit en de lijmresten worden gewoon verpulvert en vallen er gewoon tussen uit.
ik heb vandaag nog een oto motortje gemaakt van cyriel die had weer een koopje kunnen doen va 3komplete otos waarvan eentje in een nog goede staat de ander twee wat ninder maar wel compleet + een rezeve motortje van oto wel is waar niet lopent maar ook niet vast voor maar 350€ als dat geen koopje is hij had omlangs ook nog een oto goudbiesje en een ani in heel goede en werkende staat gekocht er waren ook kentekens bij maar die heeft de man afgezegt voor de prijs van 1000 € gerivizeert en gepoederlakt van een geluks vogel gesproken gr pierre
Ja je moet het maar allemaal tegen komen he. Ik kon overlaatst nog een mooi oto blokje kopen voor 60€, maar de man had hem al verkocht voordat ik daar aankwam. Balen dus. Kijk dat is dan pech.
Ja FF, maar wat doe je eraan, niets. Het ergste vond ik dat ik die reis van 100 km voor niets heb gedaan en ook nog 10€ tolgeld voor de tunnel kwijt. Wel jammer want het blokje zag er goed uit en het liep ook.
Wel die koop is zo verlopen ik had telefonisch contact met die persoon en een afspraak gemaakt om ze de dag nadien te komen op halen een uur er na was er al een bod van 510 euro dan heb ik niet meer gekeken ik dacht elk ogenblik een telefoon te krijgen dat de verkoop niet zauw door gaan maar ik had in mastricht met Eerlijk mensen te doen die hun woord hielde gr cyriel en goed dat ik pierre heb waar ik steeds terecht kan
Ik heb het een tijdje terug met een Solex gehad die ik voor €200 heb gekocht. Daar zaten het reservetankje en de framebeschermer van onderstaande foto op.
Op het tankje was inmiddels via mail €75 geboden maar de eigenaar heeft hem gelukkig niet apart verkocht !
dat alleen is zijn geld al waard het rezeve tankje heb ik nog nooit gezien wel uniek en de buisbecherming heb ik wel en die kostte mij al 55€ gr pierre
gisteren avond de solex oto van cyriel opgehaald en de le poulain van mij mijn mieuwste aanwinst van het poederlakken en ik heb ze gisteren al gedeeltelijk gebiest en vandaaag verder af gewerkt ziet er heel mooi uit ik ga hem nu beginnen in elkaar te te zetten leuk om te doen groetjes pierre
ps kan er mij mischien iemand de lijst eens doorsturen met de nummers van de nederlandse solexen en jaartallen ik had die maar ze zijn spoorloos dank u
ik heb vandaag nog wat verder gedaan aan mijn le poulain ikk heb er een fotootje van gemaakt maar die is wat wazig de wielen daar ben ik nog mee bezig nieuwe velgen en spaken en de motor is ook al in orde zeer goede copressie en zeer goede onsteking maar hij heeft nog niet gedraaid maar dat zal ook nog wel lukken en er moet ook nog een nieuw stuur op die moet ik gaan zoeken op de beurs van ranst volgende week de 7 de decenber groetjes pierre
niets aan de solexen maar wel vandaag naar de oltimer beurs geweest in aarschot hier niet ver vandaan wat solex onderdelen kunnen op de kop tikken en cyriel kon het ook weer niet laten die heeft ook een flandria vedette de luks gekocht wel wat werk aan maar niet overdreven groetjes pierre
Das ook toevallig, naar die beurs ben ik vandaag ook geweest. Heel gezellig beursje! Auto geparkeerd en gelijk de eerste kraam veel solex-onderdelen. En wat lag daar in die krat..... Een lang motorspatscherm voor mijn koffertje (emoties). En nog meer gekocht: gaaf tankje, lichtkapje, koplampjes voor peperbus, achterlichtje, aandrijfrolletje en veel kleine dingen. Geslaagd dus!!!
heb er weer eentje bij. heb voor een redelijk bedrag twee brommers kunnen kopen, een mobylette fiets-O-matic ( helaas zonder motorschermen) en een 3800. Allebei zonder kenteken en met veel werk, maar ze zijn er in ieder geval nog.
Wel lekker als je een beetje de ruimte hebt om het te stallen. Ben nu weer een laag schuurtje aan het bij bouwen om daar een aantal Solexen te kunnen stallen. Krijg ik weer wat meer werkruimte in de grotere schuur.
Wel lekker als je een beetje de ruimte hebt om het te stallen. Ben nu weer een laag schuurtje aan het bij bouwen om daar een aantal Solexen te kunnen stallen. Krijg ik weer wat meer werkruimte in de grotere schuur.
Vooal goed isoleren en aansluiten op je huis CV voor warmte of een vocht vreter in de ruimte om de vochtigheids graad te minimaliseren (vocht=roest) kacheltjes is oppassen, door warmte verdampt ook brandstof en dat geeft weer kans op explosieve of brandbare lucht mengsels.
Benzineleiding op het tankje goed vast gesoldeerd. Lekte iets. Verder 2 opbergdoosjes gehaald bij de Praxis en dan alle nieuwe Solex onderdeeltjes eens ordelijk opgeborgen. Dan kom je erachter dat je best wat onderdeeltjes heb liggende. De schetsplaten die ik gisteren van Ranst heb meegenomen eens lekker schoongemaakt. (draaiende staalborstel)
De schetsplaten die ik gisteren van Ranst heb meegenomen eens lekker schoongemaakt. (draaiende staalborstel)
Gaat prima. Ik heb er laatst 2 in de zandstraalcabine gedaan. Eentje schoot me uit de handschoen, nooit meer teruggevonden
Kijk eens onder de handschoenen, je moet echt wel een zandstraal hal hebben wil je iets dergelijks kwijt raken .
Bij mij schiet er wel eens een deeltje los , oa veertjes) tijdens stralen, dat zakt door het rooster, maar de aftap open, even een huishoudzeef en daar het grit doorheen laten zakken en dan vind je dat zo weer terug en soms nog verbazend andere stukjes waarvan je niet wist dat het er was.
Het is wel een behoorlijke kast, bedoeld om matrijzen automatisch te stralen (glasparel-natstralen). Om met de hand te stralen moet je heel wat toeren uithalen en het juiste tijdstip uitzoeken, de straler is heeeel druk bezet, 24 uur per dag.
Misschien met de kerststop dat we de schetsplaat weer tegenkomen, en inderdaad... Wie weet wat nog meer
als een schetsplaat in een natstraalkast ligt vrees ik dat er niet veel overblijft. onze oude werkplaats had ook zo een kast , werd veel gebruikt om hardsoldeer werk schoon te stralen van het vloeimiddel, straalde mooi, maar als je het water even liet zitten verrotte je ijzer waar je bij stond, dat water zo agressief geworden van al dat opgeloste vloeimiddel.
Het is wel een behoorlijke kast, bedoeld om matrijzen automatisch te stralen (glasparel-natstralen). Om met de hand te stralen moet je heel wat toeren uithalen en het juiste tijdstip uitzoeken, de straler is heeeel druk bezet, 24 uur per dag.
Misschien met de kerststop dat we de schetsplaat weer tegenkomen, en inderdaad... Wie weet wat nog meer
Ja hoor, vandaag gevonden. Zag er best nog goed uit, gelukkig
vandaag niet aan de solexen gedaan maar wel aan de poelain voorgedaan hij is nu zo goed als gereed fotos zijn van voor en na ik heb hem al eventjes aan de praat gekregen maaar hij krijt zijn benzinnen niet maar dat komt nog wel ook weet ik niet hoe ik hem moet stilleggen ik vind daar nergens een decimpresie op zitten groetjes pierre
ik zou het niet weten alfons dat stond er niet op zoals je kunt zien op de foto als ik hem kocht maar ik denk wel dat je eens gelijk kunt hebben ik zou het anders niet weten hoe groetjes pierre
ik denk het wel ronald maar ik weet het niet zeker als je goed ziet zit er op de motor een koperen hendel op en ik denk dat dat is om hem te ontkoppelen maar dat werkt volgens mij niet als ik het hendel intrek doet hij nog juist het zelfde ik kan dat eens te goei proberen als hij blijft draaien verder ken ik er niets van van deze motortjes groetjes pierre
Misschien is het toch de moeite waard om, net als bij Solex, de motor eens open te maken en alles goed te reinigen, nieuwe pakkingen maken enzovoorts. Mogelijk moet er ook olie in het carter.
olie moet er in dat weet ik en de motor is er ook voor veoorzien verder heeft de motor heel goede comprecie en een zeer goede onsteking wand hij slaat ook meteen aan als ik wat bezinnen in de cilinder spuit en zo een schakelaaar om hem stil te leggen moet ook wel lukken zo dat hij in kortsluiting komt groetjes pierre
Hij is prachtig geworden, Pierre! Mij lijkt dat die hendel op het blok inderdaad een koppeling is. Mogelijk zit het zaakje na al die jaren verkleefd. Als je het kapje losmaakt kun je het zien denk ik.
Uitzetten hoeft niet als hij nog niet blijft lopen Een kortsluitknopje kun je eenvoudig zelf maken.
Niet alleen vandaag. Regelmatig allerlei dingen gedaan ter voorbereiding om het blokje van de Amuse weer op te bouwen. (krijgt een ander cartertje). Alles ligt netjes klaar. Morgen beginnen.
Vandaag mijn twee solexen onder kleed vandaan gehaald en beiden lekker warm gereden totdat ik het koud had. Vervolgens weer helemaal stofvrij gemaakt en onder de kleedjes gezet. Alleen bij droog weer mogen ze de weg op en vanmiddag was eindelijk de grootste delen van de wegen droog hier. Zonnetje erbij.....wat wil je nog meer.
vandaag mog wat aan de poulain bezig geweest carburator eens goed uitgekuist die was behoorlijk aangeladen zodat de vlotter vast zat nu krijg ik hem met een trap aan de praat maar hij blijft niet draaien hij draait telkens wel even maar valt dan meteen weer stil ik weet niet aan wat dat kan liggen gr pierre
Een klein vraagje plaats ik maar even hier. Ik ga morgen een nieuw lager monteren in een 3800 maar nu is de vraag wat zit er achter het lager ook alweer? Alleen de afdichting of ook nog een ring?
Let even goed op: een nieuw lager in een 3800 is niet zomaar te vervangen. Als je het nog nooit gedaan hebt lees dan eerst heel goed alles wat hierover op dit forum geschreven is.
Daarbij is het lager niet gauw versleten, wat ik wel vaker zie zijn verkeerd gereviseerde blokjes waar het lager los van is gaan zitten door verkeerde borging. Als je een carter hebt waar de keerring aan de rolzijde zit dan is vernieuwen van de keerring misschien al voldoende.
En ja er zit (meestal) nog een dunne ring achter het lager.
Dit blokje hebben we vorig jaar de 24 uurs race mee gereden. Toen zat het lager compleet vast geroest en de afdichting was er nog slechter aan toe. destijds met alleen locktide vast gezet in de hoop... lager was er dus uitgelopen en moet er nu opnieuw in. Ga nu het carter in de oven doen of met een brander verwarmen. Dan lager met voelerband er omheen erin. En een paar schuine kanten aan het lager om het nog extra te borgen / tegen verdraaing. Dan hoop ik dat die vast zit.
Oppassen met een brander, als het cartermateriaal te heet wordt(380graden) dan valt het materiaal uit elkaar. In een oventje op 150-180 graden is veiliger.
en voelerband aanleggen op een heet carter is niet te doen dan verbrand je de vingers, als het lager los zit in het carter wat veel gebeurd heb je sowieso geen oven nodig. en voelerband van te voren aanbrengen is lastig want die blijft niet netjes rond staan maar neemt de vorm van een peer aan omdat je last hebt van de "geen"spanning aan de opengeknipte einden
en voelerband aanleggen op een heet carter is niet te doen dan verbrand je de vingers Pincetje erbij gebruiken, als het lager los zit in het carter wat veel gebeurd heb je sowieso geen oven nodig. en voelerband van te voren aanbrengen is lastig want die blijft niet netjes rond staan maar neemt de vorm van een peer aan omdat je last hebt van de "geen"spanning aan de opengeknipte einden
Cartertje in de oven met lager, verwarmen, voelerbandje (0,03 of 0,04mm, afhankelijk van speling)tussen carter en lager plaatsen. Ook de lengte van het bandje is verschillend, soms ½, soms ¾ of meer om het lager. Het liefst helemaal rond het lager maar als de speling niet te groot is kies ik voor een korter bandje. Dit heb ik al vele malen gedaan en het werkt prima.
De oven had ik op 160 graden gezet voor 8 min. Carter erin en dan wachten. Na 8 min carter eruit, afdichting en vulring erin. daarna toch eerst met de hand de voelerband erin. Zat in 1 keer goed en niks verbrand. Het lager erin met een klein tikje en zat erin. Langzaam af laten koelen. Daarna nog wat materiaal tegen de schuine kantjes geslagen. Nu ligt de krukas in de vriezer was ik vergeten.... zodat ik die er zo ook makkelijk in kan tikken.
Mooi gedaan. Met de krukas pak ik ook wel eens een bijna versleten schuurpapier om het op die plek een beetje op te schonen. Niet teveel tikken op de krukas, is niet nodig.
Mooi gedaan. Met de krukas pak ik ook wel eens een bijna versleten schuurpapier om het op die plek een beetje op te schonen. Niet teveel tikken op de krukas, is niet nodig.
Had hem inderdaad een beetje opgeschoond maar ondanks dat die anderhalf uur in de vriezer had gelegen moest ik hem er nog redelijk hard in tikken. Maar het zit in elkaar. Nu ben ik gisteren alleen vergeten pakking mee te nemen bij ad... morgen even kijken of ik ze in de buurt ergens kan halen.
Voor de Ziggo kijkers: Omroep Roerstreek - OR6 - bij ons kanaal 41. "Sjpek mit eier" - herhaling om 0.00 uur en daarna om de drie uur, tot en met a.s. dinsdag.
Ik kom als laatste aan de beurt. binnenkort ook bij de gemiste uitzendingen, ik stuur de link wel door
Mooi gedaan. Met de krukas pak ik ook wel eens een bijna versleten schuurpapier om het op die plek een beetje op te schonen. Niet teveel tikken op de krukas, is niet nodig.
Had hem inderdaad een beetje opgeschoond maar ondanks dat die anderhalf uur in de vriezer had gelegen moest ik hem er nog redelijk hard in tikken. Maar het zit in elkaar. Nu ben ik gisteren alleen vergeten pakking mee te nemen bij ad... morgen even kijken of ik ze in de buurt ergens kan halen.
AI AI AI, tikken, een 3800 kruks moet je in het lager trekken, met een bus en een kruksverlenger draadstang en het dan maar gek vinden dat de lagers losraken of carters scheuren.
Anderhalf uur in de vriezer is ook te weinig tijd. Minstens een nachtje goed laten invriezen en dan zakt de krukas zo in het lager, zonder tikken. Tenminste dat is mijn ervaring.
vandaag aan de solex: eesrt Utopia gekeken, wel een leuk idee van die kist met extra "onderdelen" verder geen zak aan.
toen maar op de draaibank een nieuwe gasgever gemaakt voor een solex 3800 carburateur zodat je hem met een draaigashandvat kan gebruiken en gas moet geven in plaats van nemen. heb daar nu een simpele constructie voor.
Ik heb er al een stuk of 7 omgebouwd, ook heel simpel en werkt perfect
Veiligheid heeft voorrang: als je gaskabel knapt bij het authentieke systeem dan gaat je Solex er vol gas vandoor. Onervaren mensen hebben dan mogelijk een probleem.