Ik heb laatst wat geëxperimenteerd: de deksel van de cockpitspray van de Action past precies, afsnijden tot hij net onder het deksel past, flink wat gaten erin boren, filter erin, gaasfilter erop, klaar.
Ziet er iets goedkoper uit natuurlijk maar wie ziet dat
Nog een mogelijkheid, die ik toegepast heb, de bestaande ring gebruiken en deze vastzetten met 2 (is voldoende) pennetjes. Dit omdat de ring niet meer klemt door het dikkere filter. Boor met 1.5mm opzij door de ring én door het filterhuis en doe dit 180 graden ,er tegenover dus, nog een keer. Vevolgens de zeef en filter op zijn plaats, ring erover en 2 pennetjes (messing spijkertjes) erin drukken. Op de afbeelding verduidelijkt met gele punt.
misschien meteen even die "opstandjes" op de filterbodem korter vijlen dat ze er weer netjes uitzien, heb ze zelf wel netter opgeboord ( hoeft niet zo groot hoor dat je aan de zijkant eruit komt)
en van dat andere klusje, dat plastikje op de carburateur heeft ook zijn beste tijd gehad, wat gebeurd daar met die solexen ?
misschien meteen even die "opstandjes" op de filterbodem korter vijlen dat ze er weer netjes uitzien, heb ze zelf wel netter opgeboord ( hoeft niet zo groot hoor dat je aan de zijkant eruit komt)
en van dat andere klusje, dat plastikje op de carburateur heeft ook zijn beste tijd gehad, wat gebeurd daar met die solexen ?
Klopt, dit boorwerk is al eerder ergens uitgevoerd. en dat filtertje zal wel scheef erop gezet zijn, ooit een keer
Het reserve blokje nog eens laten draaien. Dat ging niet zomaar. Viel steeds uit. Dus een paar keer de sproeier en bougie even beblazen met perslucht en ook de carb, maar steeds stil vallen. Uiteindelijk de puntjes met een vijltje wat opgeruwd en toen liep hij weer mooi. Werd heel warm zonder koeling dus niet te lang anders loopt hij vast.
Het reserve blokje nog eens laten draaien. Dat ging niet zomaar. Viel steeds uit. Dus een paar keer de sproeier en bougie even beblazen met perslucht en ook de carb, maar steeds stil vallen. Uiteindelijk de puntjes met een vijltje wat opgeruwd en toen liep hij weer mooi. Werd heel warm zonder koeling dus niet te lang anders loopt hij vast.
Oud model stofzuiger weg halen bij de kringloop, zo eentje die een zuig en een blaasmond heeft, of een verfstripper en dan de heater uitzetten
Vandaag de cilinder en zuiger schoon gemaakt. Kool op de zuiger laten zitten, dit na aanleiding van de ervaringen van de formleden hier. Slotspeling van de zuigerveren 0,05mm dus dat is prima en gaan er gewoon weer in. Lagerbusje krukas eraf gehaald, dit ging ook niet vanzelf. Warm koud warm koud en nog niet. 2 platten kanten eraan geslepen en sleutel 12 erop. Warm koud warm koud en toen kwam hij los. Verder wat andere onderdelen schoon gemaakt. Ben je toch weer 3 uur bezig zo.
ja, die busjes dat weet wat. ik boor op de goede plaats aan de achterkant van de krukwang een gat naar het busje toe en sla dan met een hard stalen spijker ( soms ook "muurspijker" genoemd )door dat gat heen het busje los ( sorry dat gebeurd dan wel met een hamer) totdat ik hem met een schroevendraaier weg kan wippen
Nou Joan, deze zat zo vast dat ik denk dat het niet met die spijker gelukt was. Dan had de boel behoorlijk wat slagschade opgelopen. Ohja en af en toe een hamer gebruiken op de goede manier doet iedereen van ons wel, ben ik van overtuigd. Maar alles met beleid he.
Van de Amuse Joan. Die krijgt een CNC carter, want het oude carter is uitgelopen , maar kan gerepareerd worden. Dat zal later moeten gebeuren. Ik ben de onderdelen allemaal aan het schoonmaken, ook boutjes en moertjes, en meteen ook de punten vernieuwd. Ligt toch open. Alles is nu schoon en klaar voor montage. Moet nog wat kleine onderdeeltjes bestellen. Moet een busje maken, die kleine op de krukas. Hier zitten wat kleine krasjes op maar wil een mooie gladde hebben want daar komt de keering op te draaien. Mijn collega helpt mij deze op de draaibank te draaien.
Persoonlijk gebruik ik altijd het gat van de blokkeerbout (door het ontbreken van een hulpgereedschap voor op de krukasconus). Bij het losdraaien van vliegwiel en koppeling kan de cilinder en carterdeksel blijven zitten. Dit plaatje is voor losdraaien en werkt het ook voor vastdraaien ?? Bij los en vastdraaien komen de krachten nu wel op drijfstang en bigendlager.
Kan je effe niet volgen FF. Die 2 pallen komen gewoon tegen de krukwangen aan, niet tegen de drijfstang. Net niet. Heb na het filmpje de uitsparing voor de drijfstang wat breder gemaakt. Ja, vast zetten en losdraaien.
Alfons, misschien snap ik het niet, maar je kan de krukas toch gewoon in je bankschroef zetten om dat moertje los te draaien??? Of het moet voor de vliegwielmoer of koppelingsmoer zijn, maar dat doe je toch niet zo hoop ik.
Nee geen blokeer m6 voor je krukas tegen te houden, het is niet "de" manier. We maken daar ander gereedschap voor. En veel mensen met zo'n mooi carter rijden met volle krukas, en dan gaat dat ook niet meer.
Idd Jan, om de koppeling moer vast te zetten. De 2 pallen houden dan de krukas tegen. De pallen komen tegen de krukwangen aan. Net als eigenlijk een blokkeerbout zou doen. Als er een volle krukas gebruikt wordt kan idd dit niet gebruikt worden. Hoe doen jullie dat dan?
Oké, maak morgen een foto. Kan ook met het bestaand vliegwiel, spoelenplaat er tussen uit en je hebt ruimte voor bijv. een ringsleutel 21. Of oud vliegwiel verbouwen.
En Alfons, stel dat je alleen de koppeling wil vervangen of rol, wat dan??? cilinder eraf, carterdeksel verwijderen alleen voor de koppelingsmoer, niet doen.
Hee Alphons, de "special tool" die Jan gebruikt staat al ergens op deze site. Ik gebruik de zuigerblokkeerpen, gaat ook. Vroeger gewoon het vliegwiel gebruikt maar soms zit het zaakje zo vast dat je met 2 man moest zijn en dan was ik een beetje bang voor de spie, al is er nooit een gesneuveld.
Kan je effe niet volgen FF. Die 2 pallen komen gewoon tegen de krukwangen aan, niet tegen de drijfstang. Net niet. Heb na het filmpje de uitsparing voor de drijfstang wat breder gemaakt. Ja, vast zetten en losdraaien.
Dat was me even ontgaan dat de pallen tegen de krukwang aankomen. Vergeet die opmerking van mij maar.
FF, alle opmerkingen zijn altijd welkom, zeker van de specialisten zoals jullie. Ik stel mijn inzichten regelmatig bij aan de hand van jullie stellingen.
John, ja zo-n blokkeerpen via het bougiegat heb ik liggende en werkt ook. Daar hebben we ook al over gehad. Maar als we heel hard moeten draaien aan de koppelingmoer wordt het bigeindlager toch behoorlijk belast. Om het vliegwiel vast of los te draaien kunnen we die gewoon gebruiken omdat we die moet niet heel hard vast hoeven te zetten.
Jan, jazeker moet dan het spulletje volledig los. Ik was zelf ook al aan het denkend over een oud vliegwiel te gebruiken en dan het hart met spie te gebruiken en er een soort sleutel van te maken. Ik dacht dat Joan ook zoiets gebruikt. Ben benieuwd naar je foto. Kan die spie dat wel aan?
Alle hulpstukjes zijn altijd goed te gebruiken toch. Al we maar niet het spul gaan overbelasten toch.
Je kan natuurlijk een solex vliegwiel gebruiken,een oud aangepast of niet maar je moet wel altijd het ding vastdraaien, en weer losmaken met de poulitrekker. I.v.m. die zamac spie.
De conus van een solex krukas is drie graden, pak een stukje staal en draai dat zo uit dat het netjes past, met drie zaagbladen tegelijk zit je bijna aan de 3 mm voor je spie. zaag hem open, schuif hem over je krukas, en leg er een stalen spie in. Nu vastlassen, en een handel eraan. Klaar. Zo kan je hem er gemakkelijk op en af schuiven en zonder hem vast te hoeven zetten.
Het gereedschap voor je koppelingsmoer, is een oude 6 kantige bougiesleutel (21) slijp hem op de gewenste lengte af en las er een handel aan. Zo heb je een makkelijk setje
Waarom niet gewoon een KLG bougie gebruiken?Die is demontabel ipv het porcelijn een M 8 bout erin,je hebt nu een blokkeer stift draai in het bougie gat en draai je vliegwiel of rolmoer los vr gr Hans Welp
Ik dacht dat Joan ook zoiets gebruikt. Ben benieuwd naar je foto. Kan die spie dat wel aan?
Alle hulpstukjes zijn altijd goed te gebruiken toch. Al we maar niet het spul gaan overbelasten toch.
Klopt, oud hart van een vliegwiel, met de 3 boutgaatjes er een hendel aan geschroefd , dan is er ruimte zat voor een ringsleutel 21, maar een verlaste bougiesleutel heb ik ook
Als je het hart van een vliegwiel gebruikt is het helemaal niet nodig dat er de spie nog in zit . Je moet dan wel het hart wel compleet gebruiken dus met plaatje en de drie bouten om de sleutel weer los te krijgen. De conis zit meer dan genoeg vast op de as met alleen de klemming. Dus hier voor kan je mooi je vliegwiel voor gebruiken waar de spie al uit is en schroef met de drie bouten een passende hefboom er aan. Meer weten meer vragen. De spie is bij een vliegwiel niet gemaakt om de as en vliegwiel te borgen tegen verdraaiing maar om het vliegwiel op de goede plaats te monteren ( dat is soms veel makkelijker dan steeds maar uitproberen om het op de goede plaats te krijgen ,volgens mij ) Als het niet goed vast zit op de conis dan gaat het vliegwiel toch verdraaien op de as en zal de zachte spie dat niet kunnen tegengaan. Het koppel dat er op het moment even na de explosie tussen krukas en vliegwiel ontstaat is vele malen groter dan het aandraai moment van de moer en de sterkte van de spie. Je moet hierbij denken dat er maar in een klein gedeelte van de omwenteling van de krukas de kracht geleverd wordt die voor de hele omwenteling geld van de as. Denk hierbij aan de druk op de zuiger op dat moment. Oppervlak zuiger 13 vierkante s.m. maal op dat moment 40 tot 50 bar op een arm van 20 m.m. naar de as met een hart afstand van 8 m.m. en dan er een rekensommetje er op los laten en je zal zien dat de spie er maar voor jan met de korte achter naam er in zit. Dat uitrekenen laat ik maar aan jullie over want ik weer niet goed hoe deze rekenmachines werken met al die punten on komma's en zou ik dat wel eens fout kunnen doen.
En ook waarom er een goede afdichting nodig is om al dat geweld tegen te houden zodat het laten we hopen buiten de motor zal blijven. Meer kan(wil ) ik er niet van zeggen.
En ook waarom er een goede afdichting nodig is om al dat geweld tegen te houden zodat het laten we hopen buiten de motor zal blijven. Meer kan(wil ) ik er niet van zeggen.
Ik ga een poging doen Jan om het blok weer zo te maken dat alle aardkorst buiten blijft.
Ja Hans, zo, blokkeerpen heb ik liggende, maar we hebben dit al een keer besproken en zijn er toch achter gekomen, dat wanneer we dit zo doen het big-end lager toch zwaar belast wordt. Een vliegwielmoer durven we wel op die manier aan omdat deze moer niet heel vast moet.
Ik begrijp uit je woorden dat je dit zo wel doet. Heb je geen problemen gehad met je lagers?
Die zuigerblokkeerpen werkt niet op alle modellen. Als je bougie schuin naar voren staat heb je er niets aan. Bij de modellen met een bronzen lager kan je weinig schade aanrichten.
Jan V. Ik heb nog een oud vliegwiel waar het magnetisme eruit is en de spie eruit gebroken is. Ik denk dat ik die maar eens ga gebruiken om dat stukje gereedschap te maken. De tapsheid moet voldoende zijn om te klemmen. Ik ga met je mee. Ga het gewoon proberen, maar weet zeker dat het gaat lukken. Kan later altijd nog zo'n ander stuk gereedschap maken. Heb ook een oude bougiesleutel liggen, dus die gaat er ook aan. Voorlopig kan ik weer vooruit.
Ja Hans, zo, blokkeerpen heb ik liggende, maar we hebben dit al een keer besproken en zijn er toch achter gekomen, dat wanneer we dit zo doen het big-end lager toch zwaar belast wordt. Een vliegwielmoer durven we wel op die manier aan omdat deze moer niet heel vast moet.
Ik begrijp uit je woorden dat je dit zo wel doet. Heb je geen problemen gehad met je lagers?
Ja Hans, zo, blokkeerpen heb ik liggende, maar we hebben dit al een keer besproken en zijn er toch achter gekomen, dat wanneer we dit zo doen het big-end lager toch zwaar belast wordt. Een vliegwielmoer durven we wel op die manier aan omdat deze moer niet heel vast moet.
Ik begrijp uit je woorden dat je dit zo wel doet. Heb je geen problemen gehad met je lagers?
Belasting van je bigend: ja. Veel ligt aan de positie van de krukas, of je een groot moment hebt. Is niet het geval. Met beleid gebruiken dan kom je een heel eind
Een lagerbeschadiging of een scheef getrokken lagerplaats merk je pas heel veel later en dan denk je al lang niet meer aan de foute manier van monteren . Dus kort door de bocht gezegd een verkeerde montage manier krijgt dan toch nooit meer de schuld. Dus het maakt dan helemaal niets hoe je het vast of los maakt. Dat gaat ook op voor zeer vele montages bij zeer veel machines die veel meer hebben gekost dan een solex machine.
Beleid is het toverwoord in dit geval. Bij een echt probleem, waar het hopeloos vast zit, daar is die stift niet geschikt voor.
Ik sleutel veel aan mijn Solexen, en je krijgt vanzelf wel het gevoel of iets te vast zit. De vliegwielmethode is een alternatief, bij echte vaste jongens demonteer je de cilinder en heb je alle ruimte om de krukwang vast te zetten.
Echt te vaste koppelingsmoeren horen bij de uitzonderingen, is mijn ervaring. Meestal kun je de blokkeerstift gerust gebruiken. Er zijn zelfs gerenommeerde merken die een blokkeerstift bij het standaard gereedschap voegen.
Helemaal met je eens Jan, zonder beleid draai je het makkelijk stuk. ik denk dat de zuiger nog voor het lager de geest geeft
Een lagerbeschadiging of een scheef getrokken lagerplaats merk je pas heel veel later en dan denk je al lang niet meer aan de foute manier van monteren . Dus kort door de bocht gezegd een verkeerde montage manier krijgt dan toch nooit meer de schuld. Dus het maakt dan helemaal niets hoe je het vast of los maakt. Dat gaat ook op voor zeer vele montages bij zeer veel machines die veel meer hebben gekost dan een solex machine.
Daarom, als je regelmatig sleuteld. maak even tijd voor goed gereedschap, het betaald zich terug.
niet aan de solex maar aan het blokje van de flandria vedette bezig geweest het motortje zat al van 1963 vast als ik op het taks plaatje mag voortgaan ik heb het 3dagen goed behandelt met kruipolie en het dan met een druk pers eruit geperst en na de tweede poging fopte hij eruit zonder ook maar een krasje te maken van geluk gesproken groetjes pierre
Vandaag 2 busjes gedraaid. Die busjes op de krukas. Heb er eerst 3 veknalt (tja amateur he :-)) maar nu heb ik 2 hele mooie busjes. Eerst met een ruimer het 17mm gat en daarna 21mm aan de omtrek mooi glad gedraaid. Spannend om te doen. Misschien ga ik ze gebruiken. Misschien een hardstalen chroombus. Jan de L zal me nog uitleggen enlaten zien hoe dat dan eruit komt te zien. Het moet mooi glad zijn want de keering van het carter loopt erop. Verder ook een hulpstukje gedraaid om de keering erin te duwen.
Ohja nu dat oude vliegwiel eens ontmantelen om dat speciale gereedschap te maken om de krukas vast te houden. Weer een apart klusje. Moet in 1 keer goed want ik krijg geen 2de kans natuurlijk.
Ohja nu dat oude vliegwiel eens ontmantelen om dat speciale gereedschap te maken om de krukas vast te houden. Weer een apart klusje. Moet in 1 keer goed want ik krijg geen 2de kans natuurlijk.
Als je een goede draaibank tot je beschikking hebt kan je ook een konische sleutel van staal maken. Dan blijft dat vliegwiel voor wat het is.
Daar heb je gelijk in FF, maar spie is eruit, magnetisme eruit en enkele koelvennen stuk en krom, dus ja wat moet ik er dan mee. Het wordt zijn laatste bestemming vrees ik. Heb dat vliegwiel gratis gekregen dus ja. Ik weet wat je bedoel een conus van 3 graden draaien. Dat wordt weer een uitdaging.
Ik ga weer eens langs mijn collega's, we moeten dit hebben want gekwalificeerde vakmensen doen bij ons examens op allerlei metaalgebieden. Zal eens een filmpje maken van onze metaal werkplaats. Mooi hoor.
Weet nog niet of dit weer gaat gebeuren. Heb een voeding voor de navi op de spoel gekregen maar de vorige keer dat ik die uitprobeerde werkte die niet naar behoren. Ga nog kijken hoe dat op dit blok werkt.
Weet nog niet of dit weer gaat gebeuren. Heb een voeding voor de navi op de spoel gekregen maar de vorige keer dat ik die uitprobeerde werkte die niet naar behoren. Ga nog kijken hoe dat op dit blok werkt.
Han
Mocht het nodig zijn wil graag een nieuwe sterkere licht spoel voor je wikkelen.
Ik zat even te zoeken bij conrad, maar dit lijkt me wel wat.
5 volt uit (tom tom) 8 tot 42 volt kan je erin stoppen, nadeel: DC-DC, dus je moet er een brugcel voor zetten, ik zou er dan nog een elko overheen zetten, maar dan heb je wat(t)
Deze doet in feite hetzelfde en in beide uitvoeringen (dure en goedkope) heb je toch nog ,wat Jan zegt, een gelijkrichter (evt. een condensator) nodig.
Als je de navigatie bij stilstand ook wilt voeden kan je alsnog wat Accucellen gebruiken.
Dan heb je lichtspoel > gelijkrichter/acculader > navigatie.
ach je hebt tegenwoordig ook zonnecellen om dergelijke apparaten op te laden, klein, gewoon op je pet plakken,altijd DC, ook bij stilstand, alleen als je s avonds aan het toeren ben heb je er niks aan voorbeeld oplader
Tsja, het is wel wat nat daar maar nog niet extreem. en om nou te zeggen dat het aan een o ring ligt ? de constructie met een o ring dat lekt wel wat maar hoeft niet dramatisch te zijn als je die bedoeld die in de kruktap ligt, dat kan hooguit een natte koppeling opleveren maar gasverlies langs dat pad is zeldzaam, of de kopse kanten van de aandruk bussen moeten dramatisch zijn maar anders dicht het daar wel af.
Afgelopen Zondag ook nog zo'n geval gehad, goede compressie en normaal start deze door met de hand een slinger aan het wiel te geven. Dat vlot starten deed hij nu dus niet meer + een vette Hand en Band, ernstige carterlekkage dus.
In een paar uur de motor uit elkaar, los lager vastgezet , alles weer in elkaar en starten met een slinger aan het voorwiel.
Als de plaatjesafdichting zijn werk niet meer doet dan heb je veel minder carterdruk > lekkage, slecht starten en een slechte cilindervulling dus minder vermogen.
Ik ben best snel met (de)monteren maar doe dat niet op wedstrijdniveau. Ik gun mezelf wat meer tijd om de zaken goed te controleren, zodat het ook goed is wat ik in elkaar zet.
Leukere wedstrijd is storingen oplossen en zo snel mogelijk weer rijdbaar maken. Ook tijdens de 24 uurs race veel gedaan, hartstikke leuk en geeft voldoening
Afgelopen Zondag ook nog zo'n geval gehad, goede compressie en normaal start deze door met de hand een slinger aan het wiel te geven. Dat vlot starten deed hij nu dus niet meer + een vette Hand en Band, ernstige carterlekkage dus.
In een paar uur de motor uit elkaar, los lager vastgezet , alles weer in elkaar en starten met een slinger aan het voorwiel.
Als de plaatjesafdichting zijn werk niet meer doet dan heb je veel minder carterdruk > lekkage, slecht starten en een slechte cilindervulling dus minder vermogen.
Ik ga hem morgen toch maar uit elkaar halen, zie wel of ik wat tegenkom.
Waarom niet. De winter duurt nog lang. Mijn lokje ligt ook al 4 weken uit elkaar en gaat zeker nog wel wat duren voor dat hij terug in elkaar steekt. Ik wacht op onderdelen.
Ben een beetje vreemd aan het gaan . Heb de laadste tijd een Mobylette weer op de weg gezet. Diverse spelingen verholpen, remmen revisie en zo. Het volgende project is een Gazelle kruisframe, mooie grote maat, mooi groen met bies en koperen plaatje op spatbord. Het kenteken zit er al bij, en het "eitje" hangt al klaar aan de muur.
Het is je vergeven Johnnie. Een keer in de biecht stoel en alles is OK.
Vandaag ook een beetje vreemd geweest. Met de Puch MV50 de 'weer en wind' rit gereden hier met de Zeeuwse brommerclub. Goed inpakken want het was best fris hier. Zelf 140 km gereden. Toch nog 20 brommers bij elkaar en dan bij een lid thuis lekker snert eten.
Ik vind dat toch wel erg nat hoor (tegenstrijdig met Joan, maarja ik ben maar amateur :D). Ik zou hem uit elkaar trekken.
je kunt hier twee kanten op: tijd, temperatuur,transitie om met het laatste te beginnen de transitie> dat is van droog naar nat, droog zou hij moeten zijn, nat is hij. heeft hij daar een jaar of wat over gedaan: geval 1 weinig aan de hand zweten doen ze altijd wel wat. is dat de lekkage van een week ( mag ook 8 dagen) ja dan kan hij er wat van, geval 2 temperatuur, ja dan moet hij in die week toch wel gebruikt zijn anders is het helemaal beroerd, en dan hoeft het ook nog niet eens uit het lager te komen of de afdichting, kan wel dwars door het carter. Feit is dat hij kennelijk niet goed loopt, dan zou ik eerst de makkelijke opties onderzoeken en niet meeteen maar de krukas op de werkbank leggen.
Ik vind dat toch wel erg nat hoor (tegenstrijdig met Joan, maarja ik ben maar amateur :D). Ik zou hem uit elkaar trekken.
je kunt hier twee kanten op: tijd, temperatuur,transitie om met het laatste te beginnen de transitie> dat is van droog naar nat, droog zou hij moeten zijn, nat is hij. heeft hij daar een jaar of wat over gedaan: geval 1 weinig aan de hand zweten doen ze altijd wel wat. is dat de lekkage van een week ( mag ook 8 dagen) ja dan kan hij er wat van, geval 2 temperatuur, ja dan moet hij in die week toch wel gebruikt zijn anders is het helemaal beroerd, en dan hoeft het ook nog niet eens uit het lager te komen of de afdichting, kan wel dwars door het carter. Feit is dat hij kennelijk niet goed loopt, dan zou ik eerst de makkelijke opties onderzoeken en niet meeteen maar de krukas op de werkbank leggen.
Leuke uiteenzetting Joan, en ben het er ook mee eens. Maar gezien het feit dat hij klaagt over dat de trekkracht weg is, vermoed ik toch lekkage. Ik hoop dat hij nog wat met foto's laat zien.