Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Zoals in deel 1 ( zie enkele berichten hiervoor) gewisseld van samenstelling van benzine. Wat er inmiddels gebeurt:

Op een mooie ochtend en plasje benzine onder de solex. Zou er ergens toch iets verkeerd gegaan zijn door het wisselen van benzine? Met andere woorden zou er toch iets kapot gegaan zijn hierdoor? pakkingen of iets anders aangetast?? Moet er nog serieus naar gaan kijken want er blijkt toch veel vettigheid etc te zitten.

Probleem 2; zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben maar ik krijg het blokje uitermate moeilijk van het wiel en nog veel moeilijker op het wiel. Moet echt "geweld"gebruiken.


Stel antwoorden en tips weer zeer op prijs!
MVG
Eric

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Om de motor onder alle omstandigheden goed op het wiel te houden zijn aan de twee zijkanten twee z.g. remsegmenten aangebracht die vrij stroef kunnen bewegen omdat deze met een paar stevige veren aangespannen worden.
Er zijn er die klemmen tussen twee grote sluitringen en dat gaat dat wat stroef bewegen.
Er zijn er ook die waarbij deze segmenten door een gleuf schuiven waar een tweetal drukstukken zitten met een paar stevige veren en zo de motor beter op de band hoeden.
Dat systeem moet wat zwaar werken om stuiteren van de motor te voorkomen op de voorband wanneer je over hobbels rijd.
In normale gevallen mogen deze niet met olie of vet gesmeerd worden omdat deze dan heel vlug versleten zijn door het zand wat er tussen gaat zitten en ook door de veel meer bewegingen die de motor daardoor gaat maken.
Dus als smeren echt nodig is dan zeer weinig olie ,liever beter schoonmaken.
Meer weten meer vragen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Druppelt de uitlaat een beetje na of lekt de tank (leiding)?

Last edited by AlienSolexfiend; 04/09/13 05:24 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
wat voor tank zit erop ?
stlen tanken willen nog wel eens lekken uit hun aftapplug of doordat een van de beugeltjes waarmee hij aan het blok zit uit zijn puntlassen is gescheurd en dan is de tank achterlangs dat beugeltje lek.
bij plastic tanken wil de plastiken draad van de leidingwartel het nog wel eens opgeven meestal te (vast) aangedraaid en gaat dan hierlangs lekken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Zit een kunststof tankje op. Druppelt niet uit de uitlaat.
Ga zaterdag alles nalopen van pomp tot aan carburateur.

Waar ik wel zorgen over maak is dat het blikje buitengewoon strak zit.
Dat het wat zwaar gaat (zoals Jan Vennix stelt) dat weet ik. Dat heb ik met mijn OTO ook. Maar dit gaat echt slecht.
Sta open voor tips
BVD
Gr
Eric

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Geleidingen en hun omgeving goed schoonmaken en zoeken waarom het stroef gaat. Soms blijft ergens iets gewoon haken.
Draai de moeren met veer eens losser en ga dan op onderzoek uit.
Als de moeren los zijn dan moet het gangbaar zijn. Daarna aandraaien tot het goed loopt. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
hangt van het systeem af, maar als je het systeem hebt met de lange boutjes en de spiraalveren zou het me niet verbazen als de hoge moeren op de bouten ( de moeren waaromheen de veren vallen) niet DOOR de wrijvingsring heen vallen maar erop staan OF dat de wrijvingsringen verkeerd om zijn gemonteerd, die met het 6 mm gat als bovenste en die met het 8 mm gat als onderste, of alleen maar ringen met 6 mm gat.
de meesten die hieraan moeten sleutelen snappen niet hoe het werkt en zien alleen maar bouten moeren en ringen en dat plemp je gewoon aan elkaar .........toch ??


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Ga eraan werken!!
Bedankt voor de moeite en het reageren!
MVG
Eric

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als de hele zaak is vast gedraaid mag de veer niet geheel op elkaar zitten want dan is er iets fout gemonteerd.

Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Alles goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Gaat weer goed. Als ik een van de boutjes (met veer) 1 mm vaster draai zit het muur vast. Dus 1 mm losser gelaten en blok kan goed van en op het wiel.Niet te makkelijk maar dat hoeft ook niet.

Wat lekkage betreft. Tank eraf gehaaald leiding van pomp naar tank ook en schoongemaakt en weer vast. Lekkage lijkt opgelost. 5 km gereden en geen druppel.
Iedereen nogmaals bedankt voor tips
MVG
Eric
Best

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Niettehard
Alles goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Gaat weer goed. Als ik een van de boutjes (met veer) 1 mm vaster draai zit het muur vast. Dus 1 mm losser gelaten en blok kan goed van en op het wiel.Niet te makkelijk maar dat hoeft ook niet.

Wat lekkage betreft. Tank eraf gehaaald leiding van pomp naar tank ook en schoongemaakt en weer vast. Lekkage lijkt opgelost. 5 km gereden en geen druppel.
Iedereen nogmaals bedankt voor tips
MVG
Eric
Best

en dan zit er toch iets verkeerd want de constructie is zo dat je de moertjes gewoon vast op de boutjes kan zetten wel speciale hoge moeren met 1 stuk cylindrisch rond 8 mm waar de rest van de onderdelen overheen glijdt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Je ziet wel vaker dat de originele boutjes met veer vervangen zijn door gewone boutjes. Check het ff.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Zijn originele boutjes zoals Joan ze omschrijft

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Niettehard
Zijn originele boutjes zoals Joan ze omschrijft

dan toch controleren of de ringen de goede zijn, die tegen de veer aan zit dient een gat te hebben dat over de moer heen valt, is na montage te testen door een schroevedraaier in de gleuf van het glijstuk(banaan) te zetten tussen de beide frictie ringen en dan de bovenste op te wippen, moet kunnen, zo niet dan steunt de ring nog op de kopse kant van de moer.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als de moer niet geheel kan vastgedraaid worden om de zaak goed te laten werken dan zit er iets hopeloos fout.
Als de bout los zit dan zal in een mum van tijd de hele constructie inclusief de oog van het carter ergens anders heen zijn gegaan. Ik bedoel deze oog is dan helemaal weggesleten.
Deze bout moet ten alle tijd hoe dan ook geheel vast gedraaid zijn.
Dus nog maar effe nadenken .
Of anders meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als de moer niet geheel kan vastgedraaid worden om de zaak goed te laten werken dan zit er iets hopeloos fout.
Als de bout los zit dan zal in een mum van tijd de hele constructie inclusief de oog van het carter hangt er natuurlijk vanaf of je het type hebt waar de constructie boven aan het carteroog zit of onder aan de schetsplaat maar in beide gevallen lubberen de gaten snel uit ergens anders heen zijn gegaan. Ik bedoel deze oog is dan helemaal weggesleten.
Deze bout moet ten alle tijd hoe dan ook geheel vast gedraaid zijn.
Dus nog maar effe nadenken .
Of anders meer vragen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Hoe simpel kan het zijn.

Heb al de oude boutjes , ringen en veer vervangen voor nieuwe en weg probleem :-)

iedereen bedankt
MVG
Eric


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 49 (0.013s) Memory: 1.0719 MB (Peak: 1.3052 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 14:07:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS