Hoe bouw je een solex racer: heel veel versnipperde info is er al aanwezig, misschien dat eenieder hier zijn bijdrage kan leveren. 1 van de onderdelen die voor een racer handig is om te vervangen is de standaard ontsteking, de vliegwielen vinden hoge toeren maar niets en ploffen graag uit elkaar ( zware stalen onderdelen die door ZAMAC bij elkaar worden gehouden)
dus als voorbeeld: ( vele andere constructies mogelijk) een aangepaste ontsteking met basis elementen van Peugeot en Bosch gemonteerd op een eigen grondplaat.
Zeker leuk topic, al zou ik gezien de bereikbaarheid in de toekomst, en voor onze "gasten" de naam wijzigen in bijv. "Hoe bouw je een solex racer"
Zeker wel loopt je solex harder met een ander ontstekingssysteem.
Dit systeem met een kleine "curve" liep ons blokje op de testbank toch zomaar een paar km harder. Probleem voor mij is dat het erg ver van hier gemaakt is, en ik er nog niet de 24 uurs race mee heb durven rijden. We hebben het wel gestest met JOHNK in de 8 uurs van Mill.Geen klap verkeerd.
Mooi. Dus er komt een echt waterdicht reglement waaraan iedereen zich dient te houden. Dat is een goed ding. Dan weet je wat je mag en niet mag
Goed bezig.
voorbeeld, het rechtse CNC kopje zou mogen, het linkse niet. Criterium, zelfde aantal koelribben en zelfde diameter koelribben. ( en uiteraar luchtkoeling)
We hebben wel mooie nieuwe cilinderkopjes laten maken, voor betere koeling.
deze heb ik ook op de plank liggen moet alleen nog een nette manier maken om de spoelen op de solex te monteren, voor deze ontstekingen heb je een legio aan kastjes voor curves tot je beschiking oa via HPI deze ontstekingen komen veel voor op oa FOX en oa ook gebruikt in PUCH scooters ( waarschijnlijk allemaal een afgeleide van het originele FOX blok)
Overigens: sneller lopen is zeker niet hetzelfde als sneller een parcours rond gaan.
Reden voor mij om met een vaste tussen reductie te gaan werken.
alle races die ik ken maken gebruik van wisselverhoudingen typisch voor 1 circuit, de 50 CC racers hadden bijvoorbeeld op een gegeven ogenblik al "cassette" bakken kon je in luttele ogenblikken de complete bak vervangen voor andere interne verhoudingen, crossers, karting en minibikes hebben altijd stapels ketting wielen bij zich om per circuit de beste verhoudinge te testen, je hebt dan meerdere trainings sessies nodig ( mis je ook al bij solex races )
Mijn recente foto van rollen: in verschillende diameters, altijd zonder koppeling, in minder dan een kwartier te wisselen. Een begin om hetzelfde te kunnen, aanpassen, kwam echter niet goed uit want minder dan 38 mm vreet je de band te snel kaal.( of je hebt geen grip) dus tijd voor wat anders, de grote rol.
Zeker leuk topic, al zou ik gezien de bereikbaarheid in de toekomst, en voor onze "gasten" de naam wijzigen in bijv. "Hoe bouw je een solex racer"
Zeker wel loopt je solex harder met een ander ontstekingssysteem.
Dit systeem met een kleine "curve" liep ons blokje op de testbank toch zomaar een paar km harder. Probleem voor mij is dat het erg ver van hier gemaakt is, en ik er nog niet de 24 uurs race mee heb durven rijden. We hebben het wel gestest met JOHNK in de 8 uurs van Mill.Geen klap verkeerd.
Ik weet niet of ik het goed heb, maar zie ik nu 3 lichtspoelen?
Zeker leuk topic, al zou ik gezien de bereikbaarheid in de toekomst, en voor onze "gasten" de naam wijzigen in bijv. "Hoe bouw je een solex racer"
Zeker wel loopt je solex harder met een ander ontstekingssysteem.
Dit systeem met een kleine "curve" liep ons blokje op de testbank toch zomaar een paar km harder. Probleem voor mij is dat het erg ver van hier gemaakt is, en ik er nog niet de 24 uurs race mee heb durven rijden. We hebben het wel gestest met JOHNK in de 8 uurs van Mill.Geen klap verkeerd.
Ik weet niet of ik het goed heb, maar zie ik nu 3 lichtspoelen?
Klopt Alfons, moet nog even kijken hoeveel watt dit ding kan leveren. Maar een paar verstralers moet kunnen
Zeker leuk topic, al zou ik gezien de bereikbaarheid in de toekomst, en voor onze "gasten" de naam wijzigen in bijv. "Hoe bouw je een solex racer"
Zeker wel loopt je solex harder met een ander ontstekingssysteem.
Dit systeem met een kleine "curve" liep ons blokje op de testbank toch zomaar een paar km harder. Probleem voor mij is dat het erg ver van hier gemaakt is, en ik er nog niet de 24 uurs race mee heb durven rijden. We hebben het wel gestest met JOHNK in de 8 uurs van Mill.Geen klap verkeerd.
Ik weet niet of ik het goed heb, maar zie ik nu 3 lichtspoelen?
Klopt Alfons, moet nog even kijken hoeveel watt dit ding kan leveren. Maar een paar verstralers moet kunnen
2 creedz kunnen daar vast wel op branden. Zat licht hoor.
we dwalen intusen aardig af van het origiele onderwerp "leuk om te hebben" ivm Solex racers. Inmiddels zie ik dat de naam van het topic ook aangepast is , over die verwarmde handvatten ummh, is dat vast voor de ijsracer die op stapel staat ? Ben dan benieuwd hoe somige solex uutvinders het probleem van de "spikes" gaan oplossen
heren ik heb op een normale solex spoel een 20 watt led zitten met 1200 lumen, wel zelfgemaakte reflector voor een 3800 resultaat veeeeeel licht Groet ANdre
Hoi Dreke, Ik neem aan dat hij op volle sterkte brand/schijnt. Alleen vind ik 1200 lumen voor 20W wat weinig. Een Cree XML T6 van 10W kan 1600 lumen geven. Misschien een idee voor jou. Je zult een andere LED hebben dan die Cree. Ook de techniek erachter. Maar 1200 lumen op een Solex is zeker veeeeeeel licht.
die kan je dan maar beter niet tegemoet rijden, ik heb al problemen met sommige LED's die door fietsers gevoerd worden, krijg je compleet lasogen van, van die intensiteit
en waar blijven de bijdragen waarmee onze geachte lezers en race gein spi reerden de winter achter hun werkbank mee door kunnen komen en al vast gaan dromen van een onvervalste competitie ?
zijn er nog dorpen waar een rondje asfalt vrij gemaakt kan worden zonder hinder te hebben van springschansen en bloembakken ED ?
is het al tijd voor een stichting ter bevordering van het
Even niet voor de race, maar ik las laatst dat nog goede originelen drijfstangen een probleem word. Pedro is weer bezig geweest, deze gaan we even testen
er zijn er die nog graag Yamaha FS 1 zuigers gebruiken, misschien een idee om dan ook kortere versies van deze drijfstang aan te maken zodat de FS1 er 1-op-1 zo in de solex gemonteerd kan worden ?
Nee Joan, die plaat is wel makkelijk. Aan die plaat kan je makkelijk wat stukken aluminium hangen om de cartervulling zo klein mogelijk te maken. En de squise rand hoogte kan je zo mooi afstellen. Wat wel weer een beetje lastig is dat je weer je uitlaat moet aanpassen, ophangbeugel klopt niet meer.
Deze drijfstang gaat vermoedelijk niet passen en zal denk ik onder tegen de zuiger aan lopen of onder tegen de cilinder. Dat moet volgens mij toch even bekeken worden. Ik heb het nog niet goed kunnen bekijken .
Deze drijfstang gaat vermoedelijk niet passen en zal denk ik onder tegen de zuiger aan lopen of onder tegen de cilinder. Dat moet volgens mij toch even bekeken worden. Ik heb het nog niet goed kunnen bekijken .
Goeie opmerking, Jan L, is de drijfstang nog niet geprobeerd dan?
Deze drijfstang gaat vermoedelijk niet passen en zal denk ik onder tegen de zuiger aan lopen of onder tegen de cilinder. Dat moet volgens mij toch even bekeken worden. Ik heb het nog niet goed kunnen bekijken .
Goeie opmerking, Jan L, is de drijfstang nog niet geprobeerd dan?
Dit is een oud systeem van kleine vliegtuig motoren. Deze werken bijna altijd zo . Ook de VELO VAP heeft deze soort inlaat.
klopt, zit bij mij nog wel in de planning ( dubbelop), heb nog een velovap blokje te restaureren, helaas zijn door de stalen carterboutjes veel van de carteroogjes door roest uit elkaar gedrukt, is al wel opgelast maar moet weer in model gebracht worden maar ook om dit systeem voor solex te kopieeren