Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
hallo allemaal,

Ik wil eens voor de grap proberen een simpel expansie-uitlaatje te maken voor mijn solex oto, daar heb ik wel de timing van de uitlaatpoort voor nodig (in graden). Ik vroeg mij af of die hier bekend is, anders moet ik zelf de cilinder helaas loshalen.

Verder vroeg ik mij ook af of iemand al eens een expansie-uitlaatje heeft geknutselt voor een solex en of het überhaubt nut heeft.

Groeten, Jan

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: janlavoo
hallo allemaal,

Ik wil eens voor de grap proberen een simpel expansie-uitlaatje te maken voor mijn solex oto, daar heb ik wel de timing van de uitlaatpoort voor nodig (in graden). Ik vroeg mij af of die hier bekend is, anders moet ik zelf de cilinder helaas loshalen.

Verder vroeg ik mij ook af of iemand al eens een expansie-uitlaatje heeft geknutselt voor een solex en of het überhaubt nut heeft.

Groeten, Jan

ja hoor meerdere zelfs en het heb nut alleen niet toegestaan voor de race.
je kunt beginnen met zo een spaghetti pijp die gemaakt zijn voor oa vespa (CIAO,boxer) en Gilera Citta

( voor Ghost, dat zijn ook automaten)

Last edited by Joan; 09/08/13 11:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik heb ook eens met hetzelfde idee gespeeld. Voor de berekening heb ik een java applet gebruikt. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

De ingevulde getallen staan in de figuren. Ik kan er met sommige getallen enigszins naast zitten maar wat spelen met de getallen had weinig effect. De bottem line message is dat het een erg lange pijp wordt. Je kunt hem deels oprollen, maar het zal een gedrocht blijven. De lage toerentallen van de Solex zijn daar debet aan.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
Uitlaat 2500 rpm kopie.jpg (71.21 KB, 1437 downloads)
Uitlaat 4000 rpm kopie.jpg (72.1 KB, 524 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ach met een hogere harmonische werkt het ook, uitlaatbocht maximaal 22 mm maken OOK het spruitstukje dat aan de cylinder zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Was er al bang voor dat ie erg lang zou worden door het lage toerental, misschien is een terugloopuitlaat (die blèrdingen die op moderne opgefokte scooters zitten) een idee. Ik gebruik zelf graag het boek "two-stroke performance tuning" van Graham Bell, erg duidelijk en compleet, is helaas wel vooral op grotere motoren gericht, en een beetje verouderd in de techniek, zo worden vlinderpoorten nauwelijks behandels evenals ovale uitlaatpoorten.

Op welk toerental zou ik hem het best af kunnen stemmen? Ik ben sowieso van plan om een vrij brede powerband te creëren door een erg kleine hoek voor de conussen te gebruiken maar ik moet wel een richtpunt hebben. Wat voor snelheid zou ik kunnen behalen? Hij gaat nu zo'n 35-40 zonder aanpassingen.

Last edited by janlavoo; 10/08/13 07:05 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
zonder aanpassingen 40 ??, dan zou ik hem zo laten en een andere zoeken om mee te experimenteren die nu maar 28 haalt.
veel leuker.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ding heeft nauwelijks gereden. Een kennis van mn vader heeft m toen nieuw gekocht en nadat ie er niks aan vond heeft ie m aan mn vader als kleine jongen gegeven die m al heel snel inruilde voor een mobilette en m aan de muur hing voor 40 jaar. Ik gok maximaal 1000 km. Heeft nu ook een kenteken.

Het leuke van een expansie-uitlaatje leek me dus dat t geen permanente aanpassing is. Hij gaat zonder wind en rechtdoor (en rechtop zittend) gewoon altijd 35, en plat op t stuur na een hele tijd 40 (op de teller van een vriend van me)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ok, maar investeer dan wel in een ander spruitstuk dat je daar een dikkere uitlaat bocht aan maakt.
ALLES is beter dan wat er origineel onderhangt.
investeer dan ook in een andere carburateur, eentje die je 8 mmm maakt.
dan houd je de originele delen achter de hand om hem weer terug te bouwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik denk dat je veel beter de teller van je vriend kan kopen. dat is veel makkelijker dan je solex opvoeren en misschien ook nog dan de solex opvoeren .
meer weten meer vragen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (BobRoss), 172 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 34 (0.011s) Memory: 0.9983 MB (Peak: 1.1751 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 20:06:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS