Tja, je kan niet vroeg genoeg beginnen met dit mooie evenement. Als we nou proberen om ook echt alles in dit topic te zetten wat over deze race gaat blijft het ook overzichtelijk, tot aan de einduitslag toe.
Beste vrienden, vriendinnen, familie, sponsoren, fans en ga zo maar door!
Het is een tijdje rustig geweest, maar we zijn er nog! En ook dit jaar gaan we weer voor de 1e en 2e plaats. Eens kijken of het lukt om voor de derde keer op rij de 24 uurs Solexrace op onze naam te schrijven!
De afgelopen periode is er druk gewerkt om onze twee Solexen van de teams 112 en 113 helemaal picco bello in orde te maken voor de race van 2-3-4 augustus 2013. Wat is er zoal gebeurd:
- Rotterdam Coatings uit Rotterdam heeft de spullen weer gepoedercoat; - Galvame uit Rotterdam heeft onderdelen opnieuw verzinkt; - Kees van Dijk uit Spijkenisse heeft onderdelen ter beschikking gesteld; - Corrocoat heeft medewerking verleend met het modificeren van de frames.
En natuurlijk heeft Ad van Heerbeek de solexonderdelen gesponsord. Daarnaast heeft Jan de Laat heeft met zijn team de hele winter gewerkt aan twee geheel nieuwe blokjes. Dat wordt knallen dus!
Volgende week is het bluesfestival in Zeeland waar Rob weer met de collectebus rond zal gaan op de camping.
Jullie kunnen ons natuurlijk ook weer sponsoren en/of komen aanmoedigen! Het sponsorbedrag gaat net als de voorgaande jaren naar KIKA (Kinderen Kankervrij). Het sponsorbedrag kunnen jullie overmaken naar Rabobankrekening 3462.519.646 t.n.v. HLC van Vucht. Vermeld bij de donatie ook je naam en (email)adres!
Bedankt allemaal! We houden jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen! Jullie kunnen ons volgen via Twitter (@solexteam) of via Facebook (Solexteam Rotterdam). Meer informatie over de race vind je via www.24uurssolexrace.nl.
Hierbij weer een korte update in het kader van alweer ons 4e Solexrace avontuur! Het eerste sponsorgeld loopt binnen en dit jaar rijden we met nieuwe nummers! Nieuwe nummers?! Jazeker, nieuwe nummers! Dit jaar gaan we van start met 111 en 112! Voor de burgers blijven we het alarmnummer als startnummer houden, maar de collega’s zullen deze nummers meteen herkennen als de aanvalsploeg. En dat gaan we doen!
De volgende mensen hebben de race van 2013 nu al tot een succes gemaakt!
Logix Forwarding uit Rotterdam
Pension Het Seinpad uit Hoek van Holland
Dhr. Jongeotter
C-ploeg Merseyweg (reunie)
Dhr. Strottman
Dhr. Spek
Minicamping ’t Kwedammertje
Rotterdam Coatings uit Rotterdam
Galvame uit Rotterdam
Kees van Dijk uit Spijkenisse
Corrocoat
Ad van Heerbeek
Wihabo uit Geffen
Het kan zijn dat je ons inmiddels al gesponsord hebt, maar doordat wij dit nog niet hebben verwerkt nog niet staat vermeld in deze nieuwsbrief. Geen paniek! De volgende keer wordt je zeker vermeld!
Dan nog een paar feitjes in het kader van de race!
* Wihabo uit Geffen gaat onze posters keurig verzorgen!
* Werklampen.nl gaat weer voor de verlichting zorgen, de geweldige super heldere ledverlichting gaat wederom licht in de zwarte nacht van Brabant geven...
* De opbrengst van de campingronde op het Kwadendammebluesfestival was 220 euro! Met dank aan de boerenminicamping ‘t Kwedammertje!
* We hebben een nieuwe rijder! In verband met het vertrek van Eric Linthuis (vakantieperiode) is daarvoor Rick Spaans in de plaats gekomen. Een jonge fanatieke sportieve bink van de kazerne Mijnsherenlaan die nu al aan de race is in zijn broek van de druk op zijn schouders.... (overgedragen door Eric uiteraard)
* We hebben wat modificaties aan het rijwielgedeelte gedaan, de voorvork is verstevigd en uiteraard is alles weer nieuw opgebouwd. De nieuwe wielen zijn gespaakt en er zijn nieuwe lagers, stevigere zadelpennen, nieuwe kettingen en tandwielen, nieuwe pedalen en banden aangebracht. Kortom, alles weer iets beter als voorgaande jaren.
Jullie kunnen ons natuurlijk ook weer sponsoren en/of komen aanmoedigen! Het sponsorbedrag gaat net als de voorgaande jaren naar KIKA (Kinderen Kankervrij). Het sponsorbedrag kunnen jullie overmaken naar Rabobankrekening 3462.519.646 t.n.v. HLC van Vucht. Vermeld bij de donatie ook je naam en (email)adres!
Bedankt allemaal! We houden jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen! Jullie kunnen ons volgen via Twitter (@solexteam) of via Facebook (Solexteam Rotterdam). Meer informatie over de race vind je via www.24uurssolexrace.nl.
Hierbij wat foto's van de solexen die bijna klaar zijn voor de 24 uurs solex race.
Jan Vennix heeft hiervoor een hele mooie krukas bedacht en gemaakt. Maar niet alleen de krukas, op gebied van Tunen hebben we veel geleerd van Jan.
JAN BEDANKT VOOR JE INZET!!!!!
Uit die race komt altijd weer iets goeds voor de solex op de weg, zo gaat er een mooie volle krukas komen, voor solexen die iets meer willen. zou leuk als jullie even komen kijken
Leuk ook die voorvork, helemaal omhoog gebracht naar het bovenste balhoofd
Het onderste deel zal ook wel verstevigd zijn. Maar dan de overgang van balhoofd naar framebuis krijgt dan zwaarder te verduren. Ook verstevigd jongens, of niet?
Dat tandwiel achtig ding dat is gewoon een echt tandwiel, maar dat zit nog niet in de solex voor de 24 uur rit. Er zitten er nog veel meer maar die zijn nog niet zichtbaar. Je zal verstelt staan als je zou zien wat er allemaal in de plaats van de solex koppeling kan zitten met meer en betere eigenschappen dan de solex er in had kunnen prutsen. Later zal er wel meer van te zien zijn. Nog even niet te veel rare gedachten in je hoofd halen. Ik weet wat er in zit en nog een select gezelschap is op de hoogte. nog meer weten ,niet nog meer vragen.
omdat ik weet dat je kan maken wat je verstand verzint let ik op alle zaken waar een ander niet op zou letten. Ben zeer benieuwd wat er nog meer anders is. Zelf heb ik ook al heel wat ideeen verwezenlijkt en er liggen er nog heel wat op de plank, helaas mag ik nog niet met pensioen en heb ik ook nog Zundapp en minibikes in mijn agenda staan dus zal je me altijd wel een slag voor blijven. wat tandwielen betreft heb ik nogal wat Zundapp 2V blokjes over en daar ligt al wat van klaar om in een solex te steken dus keek ik niet vreemd op toen ik iets zag wat op een tandwiel leek. verder ben ik nogal geporteerd van lagers uit de 16000 reeks
Een koppeling hart had ook gekund ,want wij maken al lang koppelingen voor de solex met een automatische plaatkoppeling van een andere Franse brommer de 103 Werkt met zes kogels van twaalf m.m. die een vlakke plaat vastklemmen bij het verhogen van de omwentelingen (werkt zeer goed en kan goed tegen hoge toeren , meer dan 13000 ). Was nog sterk genoeg voor de brommer race bij de automatenklasse tot 130 k.m.
klopt, peugeot heeft ook mijn hart maar dan de CT's en RM's reden bij mij ook al net zo hard als een kreidler 5 V in die tijd ( jaren 70) echter in de breedte heeft deze koppeling nogal wat nodig. dan zijn er smallere oplossingen zoals nu in scooters met een rolletje inplaats van kogel
koppeling hart, ja bijvoorbeeld zundapp werkt met splines voor zijn "vaste platen" maar ik meende toch een "moduul" te zien aan wat er op de kruktap zit en voor een koppeling hart gebruik je meestal splines of een trapezium model kartel en geen moduul
Ons ontwerp had plaats genoeg en zat in de normale solex koppelingshuis met de onderdelen van de originele koppeling. Het ligt ook een beetje aan hoe je de onderdelen een beetje fatsoenlijk opvouwt om wat meer ruimte over te houden. Meer weten niet te veel meer vragen.
ach je idee met de eenweg naaldlager viel bij mij in goede aarde, heb een (aantal)zeer groot (grote)exemplaar gekocht en daar een rol omheen gelogen met een sachs ( = analoog tomos) koppeling, staat er nog 1 in aanbouw met een 3 schoens minibike koppeling ( goed vanaf 8000 toeren) heb al een solex met minibike koppeling en daar een startkoppeling met "klikkertjes" zoals in vele handstarts zit,sterk en weinig inbouwruimte ( zoals je al stelt, je moet vouwen om het erin te krijgen). nadeel als je te hard fietst vliegen de klikkertjes los, want dat is zo het ontwerp: dat ze los moeten komen als er toeren worden vastgesteld zodat ze bij lopende motor los komen zoals bij elke handstart het geval is.
Je zal verstelt staan als je zou zien wat er allemaal in de plaats van de solex koppeling kan zitten .
Ik heb bij 1 solex die plaats gebruikt om een "tegenkrukwang" in te plaatsen, kompleet met bigend gewicht naast de wang als tegengewicht voor het bigend aan de andere kant. dat levert me op dat ik die dwarse trilling kwijt ben zonder een dubbele wang krukas te moeten maken. ik heb geen koppeling in dat blok , maar wie wil er nou een koppeling, rijden moet je en bij stilstaan sowieso de motor uit, nou dat vergeet je zo niet.
Heeft er nog niemand een manuele koppeling uitgewerkt. Hendeltje aan het stuur om te ontkoppelen bij stilstand. Problemen met teveel of teweinig slip zijn dan van de baan.
ja zeker na ombouw met ingrediemten van een echte automatische koppeling zoals van sachs' maar als je wlt, ga je gang kun je hem ook meteen als startkoppeling gebruiken , wel oppassne dat bij het snel laten opkomen van de koppeling je geen gat in je band trekt
Beste vrienden, vrienden, familie, kennissen en overige fans,
Nog een paar weekjes en dan is het weer zover! Ons 4e Solexavontuur! De afgelopen is druk gewerkt om de laatste puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ te zetten, maar ook dit jaar gaat het weer helemaal goed komen! We hebben weer wat te vermelden..... Ja?! Jazekers!
We kunnen vermelden dat de motorblokjes inmiddels in het huwelijk zijn getreden met de rijwielgedeeltes en verder afgebouwd worden in Den Bommel. Een feestelijke dag, want wat is er mooier dan dat twee geliefden die bij elkaar horen samen komen... Of het huwelijk in stand blijft dat zien we op 3 en 4 augustus.
En wat een pareltjes zijn het! In de bijlage vind je het bewijs!
De heer E. Groot Jebbink van www.werklampen.nl is langs geweest. (Het bedrijf wat onder andere gespecialiseerd is in super heldere ledlampen die ook dit jaar ons lichtje in de duisternis verzorgd). Hij was zeer onder de indruk van de race "fietsen", van de techniek en hoe ze er uit zagen.
Maar wat zijn onze racemonsters zonder brandstof?! Juist! En daarom gaat Hoogstad Olie (www.hoogstadolie.nl) uit Hoogvliet ook dit jaar weer onze racebrandstof verzorgen. Helemaal geweldig! Ze verzorgen 50 liter!!! Hier kunnen we met beide teams meer vooruit! Check de foto in de bijlage! :-)
Daarnaast bereikte ons het nieuws dat de nummer twee van vorig jaar dit jaar niet meer mee doet. Dit wil niet zeggen dat we het gemakkelijk gaan krijgen. Er moet getrapt worden voor elke centimeter en we zullen het nodige dosis geluk nodig hebben!
Maar het allerbelangrijkste. Natuurlijk hebben we hebben ook weer enkele mooie geldbedragen voor KiKa binnengekregen. Helemaal super! Hartelijk dank daarvoor.
De sponsoren die ons een hart onder de riem steken zijn:
Kikasponsors:
Forwarding uit Rotterdam Seinpad uit Hoek van Holland Ed Jongeotter ploeg Merseyweg (reunie) Olav Strottman Ron Spek Minicamping ’t Kwedammertje Hans van Niftrik Sophia en Albert Bok Miranda van Vucht Schildersbedrijf J.A. de Kloet en ZN uit Loosdrecht. Wim van Erp Chris Pennings Margreet de Knijff Arjen Littooij Familie Maas Pa van Vucht MBO Muis Bedrijfsopleidingen uit Voorne-Putten Dierenspeciaalzaak De Kinderen uit Geffen Hans van Vucht Henny de Kloet
Jullie kunnen ons natuurlijk nog steeds sponsoren en/of komen aanmoedigen! Het sponsorbedrag gaat net als de voorgaande jaren naar KIKA (Kinderen Kankervrij). Het sponsorbedrag kunnen jullie overmaken naar Rabobankrekening 3462.519.646 t.n.v. HLC van Vucht. Vermeld bij de donatie ook je naam en (email)adres!
Bedankt allemaal! We houden jullie op de hoogte van nieuwtjes en feitjes... Jullie kunnen ons volgen via Twitter (@solexteam) of via Facebook (Solexteam Rotterdam).
ziet er leuk uit maar zit er een stalen bus in het carter of zit deze om die krukas. Of is dat van boven af gezicht bedrog ??...en wat een bout kopjes in dat deksel wat heeft dat functie ? groetjes Klaas
De krukas is maar een deel zonder ring of iets dergelijks. Endie boutjes in de zijdeksel ziet er erg stoer uit, vind ik. Dat zie je ook wel eens bij de stoere motorrijders al die klinknagels en glitter dingen,dus waarom niet in een mooi zijdeksltje .(vroeger zij mijn vader -HET OOG WIL OOK WEL EENS WAT,MAAR DAAROM HOEF JE JE OGEN NOG NIET ZO ZWART TE SCHILDEREN).
omdat we nu met plaatjes gaan strooien, ik heb laatst een blokje onder het stof vandaan gehaald dat ik aan het preparen was voor WK joure maar nooit afgemaakt want de race ging niet meer door ( versie 26) hier wat plaatjes. Ik heb ook boutjes in het zijdeksel maar vind 4 wel genoeg. daar hield ik de membraan constructie mee vast anders liggen al die ondedelen tegen de krukas aan. Ik moet nu voor deze een zijdeksel maken met een dichte plaat waarin een concentrische groef waarin het bigend lager draait zodat de platte kant van de drijfstang net niet tegen deze plaat komt, met membraan constructies kon je wat meer ruimte nemen, het carter kwam toch wel vol met lucht en teveel compressie geeft maar "pompverliezen"
Hebben wij ook in combinatie met een instelbare gasveer die de rol op een bepaalde druk houdt op het wiel.Tot nu toe hebben we volgens ons best wel het een en ander in orde,maar motorisch in ieder geval nog niet,maar we krijgen hulp
Hebben wij ook in combinatie met een instelbare gasveer die de rol op een bepaalde druk houdt op het wiel.Tot nu toe hebben we volgens ons best wel het een en ander in orde,maar motorisch in ieder geval nog niet,maar we krijgen hulp
De rijders van 24 uurs solexraceteams Brandweer Rotterdam VRR 112 & 111, Rob, Maikel, Frank & Eric, Jeroen en Rick willen Jan de Laat, Jan Vennix en Pedro van Nolde.nl hartelijk bedanken voor hun vele lange uren werken aan de blokjes van de racesolexen. Jullie zijn topgasten! We gaan ons uiterste best doen om voor de derde keer de titel binnen te rijden!!!
Volg ons op twitter @solexteam voor de laatste berichten. Facebook solexteam@hotmail.com
Dit is ‘m dan: de allerlaatste nieuwsbrief alweer! Over enkele dagen is het zover, maar alle voorbereidingen zijn getroffen! De neusharen van de rijders zijn verwijderd voor meer lucht, de pasta is inmiddels uitverkocht bij de supermarkten in de buurt en het materiaal staat tiptop klaar te wachten tot het afgeraust kan gaan worden tijdens de welbekende, beruchte, zwaarste en vooral mooiste 24-uurs Solexrace in Heeswijk-Dinther.
Vanaf vrijdag schakelen we over van onze nieuwsbrieven en Facebook op Twitter. De reden hiervan is dat op de locatie waar de race wordt uitgevochten er weinig tot geen bereik is en uit het verleden is gebleken dat alleen berichten via Twitter door komen. Wil je ons live volgens tijdens de race, open dan een Twitteraccount en volg ons via @solexteam!
We krijgen veel vragen of we weer gaan winnen... Lieve mensen, we weten het echt niet. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst zouden ze bij de bank zeggen! En dat geldt natuurlijk zeker ook voor ons! Eén technisch probleempje of één lullig valpartijtje kan ons de das al om tijdens deze uitputtingsslag! Wat wel zeker is dat de concurrentie niet heeft stil gezeten en vastberaden is om de titel na 2 jaar (eindelijk haha) weer terug te veroveren.
Wij weten dat we sympathieke gasten zijn maar geloof ons; de meeste Brabanders vinden het niet tof dat ‘De Rotterdammers’ al twee keer op rij gewonnen hebben en zullen daarom hun uiterste best doen, al dan niet gezamenlijk, om dat dit keer te voorkomen. Maar mocht het zo zijn dat we de derde titel op rij binnen halen dan verwachten we uiteraard dat we bij de burgemeester op het balkon op de Coolsingel in Rotterdam een bakkie mogen komen drinken! Er is immers geen team in de geschiedenis dat 3 maal op een rij heeft gewonnen en daarmee een hattrick scoort.
Dan wat technisch nieuws:
o LB design uit Zuidland heeft mooie 40 km/h stickers gemaakt voor op de bel. In het heetst van de strijd zouden we kunnen vergeten dat we niet harder mogen rijden dan 40 km/h, dus is een reminder belangrijk. Strafrondes kunnen we ons dit keer niet permitteren!
o Verder rijden we dit jaar met dubbele fietscomputers op het stuur voor het geval er een uitvalt. We kunnen dan gewoon door blijven rijden!
De voorbereidingen en de racers zijn beter als voorgaande jaren, want we zijn gebrand op de derde titel. Echter hebben we geluk aan onze zijde nodig om de twee teams op het podium te krijgen. Lieve sponsoren, hartelijk dank voor jullie steun dit jaar, we gaan ons uiterste stinkende best doen om ook dit jaar Teams Brandweer Rotterdam VRR op de Brabantse kaart te zetten! Casper Veltenaar en Wihabo hebben wederom onze wedstrijdposters ontworpen en gedrukt en deze worden ondertussen verspreid onder de deelnemers.
Natuurlijk hebben we hebben weer, op de laatste dagen enkele mooie geldbedragen voor KiKa binnengekregen. Helemaal super! Hartelijk dank hiervoor!
De sponsoren die ons een hart onder de riem steken zijn:
ü Kazerne Mijnsherenlaan 44-1, Brandweer Rotterdam
ü Freek van Zoest
ü Familie Mons
ü Jan Vennix
ü Familie Parel
ü Ab Streefkerk
Jullie kunnen ons natuurlijk nog steeds sponsoren en/of komen aanmoedigen! Het sponsorbedrag gaat net als de voorgaande jaren naar KIKA (Kinderen Kankervrij). Het sponsorbedrag kunnen jullie overmaken naar Rabobankrekening 3462.519.646 t.n.v. HLC van Vucht. Vermeld bij de donatie ook je naam en (email)adres! Bedankt allemaal! We houden jullie op de hoogte van nieuwtjes en feitjes... Jullie kunnen ons volgen via Twitter (@solexteam) of via Facebook (Solexteam Rotterdam). Meer informatie over de race vind je via www.24uurssolexrace.nl.
Houdoe!
Rob, Eric, Jeroen, Frank, Maickel en Rick, Jan & Ronald Solexteam Brandweer Rotterdam VRR
Nou, het is bijna zover. Morgenavond eerst feest in de grote feesttent, dan op de camping dutje doen, zaterdag middag pitsboxen inrichten, en om 4 uur de start!!!!! De spanning neemt toe!!!!!
En wat denk je??? De oproep van Rob op MP heeft een geluksvogeltje opgeleverd, en wel door JOHNK !!!
Ik was er ook gisteren (Johnnie, John, Conny, Ronald, Jan en het team gezien) en het ging er snel aan toe. Wat een gedrevenheid van die jongens.
De gemiddelde snelheid is nu 36,4 km/h, en das toch rap. Zeker als je het circuit ziet met smal, haakse bochten, zand/steentjes en steile bruggetjes enz...
Ze moeten voorzichtig blijven want de max snelheid wordt soms overschreden. (45,7 km/h)
Ik was er ook, zou wachten op de uitslag, dat duurde wat lang en de band ging steeds harder, dat trokken mijn oren niet. Toen ook nog alle Duitsers voor een bepaald slag mensen werd uitgemaakt door de band ben ik maar gegaan.
Goede prestatie weer geleverd, dat met team 50 was inderdaad spannend. Heb een hele tijd langs de kant van het "snelle weggetje" gestaan en daar kon je zien dat veel solexen na 24 uur toch nog behoorlijk snelheid maken, 2 dames teams ook erg snelle solexen. Snelheid is niet alleen zaligmakend ook een goede team organisatie levert ronden op.
Minpuntje voor de organisatie, ondanks de brandende hitte was het verboden je eigen fles water mee te nemen, zou verboden moeten zijn.
Ik ben ook weer terug, de uitslag afwachten werd me helaas te laat, jammer.
De sfeer was 24 uur lang keigoed! Ben veel bij het Brandweerteam geweest, maar ook bij diverse andere teams ingesprongen voor technische hulp. Heel leuk om te doen!
Alle teams, organisatie, vrijwilligers: respect, het was TOP!
Alles kan altijd beter zeggen de stuurlui aan wal. Wat mij betreft: tussenstanden via monitor, vaker dan om de 2 uur.
En maximumsnelheden: afschaffen, er wordt al nagedacht over een vorm van begrenzing.
Ja, de carburateur gewoon origineel laten. Is makkelijk te controleren met een kaliber. En geen membraaminlaten (is ook makkelijk te controleren hangt ervan af waar hij zit, en dan heb je ook nog de roterende inlaat). En uitlaat origineel uiterlijk en ook dat is makkelijk te controleren. En verder gewoon de snelheid vrij laten
Nee hangt er niet af waar hij zit. Alle Solexen zijn makkelijk en snel te controleren op membraaminlaten en dat zonder demonteren van onderdelen. Ook roterende inlaten kunnen gecontroleerd worden. Daar is al over gebrainstormd.
Tsja, ik weet nog wel een plekje en velovap had ook al een constructie
dan moet je toch slopen, zeker als je weet dat ik een hekel heb aan koppelingen en dat ding er sowieso voor mijn racers uitgooi, een zee van ruimte en toch wel een kwartier werk om daar te komen.
Das idd te weinig John. Directe actuele tijden en ronden, zoals je zei op een groot scherm is veel mooier en het is dan ook spannender voor het publiek. Ik vroeg meteen ook al, waar wordt het bijgehouden, hoe lang is het circuit, roepen ze wat om. Nee niets van dat alles en dat is dan een verbeterpunt voor hun komende jaren.
De teams moeten dit aan kaarten bij de organisatie.
onze top lag bij lange na nog niet op dit gemiddelde,maar wel schik gehad ondanks verschillende keren sleutelen,maar we hebben in ieder geval wel laten zien ondanks het snelheidsverschil dat we in het zand de snelle mannen ook bij konden houden.Wel zo af en toe iets meer risico nemen.En dan heb je in het zand er verschillende in gehaald,die kwamen op het rechte stuk allemaal weer goeiendag zeggen.
Jaaaaaa! Het is gelukt! Na de overwinning in 2011 (1e plaats) en 2012 (1e en 8e plaats) is het ons gelukt om ook in 2013 de eerste plaats te behalen! De hattrick is hiermee een feit en we mogen ons 3-voudig winnaar van de zwaarste Solexrace in Nederland noemen!
Afgelopen zaterdag en zondag streden 105 teams tijdens de 24-uurs Solexrace in Heeswijk-Dinther voor de winst. Solexteam 1-1-1 (met Eric, Jeroen en Rick) behaalde de 3e plaats en Solexteam 1-1-2 (met Rob, Frank en Maickel) behaalde de 1e plaats! Een prestatie van formaat die er zelfs tot heeft geleid dat we zijn uitgenodigd om - onder het genot van een echt Rotterdams bakkie pleur - onze ervaren te delen met de directeur Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, de heer Littooij, en de burgemeester van Rotterdam, de heer Aboutaleb!
Zoals gewoonlijk begon ons avontuur op vrijdagmiddag bij Erik thuis. De 6 rijders en monteur Ronald (met aanhang) waren hierbij aanwezig. De laatste testrondjes op de Solexen werden verreden, de laatste tactieken werden doorgesproken en er werd bepaald dat Jeroen voor team 1-1-1 en Michael voor team 1-1-2 de start zouden gaan doen. Nadat we wat hadden gegeten en in het zwembad wat verkoeling hadden gezocht zijn we richting Heeswijk-Dinther gegaan om onze Solexen aan te bieden bij de technische keuring. Daarna hebben we onze tentjes opgezet tussen alle bezoekers op de camping en zijn we naar de feesttent gegaan om wat te ontspannen en oude bekenden te ontmoeten.
Op zaterdag, de dag van de race, was de gezonde spanning al vroeg aanwezig. Iedereen was daarom al vroeg op om in het zonnetje van een voedzaam sportontbijtje te genieten. Ook monteur Jan was inmiddels gearriveerd, dus de teams waren compleet en ready to go!
We hadden dit jaar dezelfde plaats in de pitbox als het voorgaande jaar. De bus met al het materieel en gereedschap werd de pitstraat ingereden en binnen no-time werden de pitboxen omgetoverd tot een heuse werkplaats voor de Solexen en een verblijf voor de rijders, waarbij aan ieder detail werd gedacht. Zo was ons geluksvogeltje, waarvoor we via Marktplaats een oproep hadden gedaan, ook aanwezig en hadden we de beschikking over een heuse hangmat om tussendoor even op bij te komen. Nadat we klaar waren met het inrichten van onze pitbox, begon het al tegen de middag te lopen dus hebben we met beide teams het gehele parcours verkend en doorgenomen. Bij iedere bocht werden de rempunten bepaald en werd besproken hoe technische stukken het beste konden worden bereden. Daarnaast werd ‘rookie’ Rick met tips en trics van onze ‘ervaren’ rijders overstroomd.
Op zaterdagmiddag 15:30 was het dan zover. Klokslag 16:00 uur vond de start plaats, dus Jeroen en Michael stelden zich alvast op in het startvak, zodat ze vooraan de menigte stonden en als een pijl uit de boog weg konden schieten bij het startschot. Het startvak moest immers met 103 andere rijders worden gedeeld. De spanning begon zich langzaam op te bouwen. Met de starters in startvak hadden de overige teamleden zich verspreid langs het parcours, om de renners aan te moedigen. Het was immers een sprint van bijna 400 meter over het parcours dat onze jongens moesten afleggen, voordat ze bij de Solexen waren. Het was dus van belang om vooraan te starten, zodat we ook snel weg konden rijden en niet veel last hadden van de concurrentie!
Om 16:00 uur was het dan zover! Het startschot klonk en Jeroen en Michael renden hun benen onder hun kont uit. Met als resultaat dat ze vrijwel als eerste weg waren met de start. Geweldig! Dat de start goed was bleek om 18:00 uur ook uit de eerste tussenstand. Team 1-1-1 stond op de 9e plaats en team 1-1-2 stond al meteen op de 1e plaats! Tijdens de race kregen we iedere 2 uur een tussenstand tot zondagmiddag 12:00 uur. Om de spanning op te bouwen werd vanaf dat moment geen tussenstand meer gegeven. De zaterdagavond verliep voorspoedig. We hadden geen problemen en konden blijven rijden. Team 1-1-2 kon haar 1e plaats in de tussenstand behouden en team 1-1-1 klom zelfs op naar de 4e plaats! Om 23:00 uur vingen we al geruchten op, maar door de tussenstand van 00:00 uur werden deze bevestigd. Team 1-1-2 stond op de 1e plaats met 2 ronden voorsprong op de nummer 2. Team 1-1-1 was opgeklommen naar de 3e plaats! Zaterdagavond/-nacht werden we opgeschrikt door een valpartij van Jeroen. Gelukkig waren en geen verwondingen en geen noemenswaardige schade dus we konden door met de race! In de loop van de ochtend bleek dat de voorsprong tussen team 1-1-2 en de 2e plaats groter werd en dat team 1-1-1 begon in te lopen op de 2e plaats! Zouden we de tweede plaats toch nog kunnen pakken? Toen werd het in een keer rustig op het parcours… Waar waren onze rijders Erik en Rob? Zouden ze elkaar aan het helpen zijn of zijn ze gevallen? Dit was gelukkig niet het geval maar de race was even stilgelegd, omdat 50 koeien en stieren uit de stierenstal waren ontsnapt. De liepen op het parcours. Erik was een van de eerste deelnemers die dit opmerkten, omdat hij bijna een frontale botsing had met een koe die op het parcours liep. Gelukkig kon Erik de koe ternauwernood ontwijken wat er wel toe leidde dat hij met zijn Solex in het naast gelegen weiland terecht kwam. Op zondagmiddag 12 uur had team 1-1-2 een mooie voorsprong van 5 ronden opgebouwd op de nummer 2 en lag team 1-1-1 ongeveer een minuut achter op de nummer 2. We besloten daarom om ‘rustig’ aan te doen en de race met deze resultaten uit te rijden. In het laatste gedeelte van de race kreeg team 1-1-2 nog een sanctie van 2 ronden voor een snelheidsovertreding aan de broek, maar deze konden we opvangen met de voorsprong. Ook onze Solexen hielden het goed. Naast een kapotte bougie, een slappe ketting en wat nieuwe krenkspieën voor de trappers hebben we gelukkig geen grote technische problemen ondervonden. Hulde aan onze techneuten en de voorbereiding daarvoor!
Frank kreeg het in de laatste fase van de wedstrijd nog voor elkaar om de nummer twee van de ranglijst (team 50) in te halen en achter zich te laten. Niets stond ons nu nog in de weg voor een derde overwinning!
Op zondagmiddag 3 uur vond de laatste rijders wissel plaats. Rob en Erik zouden de race afsluiten. Om klokslag 16:00 uur viel het zwart-wit geblokt en ja hoor! Een eerste en derde plaats voor brandweer Rotterdam! De hattrick is een feit!
In totaal hebben we per team ongeveer 800 kilometer gereden met een gemiddelde snelheid van ongeveer 34 km/h. Daarnaast hebben we een bedrag van €2.100, - opgehaald voor KiKa. Het totaalbedrag voor KiKa bedroeg deze editie € 25.000, -.
We willen graag iedereen bedanken voor de hulp bij de voorbereidingen en alle sponsoring voor ons team en KiKa. Maar ook alle berichtjes, smsjes, Tweets en belletjes tijdens de race en de aanwezigheid van veel aanhang tijdens de race en bij de prijsuitreiking werkten super motiverend!
Nogmaals bedankt en hopelijk mogen we hier volgend weer van genieten!
Solexteam Brandweer Rotterdam
Rob, Erik, Frank, Jeroen, Michael, Rick, Jan en Ronald.
Rob, Erik, Frank, Jeroen, Michael, Rick, Jan en Ronald. Keigoed gedaan! Chapeau! Ik ben blij dat ik de hele weekend met jullie mee kon genieten van de wedstrijd en alles wat eromheen gebeurde. Heb wat foto's gemaakt en wat filmpjes geschoten, ik zal ze ze snel mogelijk hier plaatsen. Nogmaals keigoed gedaan jongens.
Goed gedaan jullie gingen weer als de Brandweer en dan met die hitte Jammer dat Stoolex (Christ) er niet bij was Team 50 was een goede vervanger maar had zo leuk geweest als Christ er ook was geweest
Ad van Heerbeek bedankt heb nog een Alu cilinder en div onderdelen gekocht
mvg Aussie
Last edited by aussie; 06/08/1304:32 AM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Schitterende wedstrijd jongens, ik heb er van genoten. Kreeg echt een brok in mijn keel toen werd afgevlagd, diep respect voor iedereen.
Mee eens, en niet te vergeten alle andere Teams die op een leuke en sportieve manier meegedaan hebben en zeker voor Team 50(kantoor meubelland) die,vanaf het begin van de race, stand heeft gehouden .
Als je geen tegenstander(s) hebt, dan is er geen race maar een héééle lange rit van ruim 800 Km.
Goed gedaan jullie gingen weer als de Brandweer en dan met die hitte Jammer dat Stoolex (Christ) er niet bij was Team 50 was een goede vervanger maar had zo leuk geweest als Christ er ook was geweest
Ad van Heerbeek bedankt heb nog een Alu cilinder en div onderdelen gekocht
mvg Aussie
Stoolex was er wel en is ook tot het einde gebleven.
Hij was bij een Dames team die, helaas, door pech de strijd moest staken.
En toch vind ik het nog steeds jammer dat de snelheid niet vrij gegeven wordt.
ik heb een paar keer toe op het lange asfaltweggetje staan kijken dat iets afloopt en daar zag je toch al wel heel grote snelheidsverschillen en coureurs die rare zwaaien maakten terwijl ze met hun solex bezig waren, het moet ook niet te gek veel verschil worden, maar iets harder zou wel mogen want er zijn er nog genoeg die gezamenlijk grommend dat weggetje afsukkelen tegen de 40 aan, had helaas geen pen bij me maar had graag een lijstje gemaakt om hier te tonen dat er een heel beetje team toch wel de solex goed voor elkaar hadden en ook daar een lekkere "knal" uit toverden dus niet alleen 111 en 112, maar alle hulde voor het getoonde teamwerk