De scooter van Mirjam. De uitlaat (voorpijp) was weer los getrild. 1 tapeind was al afgedraaid en dat heb ik toen met een slangeklem best goed opgelost. Het ander tapeind was al niet best en het boutje was er weer uit. Nu was de draaid dol. Het ene taleind afgeslepen en doorgeboord. Nu zit daar gewoon een bout en moer in. Het onderste boutgat daar kun je niet bij dus dan maar een M8 draad ingetapt. Stukje voor stukje draaien want je hebt geen ruimte. 1 uurtje erover gedaan om dat tapje erdoor te krijgen. Maar nu zit het allemaal muurvast. Hehe.
ach scooters zijn galbakken, gemaakt om mee te rijden en niet om aan te sleutelen , en als je erbij kunt zit er meestal nog een centimeters dikke laag straatvuil bij want als jij erbij kan kan het straatvuil dat ook. Ik doe feitelijk elke dag iets technisch, daar word ik voor betaald. vandaag maar eens wat vermoeiingstesten beindigen uitgevoerd op platstaal in een bank met eccentrische rollen die over dat platstaal lopen met een frequentie van 1 herz
Bij moeilijk bereikbare plaatsen kun je misschien met een verlengstuk werken? Niet dat ik het ooit gedaan heb maar het zou moeten kunnen
Nee |John, was het maar waar dat ik met verlengstukken kon werken. Het was juist onmogelijk. Diep en geen ruimte. Wel gelukt naar een uurtje tappen. En een zere rug aan over gehouden. Maarja dat hoort erbij.
ach scooters zijn galbakken, gemaakt om mee te rijden en niet om aan te sleutelen , en als je erbij kunt zit er meestal nog een centimeters dikke laag straatvuil bij want als jij erbij kan kan het straatvuil dat ook. Ik doe feitelijk elke dag iets technisch, daar word ik voor betaald. vandaag maar eens wat vermoeiingstesten beindigen uitgevoerd op platstaal in een bank met eccentrische rollen die over dat platstaal lopen met een frequentie van 1 herz
Hahaha Joan, ik hoor het al scooters vind je niks. Nou ik wel hoor die dingen rijden toch lekker. Soms de Yamaha Aerox van mijn broertje lenen om eens lekker te gaan.
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex. Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Vandaag de momentsleutel binnengekregen en getest. De tabel die op de site staat is in M/KG, gelukkig zit er bij de sleutel een omrekentabel. De sleutel werkt perfect. ik denk een aanrader
Die uitlaat van Mirjam de scooter er vanonder gehaald. Zit nu wel muurvast maar nu is de lasnaad opengescheurd. Dus morgen maar eens lassen. Lekker roestig, maar ik zeg altijd waar metaal is kan gelast worden.
toen ik je eerste foto opende en al die veel te grote ringen zag dacht ik "wat een barrel" dat is vast zo een ding die met ijzerdaad aan elkaar hangt, daarna de 2e foto geopend, inderdaad.
Ja Joan, het ziet er uit als een barrel, maar het loopt uitstekend. Nieuwe bandjes (zwart) en de remmen zijn heel goed. Schokdempers werken nog. 15 jaar oud inmiddels en moet nog maar een tijdje mee. Af en toe een nieuwe bougie en dat is het. Dat ijzerdraadje zit er al jaren om trillen van dat hitteplaatje te voorkomen. Peugeot super kwaliteit. Kicken en karren met dat ding. Rij regelmatig een flinke ronde mee, 200km of zo, en nooit geen enkel probleem. Motor loopt super.
Nog 15 jaar en we kunnen scootertjes restaureren en vloeken over het feit dat de vorige eigenaar alles met niet de verkeerde ringen en ouderwets laswerk bij elkaar gehouden heeft
Als je interesse hebt kun je hem over een tijdje overnemen en kun je lekker sleutelen. Prima ding hoor. Zo wou ik je van de straat. HAhAAaa
Ik wou dat mijn Solexje zo lekker liep als dat ding.
Onlangs stonden we met een groepje op een Fietspad bij de molens om een foto te maken , komt er een scooterrijder, met helm met een noodvaart aanrijden. Ik gebaar nog dat hij rustig aan moet doen , geeft hij Gas, rakelings langs de mensen en Solexen . Gelukkig niets geraakt dus de Trauma helicopter hoefde niet uit te vliegen.
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen.
Als ik oud ben ga ik daar een boek over schrijven. Ongelooflijk wat een Solex met mensen kan doen. Enthousiasme is leuk maar sommigen raken van euforie helemaal van het padje. Dit tot ergernis van sommige scooterrijders en automobilisten.
Klopt allemaal jongens. Het is de mens zelf. Het komt misschien wel door de stress die wij hier hebben, waarom we dan soms rare dinge n doen met voertuigen. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Kijk maar eens op TV van een ver land hoe rustig door de mensen rijden.
Er zei eens een Surinaamse leerling tegen mij. Jullie hebben het geld maar wij de tijd. Ik vond dat mooi gezegd.
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex. Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Geen stoomtrein , wel een heggenschaar.
Eén bronzen lagerbus aan de tandwielzijde was/is 1mm groter uitgesleten. Motor zat ook vast, warmloper. Nieuw bronzen busje gedraaid en gemonteerd en de schaar doet het weer, teminste voor zo lang als het duurt want het ding is ontworpen als wegwerpartikel.
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen.
beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar. Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex. Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen.
beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar. Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders
En dan krijg je dit,(zie foto) als verhuurder wordt je daar niet blij van.
Dat is bij mij ook al gebeurd. Rijdt zich een persoon naast mij onder een (gelukkig stapvoets rijdende) auto. Ik was machteloos, wat kun je doen?
Ik was blij dat ik er zelf bij was, huurders kun je niet verantwoord alleen op pad sturen volgens mij. Als begeleider kun je de zaak nog een beetje aansturen.
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen.
beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar. Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders
En dan krijg je dit,(zie foto) als verhuurder wordt je daar niet blij van.
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex. Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........
zoals gezegd, de carburateur van een zundapp aangepast aan de brandstof van deze tijd
Aai, gaat weer geld kosten!! De uitlaat van mijn auto is helemaal verrot, groots gedeelte is net zo oud als de auto, dus 17 jaar. Samen met Beun de Haas gedemonteerd en weer voor een gedeelte opgebouwd. Morgen is ie weer klaar. Maar wat een roest zooi, als je bekijkt wat er van een bout over blijft.
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex. Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........
Aai, gaat weer geld kosten!! De uitlaat van mijn auto is helemaal verrot, groots gedeelte is net zo oud als de auto, dus 17 jaar. Samen met Beun de Haas gedemonteerd en weer voor een gedeelte opgebouwd. Morgen is ie weer klaar. Maar wat een roest zooi, als je bekijkt wat er van een bout over blijft.
Vandaag een vogelhuisje gemaakt. De oude had het begeven (was ook van waaibomenhout gemaakt). Die ik vandaag gemaakt heb is van trespa, die moet toch wel iets langer meegaan.
Vandaag een vogelhuisje gemaakt. De oude had het begeven (was ook van waaibomenhout gemaakt). Die ik vandaag gemaakt heb is van trespa, die moet toch wel iets langer meegaan.
vandaar dat het zo slecht gaat in de bouw, ze bouwen die huizen veels te stevug
heel erg technisch, de wasmachine maakt nogal kabaal bij het centrifugeren, klinkt als uitgelopen lager. Hij ligt nu dus helemaal in stukken op de achterplaats en inderdaad het grote lager achter de trommel door inlopen van water compleet verrot, sommige kogels kwamen er in 1/2 uit.
wat een tyfusch werk om daar bij te komen, 3800 krukas lager is simpeler die heb ik in een kwartier
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen. Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen. Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.
Han.
Aan de carter kant kan het sneller, om hem alleen maar te laten zien . voor de race heb ik een pomp met slangentulen, de tank en carburateur met slang aangesloten. tank los= 3 boutjes, cylindervoet los is 4 moertjes, cylinder lichten met alles eraan, zijdeksel los, paar boutjes en je ziet de krukas, alles weer terug en gaan
Een stellingkast (Formido 25) in elkaar gezet en mijn klein werkbankje eens opgeruimd. Is nu helemaal leeg en er kan weer lekker gesleuteld worden. Heb genoeg onderdelen om een blokje op te bouwen. Straks lekker vakantie dus dan effe lekker de tijd.
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen. Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.
Han.
Aan de carter kant kan het sneller, om hem alleen maar te laten zien . voor de race heb ik een pomp met slangentulen, de tank en carburateur met slang aangesloten. tank los= 3 boutjes, cylindervoet los is 4 moertjes, cylinder lichten met alles eraan, zijdeksel los, paar boutjes en je ziet de krukas, alles weer terug en gaan
Och ja best leuk maar veel meerwaarde biedt het niet. Met je voetpakking moet dan niets misgaan natuurlijk .
Snel sleutelen in de praktijk is naar mijn ervaring: de juiste volgorde, en vooral niets vergeten met opbouwen.
Het goede gevoel gaat snel over als je bv nog een circlips voor de pistonpen vindt in je bakje, als je de bougiekabel aan het monteren bent.
de wasmachine weer in elkaar, de lagers en de keerring waren gistern binnen ( lagers 12.50, keerring 21 dus voor 46 euris weer klaar) spullen zijn bij ons goed te krijgen bij het GUCO onderdelencentrum, een soort van Ad van Heerbeek voor "witgoed" ( Ad is dat min of meer dan voor "zwartgoed") lagers netjes met bussen en een draadstang ( bussen afsteunen op de buitenring) in het trommelhuis geperst, extra vet tusen lager en keerring als extra "waterdam" wel de bus waar de keerring over loopt nog heel goed af moeten schuinen want van te voren getest of de keerring wel over deze bus wilde schuiven, hetgeen niet het geval was, de dichtlippen bleven op de rand hangen, zal je net zien dat je de trommelas in de keerring steekt ( dan zie je niets meer want alles val IN het trommel huis en dat je dan je keerring opstroopt, heb je weer niets, nu viel de trommel als een zeitje in zijn lagerhuis. alles afgemonteerd en de machine snort weer
Netjes hoor, en gelukkig kon je bij de lagers. Ik had er ooit is 1 daar kon je niet bij het lager, af je moest de boel slopen. Dan maar een nieuwe gekocht, je moet wel he.
Netjes hoor, en gelukkig kon je bij de lagers. Ik had er ooit is 1 daar kon je niet bij het lager, af je moest de boel slopen. Dan maar een nieuwe gekocht, je moet wel he.
nee je kon niet bij de lagers, je moest de boel slopen, en ver ook, vandaar "heb je vandaag nog iets technisch gedaan" , zeker wel ( al was het gisteren en eergisteren) als je dat had laten doen was je aan de monteur meer kwijt geweest dan aan een nieuwe en dan zit je nog met een oud ding zonder garantie. voor de meesten zal het erop neer komen dat ze Rutte en Samson weer moeten sponsoren.
Vandaag mijn fietsendrager aangepast dat hij op de dissel past en dan kunnen ook de fietsen mee op vakantie samen met de Solexen.
Ook nog een theekastje aan het opknappen voor Mirjam. Spuiten, schroeven, boren en... Leuk om te doen. Alleen als je naar de bouwmarkt ga, moet je een flinke geldbuidel meenemen tegenwoordig. Alles is maar duur.
nee niet iets technisch, twee containers vol met tuinvuil gegenereerd want die worden vandaag aan de straat gezet, gisteren was het nog droog dus oa veel compost van mijn schuurdak afgehaald en onkruid uit de tuin. net op tijd zeg want wat heeft het vannacht gehoosd.
Die dingen heb ik ook geprobeerd John, maar hier werkt het helaas niet goed, 3 fase lopen kris kras. Geprobeerd die dingen op een fase te krijgen, maar dan nog erg slecht. Wifi was hier ook altijd elenden, dus nu toch maar een kabel naar de werkplaats gelegt, En nu eindelijk GOED!!! Jippie.
Geef even merk en type door , er zijn er meer met dat soort problemen, vandaar .
Ik heb ongeveer 3 verschillende types geprobeerd, maar helaas. Maar hier hangen ook de meest rare dingen op het net, o.a. frequentie regelaars en dat gaf ook problemen
Ik heb nu DEVOLO, en voordat iedereen naar de winkel rent: laat me eerst maar een poosje testen. De eerste indruk is echter zeer goed. Eenvoudig installeren en direct goed werken.
antwoorden: niet technisch wel met dit warme weer met tegels lopen slepen in de achtertuin, daar eerst ongeveer een kliko vol met onkruid weg gehaald ( gelukking onder het lommer van een grote kastanjeboom) en daarna die tegels neer gepletterd, zal ze krijgen dat onkruid.
Devolo gebruiken wij op het werk ook, om op bestaande tankstations Multimedia pompen in een netwerk te krijgen zonder kabels te hoeven trekken, dit gaat vaak moeilijk of niet ivm vloeistofdichte bestrating. Wij gebruiken een type dat geschikt is voor 3 fasen, dus binnen op een module drie fasen aansluiten, dan maakt het buiten niet meer uit welke fase je in de pomp gebruikt, werkt best goed, ondanks de vele storende apparaten op een tankstation.
Een afwijkende uitvoering van een rabatdeel (na)gemaakt. ik heb nog een emmer verse vurenhoutkrullen/zaagsel staan, iemand met een Hamster, marmot, Rat ??
Ja ook met hout. Het theekastje van Mirjam moest nog een ligplank hebben. Dus decoupeerzaag, vijlen, schuren enz... Ook nog met de kitspuit alle naadjes glad maken. Binnenkort schilderen met krijtverf.
Ben de werkplaats een beetje aan het veranderen. Heb kolomboormachine gekregen en deze aan de muur gehangen. Verder heeft de werkbank een nieuw laagje verf gekregen, was nodig, had veel kale plekken. Kan nu lekker droeg want we hebben kermis!!
Nou vandaag de laatste hand gelegd aan Mirjams haar theekastje. Compleet gerestaureerd. Ben je toch een poos mee bezig. Nu nog wat bijzondere antieke spulletjes erin.
Nee niet bij de kringloop. In delft gehaald. Een heel oud kastje met verleden en soms ook ongelukjes mee gemaakt. Je kunt zien dat het een handgemaakt kastje is. Rond 1900 gemaakt.
Niets gedaan aan de Solex, maar wat mij opvalt aan de Solex van Mirjam is, dat ik hem zo ongelofelijk laag stationair kan laten lopen dat het net lijkt of er een echte koppeling inzit. Nauwelijks s grip en als ik dan het toerental dan wat op laat komen de grip echt voel opkomen. Hij doet het perfect hoor dus niets aan de hand. Ik ben benieuwd of andere dit ook ervaren. Heel prettig om zo een laag toerental te kunnen laten draaien.
Ben gisteren begonnen met een 3800 blokje en dit gaat lekker snel. Tot het moment dat de krukas eruit mag. Ben vanmiddag begonnen om de pers van Joan na te bouwen. Schiet al lekker op!
Wat dat betreft ben ik wel blij met m'n Aircootje in het werkplaatsje, een graad of 24/25 , prima uit te houden En daarbij de luchtvochtigheid is dan ook lager , ook prettig
Wat dat betreft ben ik wel blij met m'n Aircootje in het werkplaatsje, een graad of 24/25 , prima uit te houden En daarbij de luchtvochtigheid is dan ook lager , ook prettig
breng dat aircootje maar mee zal van pas komen met de solex rit hier groetjes pierre en krista
Niets gedaan aan de Solex, maar wat mij opvalt aan de Solex van Mirjam is, dat ik hem zo ongelofelijk laag stationair kan laten lopen dat het net lijkt of er een echte koppeling inzit. Nauwelijks s grip en als ik dan het toerental dan wat op laat komen de grip echt voel opkomen. Hij doet het perfect hoor dus niets aan de hand. Ik ben benieuwd of andere dit ook ervaren. Heel prettig om zo een laag toerental te kunnen laten draaien.
Ontsteking staat te vroeg! Hoe haal je het in je hoofd om te experimenteren met Mirjams (orginele) solex.....
Ik haal ook een heeeel erg laag toerental uit een sleutelgat, maar ja die heeft geen koppeling. leuke van dit type solex is wel dat je ze steeds "aan de haak" kunt slaan
Nou de pers is klaar en gebruikt! Heb heb zaakje flink onder spanning gezet en een nachtje laten staan. S'morgens was het geregeld, het lager was door de felsring. Thaadaaaaa!!
iets technisch: ja een scooter onder handen genomen die niet wilde starten, een kymco water koeling. wat een roestbak aks je daar aan begint en je kunt nergens bij want aan de monteur is niet gedacht. blijkt de moer op de krukas en de as van de waterpomp beiden rond te zijn, de moer hoort plaatselijk INWENDIG ook zeskant te zijn en daar valt dan de zeskantige waterpompas in zodat deze via de moer word aangedreven, beiden uitgeklepperd en dus rond >> geen koeling meer >> vastloper en heet loper >>> lekke koppakking >>> water in cylinder >>> water in boegie >> niet starten
Taaaaaa daaaaa. EN nu nog een nieuw lager er in. Deze constructie is bedoelt voor een eenmalige verbinding en is in principe niet te repareren. Alleen in geval van nood wel ( veel zand of water of roest ). Lagers op deze plaats verslijten hier nooit ( kunnen hier wel 100000 km mee ). Als een lager speling heeft dan zit (bijna )altijd het lager los in het carter. Dus als er weer iemand het carterlager er uit wil wrikken laat hij dan eerst even weten of het wel moet. En vooral hoe het niet moet. De juiste manier om het te repareren staat al ergens beschreven door mij (dus even zoeken ). Voor de as in te monteren moet je ook speciaal gereedschap hebben . Deze lagers verdragen niet dat je de as er met een stuk ijzer met een houten steel er in gaat monteren. meer weten eigenlijk eerst vragen.
Ik heb toch lagers gehad die moervast geroest en gekoekt waren. Ook is er een type bij waar het lager eruit moet om de keerring te vervangen. Ik maak de cartertjes warm dan kan ik ze met de boorstandaard uitdrukken, carter ondersteund met stuk alu buis dat precies over de krukwang valt.
Borgen van lager staat al omschreven ergens en werkt goed, al bij diverse gedaan met goed resultaat.
en als de nood aan de man is, ik heb op 65 jaar solex bij de gereedschap man geinvesteerd in een speciaal beitelpuntje, draai nu zonder pardon een schuine kant aan het lager en dan is er weer carter zat om om te velsen WEL warm maken dat carter van te voren anders vels je niet maar versplinter je
en uitdrukken inderdaad met special ondersteuning zoals ik ook al eens heb laten zien uit hout, hier ben ik zeer tevreden over want hout effent de drukpunten uit waarop een carter zou kunnen scheuren ( vlak zijn ze zeker niet )
dan eerst lager in carter en met lange bus over krukastap en afsteunen op binnenring lager ,de krukas in het lager trekken handig is om daarbij een kruktapdraadverlenger voor te hebben ( heeft oa sachs gereedschap ook voor montage aan deze motorblokken)
gisteren een 4 PK 4 takt Yamaha buitenboordmotor uit elkaar gehaald, koelde ineens niet meer en liep vast direct bij uitzetten toen het "piesstraaltje" niet meer aanwezig bleek. schade valt mee, nog wel ergens een koppakking scoren voordat hij weer in elkaar kan.
ja mijn motor, gaan varen bij Huizen / Blaricum waar het altijd goed toeven was, blijken er nu ineens onafzienbare wiervelden te groeien daar loopt de schroef om de meter in vast, weer schoonmaken, tijdens schoonmaken drijf je dan af door de wind in een nog erger veld waarschijnlijk wat wier naar binnen en blijven hangen in dat piepkleine uitstroom openingetje, propellor van waterpomp nog perfect
Vandaag een beregenings-pomp opgebouwd, die al een jaar of 5 stil heeft stilgestaan. Hebben 2 putten en hoeven nu niet meer met de pomp te gaan lopen. De pomp stond op een drukvat en was eerst oud ijzer maar is nu goud waard.