Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Goedemiddag,

Ik ben Jan, een jongen van 16 jaar en in het bezit van een aprilia schakelbrommer en een solex oto met ronde koplamp.

Deze solex heb ik een jaar geleden bij mijn oma uit de garage gehaald en hem na 40 jaar stilstand weer aan de praat gekregen. Ik heb sindsdien al allemaal dingen gedaan om hem voor de keuring klaar te maken, zo werkt nu de verlichting, de remmen, ik heb trappers met reflectoren en nieuwe banden geplaatst en hem betrouwbaar gemaakt. Hij lekt nu alleen nog wat benzine uit de carburateur en is wat roestig. Wat moet er nog gebeuren voor de keuring? Ik ge ook nog alle pakkingen vervangen.

Groeten, Jan

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Hoi Jan, welkom op het forum. Een OTO is heel leuk, en je hebt met zekerheid een framenummer. Zoek dit even op, links opzij onder het zadel, op de zadelbalk.

Ook het motornummer wordt nagekeken. Ze vragen je of je het bouwjaar weet, dat kun je aan de hand van het motornummer opzoeken op de Solex website.

Kijk verder of je niet te veel speling hebt op het balhoofd, alle spaken er nog in zitten, dan ben je al een heel eind.

Het hangt veel van de keurmeester af hoe streng gekeurd wordt. Meestal valt het wel mee, maar ik zorg evengoed dat alles in orde is, als je gaat rijden wil je dat ook doen op een goede Solex.

Succes en heel veel Solex rij- en sleutelplezier gewenst wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Jan en welkom op het form.
Als je een betrouwbare Solex wil dan zou ik het gehele bransdstofsysteem goed schoonmaken. Vaak zit hier een storing in en als je zeg wat roestig dan maar goed schoonmaken. Alles wat er mee te maken heeft.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb ook een plastic benzinetank (met filter) gemonteerd met nieuwe benzineleidingen, dit scheelde al een hoop, maar desondanks wil de sproeier nog wel eens verstopt raken. Ik zal hier nog wel een oplossing voor zoeken.

Over de carburateurlekkage, er loopt steeds weer een beetje benzine uit dat messing buisje bovenop de carburateur, wat volgens mij een soort overloop is. Hoe zou ik dit kunnen vermijden? Het is niet had hij zijn benzine niet meer door de overloop kwijt kan, daar loopt altijd maar een stroompje doorheen. Ik heb momenteel de carburateur los, ik zal kijken wat ik kan doen.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik kan uit jou bericht niet opmaken wat voor type en bouwjaar oto je hebt, maak eens een foto.

Last edited by Roelof; 11/05/13 04:12 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ik heb een oto met ronde koplamp die volgens het motornummer uit 1962 komt.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Maak zeker een foto. Hoe heb je de leiding van tank naar pomp passend gemaakt?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Plastic tank en nieuwe benz. leidingen, dat past zo maar niet op een oto van '62, denk dat dit het probleem ook is.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ik had dit probleem al voordat ik de plastic tank plaatste. Verder heeft de eigenaar van de winkel waar ik de tank bestelde een koperen leiding voor mij passend gemaakt waarmee ik deze plastic tank ook voor een oto kon gebruiken. Als jullie er interesse in hebben kan ik wel even de webshop voor jullie opzoeken.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Welke webshop is het dan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Solexnoord.nl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is een hele bekende hier op het form hoor. Goede zaak.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Klopt, Jouke heeft mij ook eens extra warteltjes meegestuurd toen ik een Oto omgebouwd had.

Momenteel bouw ik ze weer terug, er hoort origineel metaal op, maar het kan wel wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als hij brandstof teveel krijgt en daardoor uit de carburateur gaat spuiten kun je alrijd nog een stuk binnenkabel in het stuk leiding dat net achter de pomp uitkomt steken, wel de leiding nemen die naar de carburateur gaat, zo vergroot je iets de tegen druk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Dat zal ik eens proberen. Ik heb zojuist alle pakkingen vervangen, cilinder zag er nog prima uit, alleen was de zuiger aan een kant bruin gekleurd, leek wel een warmloper... Ik heb nu alleen steeds weer het probleem dat de sproeier verstopt raakt, ook al heb ik een filter in de tank en in het pompje zitten. Weten jullie hier een oplossing voor? Ik heb het luchtfilter nog nooit schoongemaakt, maar ik neem aan dat dat t niet kan zijn.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: janlavoo
Dat zal ik eens proberen. Ik heb zojuist alle pakkingen vervangen, cilinder zag er nog prima uit, alleen was de zuiger aan een kant bruin gekleurd, leek wel een warmloper... Ik heb nu alleen steeds weer het probleem dat de sproeier verstopt raakt, ook al heb ik een filter in de tank en in het pompje zitten. Weten jullie hier een oplossing voor? Ik heb het luchtfilter nog nooit schoongemaakt, maar ik neem aan dat dat t niet kan zijn.


Bruine zuiger: Meestal een teken dat je zuigerveren aan vervanging toe zijn. heb je die gecheckt?

Heb je de leiding van pomp naar carburateur goed schoongemaakt? (doorraggen met een binnenkabel).
Bij de Oto is dat zo'n koperen leiding die eerst naar onder loopt, daar blijft graag iets van vuil in hangen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Die had ik ooit toen ik m voor t eerst ging starten schoongemaakt, ik zal m wel nog eens schoonmaken (toen met pijpenrager). Over die zuigerveren, de solex heeft nauwelijks kilometers gemaakt, de hoonsporen zaten gedeeltelijk nog in de wand, dus t zou vreemd zijn als ze aan vervanging toen zouden zijn.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je voldoende Compressie hebt zal ik me geen zorgen maken om een gekleurde zuiger.

Het lijkt erop dat het tankfilter zijn werk niet doet .
Misschien toch eens een ander proberen als het probleem zich voor blijft doen als je zeker weet dat de leidingen schoon zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Heb je de passing in de cilinder gedaan? Door honen krijg je overmaat, je veren zouden ook groter moeten zijn. Zuigers worden bruin door lekkage langs de veren. Maar je hebt bruin en bijna zwart....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ik bedoel de originele hoonsporen uit de fabriek, de solex is ooit eens gekocht door iemand die er niks aan vond en m meteen aan mn vader als kleine jongen cadeau gaf, die heeft er toen even mee gekloot tot ie wat beters had en toen is er nooit meer mee gereden. Ik weet noet hoe je voelt of ie echt foede compressie heeft, hij geeft aardig wat weerstand. Over die verstopte sproeier, ik vind het vooral vreemd aangezien hij 2 filters heeft en nog verstopt raakt. Het is natuurlijk wel een debiel kleine sproeier waar het kleinste deeltje al in blijft hangen...

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Helemaal waar Jan, klein sproeiertje.
Ik begrijp dat je ook een Pompfilter hebt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke je hebt het systeem schoongemaakt, maar de vraag is hoe goed. Waarschijnlijk kun je er niets aan doen, want misschien was de binnenkant van de leiding aangekoekt met vuilte en dat komt nu toch misschien los.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een pijpen rager is niet voldoende sterk om vuil los te ragen en de filters niet fijn genoeg om tegen te houden.
soms ook groeit de sproeier dicht in plaats van door een deeltje te verstoppen, met koperdraadjes eens flink door steken en anders 1 adertje uit een binnekabel, zeker als daar de krul nog in zit dan schrapt deze de sproeier lekker, niet te erg schrappen want dan word hij groter ( alhoewel dat bij te stellen is met de remluchthevel)
Hoe ga je overigens om met deze hevel ? en in welke stand loopt de solex het beste ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een solexzuiger wordt als het goed is helemaal rondom helemaal bruin.
het bruin worden van een deel van de wand is een gevolg van dat er op die plaats de speling iets groter is dan de grootte van de aardkorstdelen die door het gatenpatroon kunnen komen en hierdoor niet in staat zijn de zuiger goed te verslijten.
Dus hoe groter het bruine gedeelte hoe beter de moter schoon is en zuiger beter.
Als je toch een schoon blanke zuiger wil hebben, dan is dat gouw geklaart door een beetje fijne aardkorst in de carburateur te strooien.
Je hoeft er de moter nog niet eens voor de demonteren.
Succes verzekert.
Het bruin worden heeft niets met de zuigerveren te maken ,maar alleen met de beschikbare ruimte tussen de zuiger en cilinder en de daarbij passende grootte van de aardkorstdelen die er voor zorgen dat het opschuren van de zuiger vlugger gaat dan het bruin worden van de zuiger door het kleine beetje olie dat zich daar op deze moeilijke plaats zat willen vestigen.
Je moet zelf maar kiezen wie je wil geloven.
Meer weten meer vragen.

Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Elke keer als de sproeier verstopt raakt blaas ik hem door een steek ik hem door met een bundeltje kleine koperdraadjes. Over die remluchthevel, ik zet hem altijd op starten, dan start ik hem, dan ga ik tijdens het rijden steeds weer de hebdel een beetje verschuiven zodra hij gaat viertakten/stotteren, totdat dit niet meer gebeurd, dan schuif ik de hendel een beetje heen en weer totdat hij het hardst rijdt en het motortje mooi loopt zonder stotteren en overslaan. Meestal is dit rond 2/3 open, maar varieert als de sproeier weer een beetje dicht zit.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Jan je zult gelijk hebben, je hebt hier meer kennis van dan ik wink .
ik heb vooral praktijkervaring. De zuigers die bij mij (donker)bruin tot zwart zijn, daar meet ik de opening van de zuigerveren van op en die was steeds meer dan 0,3 mm. Ik heb hier geleerd dat het maximaal 0,2 mag zijn (staat ergens geschreven).

Kan toeval zijn natuurlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ik heb nu mijn luchtfilter geweekt in benzine en met 2takt olie ingesmeerd, nu kan de choke helemaal uit, tenzij weer iets in de sproeier zit, wat overigens nog steeds gebeurt. Ik zal die leiding van pomp naar carb eens goed schoon proberen te maken en desnoods een nieuwe leiding kopen. Kijke een keurmeester trouwens naar roest? Er zitten namelijk aardig eat verroeste delen op.

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Zolang het de stevigheid niet beinvloed. Dus doorgerotte delen zijn, maakt het niet zoveel uit. Zorg wel dat alles werkt.

Deze is bijvoorbeeld door de keuring gekomen.



Het blokje was toen in een afwijkende kleur beige en gereviseerd.

Last edited by Punky; 19/05/13 06:33 PM.

Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Hehe, dan heb ik nog een hoop te doen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 210 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.069s Queries: 73 (0.023s) Memory: 1.1913 MB (Peak: 1.5217 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 08:40:42 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS