Het ontkolen is klaar, het belangrijkste was dat de koppakking kapot was, waardoor hij daar lekte. Na montage blijkt de decompressie het niet meer te doen. Volgens mij zit alles weer zoals het zat. Er zit echter dermate veel ruimte op het stukje metaal dat de gasklep bedient, dat de klep te weinig ingedrukt wordt. Volgens mij staat de gashandel nu ook meer naar links dan eerst. Ik voeg wat foto's toe en misschien weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan.
groeten sam
Last edited by sam3; 01/04/1302:31 AM.
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Je hebt het stelschroefje op de klep zelf wel heel strak bij elkaar gedraaid. Het klepje zelf rechtsom draaien, gaat de veer weer uit elkaar, kan het klepje weer een slag maken.
Ook het veertje zat niet in die stelschroef en op foto's op de site zie ik dat veertje ook naast het schroefje liggen, vandaar. Maar het lijkt me logisch, het kan dan niet meer verdraaien. Ik vind het alleen onlogisch om het te verstellen omdat ik er niet aan gedraaid heb.
groeten Sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Mogelijk dat de nieuwe koppakking iets dikker is dan de oude.
Maakt verder niet uit want als de kop en spruitstuk los geweest is dan moet de afstelling van decompressie toch gecontroleerd en eventueel afgesteld worden. Zeker bij het spruitstuk omdat dan de carburateur hoogte kan veranderen door de speling tussen bevestigingsboutjes en de gaatjes waar de boutjes doorheen gaan
Die stelschroef zit er natuurlijk niet voor niets op
Dat afstellen is me niet helemaal duidelijk. Het instructieboekje heeft het over het merkteken M in de carburateur (ik zie dat niet.....) dat in het verlengde moet liggen van de inkeping van de smoorklep. Ik heb de stelschroef tot 4x uitgedraaid (naar rechts) maar geen decompressie. Nu teruggebracht tot 2x uitgedraaid naar rechts omdat het decompressieklepje erg schuin ging staan. Ik geloof dat ik hier niet helemaal uitkom. Nog steeds geen decompressie, terwijl de decompressieklep wel naar beneden gaat en als je door het bougiegat kijkt zie je het ook bewegen.
groeten Sam
Last edited by sam3; 01/04/1307:37 AM.
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Nieuwe Solex pakking gebruikt, gekocht bij de internetshop in Alblasserdam. Wat bedoel je met pakking in de juiste positie? Het past toch maar op één manier erop?
Het goede bericht is dat de motor weer goed loopt, het aanduwen gaat alleen lastiger, maar de motor slaat wel af als je de gashandel geheel naar rechts doet.
groeten sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Ik heb het nooit geprobeerd maar het zou kunnen dat je een voetpakking zonder gaatje hebt gebruikt, mogelijk dicht je dan het gaatje af? Is maar een theorie. Ik zal vanavond eens kijken hoe dat gaatje zit tov een voetpakking.
Je kunt je werk ook beter gedaan hebben dan de vorige, dat de carburateur nu wel goed op het spruitstuk past, dan staat deze lager, verklaart ook waarom je gashendel meer naar links staat want de carburateur staat lager, gewoon je schroefje zo verdraaien dat ze zeker ziet dat je klepje iets beweegt, en dan kan natuurlijk zoals al door anderen gezegd je kanaaltje in kop of cylinder dicht zitten ( oa doordat de pakking dit kanaal dicht, je lucht kan dan niet ontsnappen.
Je hebt ontkoold, heb je het gaatje van de decompresseur, dat bij de uitlaatpport uitkomt,ook doorgeprikt? Misschien ben ik daar al te vlug van uitgegaan.
Je koppakking lijkt op je voetpakking, alleen zit er aan één kant in het midden een "verhoging" met een gaatje. Je hebt alleen de kop eraf gehaald zeg je, heb je daarna een nieuwe pakking genomen? Zo ja, heeft deze ook die "verhoging"? En heb je die verhoging dan ook op de juiste positie gezet, het gaatje in de pakking op het gaatje in de cilinder (decompressiekanaaltje)?
Vooral het feit dat je het klepje ziet bewegen doet mij aan die pakking denken.
Fijn dat je met me mee wilt denken. Het gaatje dat bij de uitlaatpoort uitkomt had ik niet doorgeprikt. Ik dacht dat het decompresseren via het lichten van het klepje ging. De nieuwe koppakking heb ik goed met het gaatje geplaatst. Vandaag weer de kop er af gehaald en het doorsteken met een 2 mm boortje van het kanaal stokte aan het eind. Voorzichtig met een hamertje op het boortje getikt en toen brak er aan het eind een stukje af. Volgens mij een stukje van de cilinder van enkele mm's, maar het kan ook koolaanslag zijn. Sindsdien werkt de decompressie weer prima, dus het schroefje weer in de oude stand gezet. Kortom dat probleem is opgelost. Dank allen! Nu is de Solex bij FF Anders in Kinderdijk voor het solderen van de tankmoer en om naar de koppeling te laten kijken, waarvan de automatiek niet werkt
groeten Sam.
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Dat is zeker goed gekomen bij FF Anders. De Solex is inmiddels terug van Ronald FF Anders in Kinderdijk. Hij heeft meer gedaan dan ik gevraagd had. De Solex is nu weer een automaat die hij ooit was. Ook de tank heeft hij pico bello gesoldeerd. Ronald vond het ook nog nodig het decompressiekanaal verder op te ruimen, een veertje aan de gashandel te zetten, de ontsteking op tijd te zeten, diverse bouten nog verder aan te trekken, etc. Kortom Ronald is een echte liefhebber en werkte een middag aan mijn Solex voor een vriendenprijsje. Nog heel erg bedankt, Ronald. Rest mij niets anders dan iedereen op te roepen reclame voor Solex huren bij Ronald te maken. Hij verdient het! groeten Sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Ik kan niet ff niet anders dan te schrijven dat ik het wat ff anders ( Ronald) betreft Het helemaal met Sam eens ben ! Maar ik weet dat dit voor meerder solex liefhebbers opgaat ( elkaar helpen met raad en daad )
IK heb een gelijkaardig probleem bij mijn blackenroll. Na het vervangen van de motor lichter werkte de decompressie niet meer (of zo goed als niet ) Starten ging heel moeilijk, de moter uitzetten ging al helemaal niet via de decompressie hevel. Ik heb de cilinderkop er niet afgenomen (met hand tegengehouden tijdens het wisselen van motorlichter), dus veronderstel ik dat de decompressie niet terug hoeft afgesteld te worden. Of zie ik dat verkeerd, want ik merk wel een verschil tussen het ijzer (waar decompressiekabeltje in vast haakt) van de oude en de nieuwe motorlichter. Bij de oude lichter is dit naar boven gebogen, of het origineel zo hoort weet ik niet. Ik stel me de vraag: moet ik het ijzer van de nieuwe motorlichter ook omhoog buigen, of moet gewoon de decompressie terug afgesteld worden?
Gewoon afstellen toch. Ze maken niet iets wat je bij montage om moet buigen. Het lijkt erop dat je teveel speling hebt. Gewoon goed bestuderen en het komt goed.
Gewoon afstellen toch. Ze maken niet iets wat je bij montage om moet buigen. Het lijkt erop dat je teveel speling hebt. Gewoon goed bestuderen en het komt goed.
Dat begin ik stilaan te geloven Alfons, en het zou de invloed op het slechte vermogen, waar ik al een tijdje mee heb te maken, wel eens kunnen verklaren. Ik heb nog te weinig inzicht hoe het werkt. Waar zou die speling dan zitten, hoe begin ik eraan?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hoi Alian, ik heb even gespiekt bij een 5000, dat is hetzelfde systeem.
Hier is dit stukje gewoon recht.
Ik vermoed dat iemand voor jouw tijd dit heeft verbogen omdat het scharnierwerk van het hefboompje uitgelodderd is geweest, of het hefboompje zelf is misschien ook verbogen?
Makkelijke oplossing: de nieuwe ook omhoogbuigen en klaar ben je
Je kunt ook de oorzaak opsporen, mogelijk kom je dan uiteindelijk een nieuw hefboompje aan het kopen. Wel een mooiere en degelijkere oplossing.
4800 en 5000 met soortgelijke problemen zijn er genoeg. Te wijten aan zwak materiaalgebruik.
Bedankt John (en Alfons) De speling zou dus te wijten zijn aan het uitgesleten gat in het heveltje? Dat kan best wel, ik merkte tijdens het hermonteren op dat het gaatje niet meer rond maar ovaalvormig was. Ik kon geen foto's maken omdat mijn toestel in het stopcontact stak.
Klopt het dat de heveltjes die ze nu verkopen uit plastick zijn, en verschillen met de metalen hevels?
Is het af te raden om er ondertussen nog zo met te rijden?
Ik denk dan aan eventuele slijtage te voorkomen bij het ingang rijden (bij het moeilijk uit compressie te geraken), en erger nog: eventuele schade ten gevolge van detonatie veroorzaakt door het vernoemde "decompressie probleem" (vraagteken).
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als het een kabelbediening is , zoals op de afbeelding, is de ruimte tussen de nieuwe motorlichter en het hefboompje van de decompressie mogelijk kleiner geworden. Dat is dus de afstand tussen de gele lijntjes. De binnenkabellengte is te verstellen aan het stuur gemonteerde decompressie hendeltje.
Nog FF 2 plaatjes gemaakt, en zie , er zijn 2 mogelijkheden om de binnenkabel te verstellen . Een aan de stuurkant en één aan de hevelkant. Op de foto zie je dat de buitenkabel een beetje op de motor lichter leunt, niet echt een doordacht systeem, goed bedoeld maar toch, het werkt .
Nog een bijlage bij de Bijlage : deze plaat hoort dus gewoon vlak te zijn en niet met een bocht omhoog . Dit soort "Buigwerk" doe je alleen als je geen zin of mogelijkheid hebt om de kabel in te korten.
Een gebogen plaat zie je veel bij een B&R. Er zit nogal wat verschil in de hoogte van de plek waar de decompressie hevel in scharniert. Dit scharnier punt moet je vaak wat bij buigen. Het gebeurd dat wanneer de plaat vlak is, dat de hevel gewoon tegen de plaat aankomt en dat je geen ruimte heb om de hevel aan te trekken. De plaat wordt dan vaak gebogen. Door de slechte kwaliteit van het materiaal buigt dit overigens tijdens het gebruik weer gewoon terug. En na een tijdje werkt de decompressie niet meer.
Dat maakte ik al meerdere malen mee, maar dan altijd aan het uiteinde. Een logisch gevolg van de metaalmoeheid die optreedt, ik dacht "ooit zal zal het wel eens afbreken", kennelijk was het de hendel die het eerst begaf.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Een gebogen plaat zie je veel bij een B&R. Er zit nogal wat verschil in de hoogte van de plek waar de decompressie hevel in scharniert. Dit scharnier punt moet je vaak wat bij buigen. Het gebeurd dat wanneer de plaat vlak is, dat de hevel gewoon tegen de plaat aankomt en dat je geen ruimte heb om de hevel aan te trekken. De plaat wordt dan vaak gebogen. Door de slechte kwaliteit van het materiaal buigt dit overigens tijdens het gebruik weer gewoon terug. En na een tijdje werkt de decompressie niet meer.
groet Thijs
Klopt, ik heb bij het werken aan B&R ook al eens moeten buigen, simpelste manier om het probleem op te lossen en er klopt meer niet in die hoek. en inderdaad de kabel komt ook nogal makkelijk uit zijn holletje, opspannen met een veer is dan inderdaad een methode maar de "bloklengte" van de veer ( is hoooogte als alle windingen tegen elkaar liggen) mag de beweging niet belemmeren.
Al twee dagen probeer ik het in orde te maken, nu met de kabel aangesloten in de goede richting. Het lijkt erop dat het ijzer waar de kabel op rust net een beetje te laag zit. Met "het veertje er tussen" lukt het starten niet bij de nieuwe motorlichter, dit omdat deze lager zit dan de oude omhoog geplooide lichter. Ik kwam al wel doorheen de compressie, er zat dus beweging in het voorwiel. Met het veertje rustend boven op het ijzer van de lichter kreeg ik hem gestart op de conventionele manier. Jammer lukte dit maar één maal, want de kabel was al weer door de decompressiehendel aan het stuur geschoten. Blijkbaar heb ik er te veel kracht op moeten zetten, en is dit ingenieuze systeem daar niet op berekend. Dan heb ik hem gestart door de decompressiehendel aan de motor met de hand te bedienen. Uitzetten ging al even vlot. Het wordt afwachten of starten ook zo vlot gaat met koude motor. Oh ja, nog ff vermelden dat het ritje probleemloos en heerlijk verliep.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als ik stevig met een handdoek, om mijn vingers niet teveel pijn te doen, het heveltje aandruk kreeg ik hem gestart met koude motor. Ik zou eens een nieuwe kabel kunnen plaatsen. De oude decompressiekabel begin uit te rafelen, wat de werking niet ten goede komt denk ik. Voorlopig neem ik dan maar een handdoek mee.
Kan het op langere termijn kwaad dat het heveltje hierdoor de hele tijd loshangend klettert?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
nee, wel effe controleren of er niet zoveel speling op zit dat hij eruit klettert. Maar waarom niet even de moeite nemen om te repareren ? beetje aantobben is ook zo maar wat, en als iemand een youtube filmpje van je getob maakt sta je je levenlang te ergeren.
nee, wel effe controleren of er niet zoveel speling op zit dat hij eruit klettert. Maar waarom niet even de moeite nemen om te repareren ? beetje aantobben is ook zo maar wat, en als iemand een youtube filmpje van je getob maakt sta je je levenlang te ergeren.
Bedankt Joan, ik zal erop letten. Het valt te proberen met een nieuwe kabel. Als dat geen succes heeft, zit ik te denken. "Als ik nou eens het heveltje een beetje bijvijl zodat het wat dieper in de klep gaat, dan hoef ik (het achtereinde van) het ijzer van de motorlichter niet om te buigen". Het klepje zou, denk ik, effectiever functioneren. Men hoeft dan minder kracht uit te oefenen zodat de kabel niet door de handhendel schiet. En doordat de kracht beter verdeeld wordt zou het ijzer van de lichter minder belast worden, waardoor het uiteinde zijn vorm behoudt, en dus niet tot ergernis telkens beetje bij beetje omplooit. Allicht zou een nieuwe voorband ook bijdragen, mijn groeven beginnen stilaan te vervagen.
Om me levenslang te ergeren, ook al is er altijd wel wat loos, daarvoor beleef ik te veel pret op de Solex. En het heeft wel wat met die handoek, zolang je het maar stijlvol doet.
Last edited by AlienSolexfiend; 07/05/1303:41 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
nee, wel effe controleren of er niet zoveel speling op zit dat hij eruit klettert. Maar waarom niet even de moeite nemen om te repareren ? beetje aantobben is ook zo maar wat, en als iemand een youtube filmpje van je getob maakt sta je je levenlang te ergeren.
En het heeft wel wat met die handoek, zolang je het maar stijlvol doet.
Onderweg om je hoofd knopen als een arabier, heb je hem altijd bij je
Wat een berg kabels en draden heb je op de Solex. Van wat is dat allemaal?
Ooit waren ze funtioneel, de meeste hangen er nu maar wat bij. Op de foto zie je nog maar de helft. Onder de handdoek hangt nog een losse stoplichtkabel, de decompressiekabel (ook los zoals je al wist). De km teller kabel is de enige die ontbreekt. Ik moet er eens werk van maken om alle snoeren en kabels in orde te brengen. Blijf ik met de vraag: "wat doe ik met de loshangende stoplichtkabel"? Die is niet aan te sluiten op mijn 3800 draaigas hendel. Haha, ik ben je het antwoord al voor... er "een handdoek over hangen".
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"