Sorry, maar ik heb een beetje haast.. Vandaag een 3800 MBK afgehaald zonder kenteken maar volgens de verkoper is het een van de laatste, in Frankrijk gemaakt uit 1986.
Via internet een afspraak gemaakt met RDW voor keuring in Schiedam en dat is dus gelijk al morgenochtend om 9:30 uur!
Om de keurmeester een beetje welwillend te maken zoek ik een lijstje met framenummers wat ik mee kan nemen om aan te tonen dat het bouwjaar inderdaad 1986 is. Kan het niet vinden op het forum. Het framenummer is: 03915457 Het toelatingsnummer(heet dat zo?) is NL S0005
Maak je niet te veel zorgen daarover Tim, ik heb al vaker alles uitgezocht en geprint, men kijkt het toch zelf nog na. Dus als je gewoon zegt dat hij volgens jouw info van 1986 is, dan is dat al meer dan voldoende.
Bedankt John. Ik ben enigszins gerustgesteld. Is voor mij de eerste keuring dus ik vroeg het maar.
Solex is in perfecte staat dus ik verwacht geen problemen. Tweetal kleine dingetjes: - Geen reflectoren op de originele MBK pedalen. Verwacht ik geen problemen mee want ik las hier ergens dat dat vóór een bepaald bouwjaar niet verplicht is.
- Achterrem is goed (nieuw wiel) maar moet wel tot het stuur worden ingekepen. Als ik hem strakker stel sleept de voering dus ik denk dat de voeringen nog moeten inlopen. Wat is verstandig? Beetje slepen of maar zo laten?
Ik zou me om die extra nul op het plaatje geen zorgen maken, het nummer dat in het frame staat geslagen is het belangrijkste. Waarschijnlijk hielden ze niet van een oneven aantal cijfers op het plaatje bij MBK.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Keuring achter de rug. Een uur wachten in Schiedam en dan 5 minuten keuren. Nou ja, keuren is wat overdreven. Kijken of het nummer klopt en een verklaring invullen dat ik hem gekocht heb. Remmen? Verlichting? Balhoofdspeling? Totaal niet naar gekeken. De keurmeester heeft hem 1 keer met een vingertopje aangeraakt om het framenummer schoon te vegen. Ik kom natuurlijk ontzettend betrouwbaar over, maar ik had er meer van verwacht.
Haha. Ik mocht zelf het jaartal noemen want daar kwam ie niet uit. Hij zocht op het balhoofdplaatje naar een jaartal (wat natuurlijk niets zegt over het bouwjaar) maar dat staat er bij deze MBK niet op.
Proficiat! De keuring stelt inderdaad niet veel voor. Toch zorg ik er wel altijd voor dat alles in orde is. Ik doe dat niet alleen voor de keuring, als je gaat rijden moet het ook betrouwbaar zijn, toch?
Je kunt soms ook wel eens een keurmeester treffen die kritischer is. Ik heb wel eens wat opmerkingen gekregen over de niet zo geweldige voorrem, maar evengoed werd het Solexje goedgekeurd.
Het zijn nou eenmaal oude beestjes, en zo hard gaan ze niet
Wat de achterrem betreft: vaak zijn de remschoenen niet goed gecentreerd. Even de moer een paar slagen losdraaien, de achterrem ingetrokken houden en de moer weer aandraaien. Soms helpt dat niet genoeg, dan de rem eruit halen en het asgat iets groter boren. Oude tip van van Johnnie
Last edited by john meisters; 21/12/1208:48 PM. Reason: opm. achterrem toegevoegd.
Gelukkig dat deze solex ook weer is goed gekeurd, persoonlijk zou ik niet zo haastig te werk gaan. Zelf weleens mee gemaakt dat een solex de avond ervoor problemen vertoonde door gebarsterol waardoor ik tot diep in de nacht aan het ombouwen geweest.
Wat de achterrem betreft: vaak zijn de remschoenen niet goed gecentreerd. Even de moer een paar slagen losdraaien, de achterrem ingetrokken houden en de moer weer aandraaien. Soms helpt dat niet genoeg, dan de rem eruit halen en het asgat iets groter boren. Oude tip van van Johnnie
Uitstekende tip John(nie)! Vanmiddag even de moer losgedraaid, rem ingetrokken en weer vast en de rem loopt niet meer aan en is prima af te stellen. Bedankt!
En als je nou ook nog even het zaakje een beetje had ingevet dan had het tot in lengte van dagen lekker soepel blijven werken.
Komt nog Peter. Mag toch nog niet rijden zonder kenteken (komt over een week). Naaf gaat nog open komende week maar ik wilde even kijken of ik het op John's manier kon centreren en dat lukte heel goed.