Dit type remnaaf (70mm) kwam na de becksonnaaf in de oto van eind '63 t/m '64 daarna werd de aluminium ankerplaat vervangen door een stalen. Helemaal origineel dus
hallo tim dat van u is juist hetzelfde dan dat van mij en john heeft er ook zo eentje dus zal het wel juist zijn ik weet ook niet meer waar dat gleufje juist gezeten heeft ik zal het wel zien als ik hem terug in elkaar zet groetjes pierre
hallo tim dat van u is juist hetzelfde dan dat van mij en john heeft er ook zo eentje dus zal het wel juist zijn ik weet ook niet meer waar dat gleufje juist gezeten heeft ik zal het wel zien als ik hem terug in elkaar zet groetjes pierre
Daar hoort een bout in dat frame met een speciale hoge kop die gleuf valt over die kop
Voor wie met de trein naar Antwerpen Centraal reist, want het zal vriezen en sneeuwen, die kan daar de autobus lijn 420 Ranst - Broechem - Massenhoven - Herentals nemen aan de FRANKLIN ROOSEVELTPLAATS perron 13.
Binnen. Met heeeeeeeele grote kachels lekker verwarmd. Marcel vd Ven en Piet v Lierop stonden er vorig jaar. Leuke beurs, al moet je voor Solex goed zoeken. Veel merken, niet alleen Zündapp en Kreidler.
niet gezien vorig jaar, wel particulieren met veel onderdelen, maar daar moet je de Solex-delen dus met de bekende loep gaan zoeken.
voor jou een dik uurtje rijden, voor mij een kwartiertje langer. Omdat ik Pierre daar tref en waarschijnlijk nog wel een paar forumleden heb ik het er wel voor over.
Maar als het weer zo blijft dan blijf ik ook thuis, hoop van niet
Ben juist terug van Ranst. Leuke beurs! Alien, Pierre, Alphons en Aussie ontmoet. Iedereen was wel ergens voor geslaagd. ik had haast een 2200 gekocht zonder wielen. stond er voor 80 euro en voor 60 mocht ie mee. met motortje, draaide los. ik dacht... ik heb al zoveel... maar nu toch een beetje spijt
Ben ook in Ranst geweest mijn 2 solex frames opgehaald nogmaals bedankt Pierre (voor het regelen poedercoaten super) Alfons John Alien en natuurlijk Pierre (na 2uur zoeken ontmoet) super groot 3000m2 Beurs maar ja alles gelukt zelfs het weer werkte mee 2 nieuwe bandjes gekocht zwart/WIT (Alphons) voor maar 45euro bedankt Marcel v d Ven
greetings Jack PS Bas Jobina ook nog ontmoet
Last edited by aussie; 09/12/1206:04 AM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
het was een leuke en gezellige dag geweest op de beurs in ranst vandaag er lag voor ieders wat en veel voor een prikje zo heb ik een grijs zweefzadel gekocht in zeer goede staat moet juist eens gekuist worden voor maar 35 eurootjes ik heb er wel mijn ogen de kost gegeven en nog tal van spullen gekocht tot de beudel zo goed als leeg was ik heb er een klein filmpje van gemaakt en ik zal proberen het vandaag nog op het forum te zetten zo kun je onder anderen ook zien hoe aliensolexfiend en tom 52 of zo ietsen aussie eruit zien john en carl en alfons waren er ook en ik ook dacht ik en we zijn allen goed gevuld naar huis terug gekeert groetjes pierre
Toch wat gemist helaas. Die 2200 voor 60 had ik zeker meegenomen vermoed ik.;)
ja echt spijt heb ik ervan, al staat de garage vol. Maar noteer deze beurs zeker voor volgend jaar, hier is meer van Solex dan op de meeste andere beurzen.
Pierre voor jou zag ik nog een hele mooie Flinck motorblok, splinternieuw volgens de eigenaar. maarreehhh kostte wel 400 euro... ik heb zijn kaartje
Inderdaat waren Ton en ik ook aanwezig, wij waren er al om 9.30 uur t/m 16.00 uur.
Ook het frame van jou nog gezien John bij Pierre in zijn auto, Alfons verteld dat hij jou ook plotseling kwijt was.
Even terug tekomen op de solex 2200 voor 80 euro, daar zat echt behoorlijk veel werk aan maargoed wel een framenummer en inderdaat het motortje was los / nul komma nul compressie. Maar wel heeft deze man goede zaken gedaan denk ik, 's morgen stond er ook nog een 330 en een 2200 met weggeroeste tank maar ook zeker geen juweeltjes. De 2200 stond er nog om 16.00 uur, ook ik heb deze laten staan, maar voor 60 was ik ook overstag gegaan denk ik.
Alphons, jou was ik ook ineens kwijt heb je nog gezocht maar helaas. Solex spullen waren best wel te vinden.
Ik was je ook ineens kwijt, ja zo gaat dat he tijdens dat rondneuzen. Samen met Ton en Carl de tent rondgeweest. Lekker veel gelachen daar. We hebben daar soep gegeten en dat meisje zei dat het groentesoep was, maar wij vonden geen groente. HHaaaa, wel lekker. Unieke dingen daar gezien. De prijzen zijn ook uniek. Volgend jaar weer hoor. lache daar. Een aantal spulletjes gekocht en nu ben ik aan mijn bugjet van 600€ gekomen. Ik denk nog 30 nodig te hebben.
Toevallig heb ik deze week een nieuwe Frictiestift "No3" gemaakt. Degene die er in zat was gebroken . Nu nog 3 rolletjes maken voor het bigend lager , die ontbreken gewoon. M'n voorganger is "lekker" bezig geweest , had ook het carter met lijnolie gevuld wat na lang stilstaan indikt en opdroogt.
Die motortjes zag ik ook voorbij komen op dat filmpje .
Het was voor mij de eerste keer dat ik z'n beurs heb bezocht. Samen met Carl en later Alfons heb ik een leuke dag gehad. Lekker op het gemakje rond struinen lang een hele hoop leuke spullen. Ik hoop dat ik komend jaar wat meer van deze beurzen kan bezoeken want het afgelopen jaar alle beurzen net op die dagen dat ik moest werken.
Zoals Ronald al schreef, je moet een keer tevreden zijn / maar soms komt er iets op je pad wat je niet wil laten schieten en dan denk je dat kan er nog wel bij plus daarvoor heb je meestal ook weer onderdelen voor nodig. Maargoed vandaag niet teveel gekocht en wel veel plezier gehad.
Leuk filmpje Pierre. En de Flinck had je dus ook al gezien
ja zeker john maar toen koste die nog 450€ maar ik had er al eentje en in een veel betere staat voor 370€ welingswaar zoder vervoerskosten maar er lagen nog tal van mooie motortjes voor 250€ onder andere die victoria blokjes groetjes pierre
Bedoel je dat blokje op het filmpje op de grond Willem, deze heb ik ook nog gezien / de vraagprijs was 300 euro. Ook bij die man lag nog een WSK cartertje ( Alfons heeft er een foto van gemaakt )
ja dat is bij jan weltjens hier in lommel die dat te koop heeft ze staan ook al een tijdje op tweede hands .be het is een pools peperbusje namelijk wsk en zoals carl al zei heeft hij ook nog een los cartertje van wsk liggen deze man jan weltjes heeft bij zijn thuis een stok van oude onderdelen liggen al wat je niet kan vinden vind ge 9 op 10 wel bij hem groetjes pierre
Ook voor mij was de beurs een aangename ervaring, en heb er met Pierre, John en Aussie kennis gemaakt. Eindelijk heb ik dan mijn wiel kunnen bemachtigen, het staat al met opgepompte band gereed om op mijn Solex te monteren. Verder heb ik bij Marcel nog wat kleinigheden gekocht. De grootste verrassing waren er de motorveren waar ik al een tijdje naar op zoek was, ik heb er meteen een paar reserve meegenomen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
leuk filmpje Pierre is het gelukt met je trapas of ben je nog niet zover zelf heb ik nog niet veel gedaan bandjes om gelegd passen goed
mvg Jack
jawel ik ben er vandaag aan bezig geweest maar ik ben nog wat aan het uitzieken en dan wilt het altijd niet lukken hé ik heb vandaag ook nog het fream van john binnen gedaan dan was het nog klaar voor de feestdagen groetjes pierre
Heb je het over een WSK-blokje of over een frans / Hollands blokje. Als je voor dat geld nog moet (laten) reviseren en evt. kompleet maken dan wordt het wel een duur ding .
gietwerk nakijken op gietfouten ( bramen en dergelijke) en kijken of al het materiaal van de mallen ( soort steen) wel netjes is weg gehaald als dat er nog zit en los komt kun je je wel voorstellen wat er gebeurd. Waarom heb je deze combinatie erop gezet, was het al niet goed soms ?
Hij heeft altijd goed gelopen maar tijdens het vorige Solex jubileum (60 jaar) kreeg hij tijdens het warme weer problemen.
Waarschijnlijk het beruchte Vapour lock, toen bleef hij wel rijden maar liep even goed en viel daarna weer terug en dit de hele tocht zo ongeveer door. Gelukkig dat de groep toen zo groot was, telkens kon ik een gedeelte weer inhalen om me vervolgens terug te (moeten) laten zakken.
Natijd heeft hij eigenlijk nooit meer zo gelopen als voor het gevalletje (30/33km per uur). Nu haal ik ongeveer 22 a 25 kmu, dit is me te weinig. Ik kan nergens lekkage zien dus ik dacht dat de beste oplossing een nieuwe cylinder/zuiger monteren zou zijn. Evt tips zijn welkom hoor.
Het nieuwe achterwiel ligt er op. Omdat de rem ankerplaat tegen de naaf wreef, heb ik aan die zijde van de as een ring tussen de afstandsbus en de dunne binnenmoer geplaatst. Kan dat enig kwaad?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het nieuwe achterwiel ligt er op. Omdat de rem ankerplaat tegen de naaf wreef, heb ik aan die zijde van de as een ring tussen de afstandsbus en de dunne binnenmoer geplaatst. Kan dat enig kwaad?
gebeurd wel vaker, vaak is er tussen een conus en zijn contramoer een setje ringen om de ankerplaat op hoogte te brengen , kun je hem ( ze) niet verliezen
Wat zou ik dan kunnen verliezen? Ik hoop hoe dan ook dat het wiel deze keer op zijn plaats blijft zitten. Ik heb het ver naar achter gezet, de ketting is net niet gespannen. Het was een hele karwei. Door het ongelukje met de happende rem had de contramoer bij het oude wiel zich in het metaal geplet op het uiteinde van de achtervork (lippen). Ik moest het platgedrukte ijzer wegvijlen om de as door de opening te krijgen. Het is wel zo dat aan deze zijde de vork lippen nauwer waren.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Heb een nieuw Black&Roll carter pas gedraaid zodat de schotelring van een 3800 rol pas en niet meer aanloopt, 3800 krukas ingeperst, andere kering 20.31.5 gemonteerd, rolunit oto met vrijlooplager en hardchromen bus en tomoskoppeling, spoelenplaat en vliegwiel 3800.
Een 3800 met vrijloop koppeling en hij loopt mooi.
Heb een nieuw Black&Roll carter pas gedraaid zodat de schotelring van een 3800 rol pas en niet meer aanloopt, 3800 krukas ingeperst, andere kering 20.31.5 gemonteerd, rolunit oto met vrijlooplager en hardchromen bus en tomoskoppeling, spoelenplaat en vliegwiel 3800.
Een 3800 met vrijloop koppeling en hij loopt mooi.
Vrijloop koppeling kan ook in een 3800 rol-unit gebouwd worden. Is alleen meer werk. Jan Vennix heeft zelf jaren met zo'n 3800 met vrijloopkoppeling gereden.
Jan en Zus, ik weet het nog. 2x 3800 kleur Rood, ze zijn nu bij boerensolexverhuur, of zoiets.
ik heb ook een 3800 lopen bij de 24 uurs race met vrijloop en tomos koppeling, inderdaad wel meer werk. Maar wel heel leuk om het weer voor elkaar te krijgen.
Ik kieper gewoon alles overboord en gebruik de zo ontstane inbouw ruimte om daar de koppeling in te zetten, als ik toch bezig ben ga ik daar niet voor de oude spullen ombouwen.
het is soms net als met een huis, plat slaan en nieuwbouw vaak beter en goedkoper dan het oude aanpassen
Ik kieper gewoon alles overboord en gebruik de zo ontstane inbouw ruimte om daar de koppeling in te zetten, als ik toch bezig ben ga ik daar niet voor de oude spullen ombouwen.
het is soms net als met een huis, plat slaan en nieuwbouw vaak beter en goedkoper dan het oude aanpassen
Een 3800 uit 1986, dus een van de laatste die nog in Frankrijk is gemaakt. (MBK) Een "moderne" jongen dus. Minder nostalgie maar wel een heel mooie. Ga hem volgende week halen.
De hendels...gashendel draaigas gaat nog al eens kapot....moet eerlijk zeggen dat het systeem van de 3800 niet veel beter is, frame is wat slapper als een 3800.
Ok valt mee dus. Was al bang dat ik te horen kreeg dat ik beter maar gelijk de motorlagers kon vervangen etc. Frame van een 3800 is sowieso slapper dan van een Oto, maar ik weeg 75 kg dus dat gaat lukken. Moet nog wel gekeurd worden maar daar zie ik geen problemen bij. Heeft al een S(norfiets) keurmerk.
Ik heb ook zon dergelijke Solex en niks verkeerds aan hoor. Is mijn meest betrouwbare zelfs. 3800 frame is gemaakt uit meerdere delen vandaar ook meer flexibel.
Geen zorgen over maken. Veel plezier ermee.
Is zeker die van marktplaats trouwens.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
De Hongaarse/Chinese Solexen zijn afgeleid van de laatste Franse. Daarbij moet ik wel opmerken dat er iets bezuinigd is in staal bij het maken van het frame. Het pootje wat het stuur tegenhoudt is daar een duidelijk voorbeeld van. Al kan die bij de franse helaas ook afbreken.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik heb ook zon dergelijke Solex en niks verkeerds aan hoor. Is mijn meest betrouwbare zelfs. 3800 frame is gemaakt uit meerdere delen vandaar ook meer flexibel.
Geen zorgen over maken. Veel plezier ermee.
Is zeker die van marktplaats trouwens.
Dank je wel. Inderdaad van MP. Van een oude bekende van dit forum die hier niet meer actief is. Jammer want het is wel een solex "dokter".
ik heb nog wat spullen op de oto gezet zoals spatlap en kettingkast en om 5 uur ga ik de solex van john op halen ik ben benieud hoe die er uit zal zien wand hij was behoorlijk roestig groetjes pierre
Spannend Pierre. Ik heb gisteren het motortje van deze Solex in elkaar gezet (gereviseerd, rolunit komt van Ghost ). Een zwiep aan het vliegwiel en hij liep. Je gaf er eerst geen cent voor, ook voor het frame niet. Leuk kerstklusje
wow jhon ik weet niet of je nog een foto hebt van jou geroeste solex maar carl had er eentje van genomen toen hij in mijn outo stond het is bijna niet te geloven hoe hij is terug gekomen als nieuw mede met hem te laten metaliseren ik zal er een foto van maken maar ik hoop dat jhon er nook nog eentje heeft om het verschil te zien groetjes pierre
dat heb je goed gezien roelof zo staat hij ook sneller terug in elkaar spaart john veel tijd uit en we hebben zo al tijt te kort o ja morgen vegaat de wereld dus moet het rap gaan groetjes pierre
dat heb je goed gezien roelof zo staat hij ook sneller terug in elkaar spaart john veel tijd uit en we hebben zo al tijt te kort o ja morgen vegaat de wereld dus moet het rap gaan groetjes pierre
Vanochtend mijn nieuwe 3800 MBK eens helemaal nagelopen. Durfde er bijna geen sleuteltje op te zetten want alles is echt hagel nieuw. Erg leuk om een motor te zien die op het zicht rechtstreeks uit de fabriek komt en zelfs als nieuw ruikt. Alle onderdelen zijn gelukkig gemerkt met MBK France anders zou ik nog aan Chinees gaan denken. Op het carter zit een groot rood zegel. Staat niets op maar zo zullen ze de fabriek wel verlaten hebben. Ik hoop althans dat ze niet ook met groene zegels werkten Ontsteking stond volgens de stroboscoop ietsjes te laat. Heeel voorzichtig de maagdelijke schroefjes losgedraaid om precies op tijd te zetten. Volgende week komt het kenteken en dan gaan we eens echt een flinke testrit maken.
Ik vrees dat het inderdaad wat langer gaat duren. En dan moet ik ook nog een plaat laten maken natuurlijk. Maar alles ligt klaar: 3 mm boortje en popnagel tang (oh ja, ook nog even de verzekering regelen; Bruinsma in mijn geval)
ik heb vandaag een nieuw solex lid over de vloer gehad namelijk cyril dit is zijn forum naam zijn grootvader moende zo en omdat hij een solex koffertje daar van gerft heft heeft hij die naam gebruikt zijn ware naam is marino een toffe kerel moet ik wel zeggen hij heeft zijn ogen goed de kost gedaan hier en tal van fotos gemaakt en heel wat bijgeleerd hij was echt tevreden ook heb ik zijn motortje dat hij niet aan de praat kreeg hier een aantal keren laten draaien hij vroeg ook of het mogelijk was om met zijn vrienden samen eens een solex toer te rijden .ik heb hem dan ook john zijn adres gegeven en zijn solex verhuur website en dat vond hij prachtig en ging dat zeker doen .al bij al weer een tevreden forum lid blij gemaakt groetjes pierre
Inderdaad Pierre, Vandaag heb ik genoten van een zeer leerrijke dag. In al zijn bescheidenheid regelde Pierre even de vise-platinés (of contactpuntjes zoals jullie zeggen)bij en in een wip begon het 54 jaar oude motortje te sputteren.Blij als ne kleinen zouden wij hier zeggen.Pierre heeft me ook ,via een filmpje van Roermond, aan jullie voorgesteld.Toegegeven, het ziet er een leuke bende uit!Een ritje in de zomer zie ik alvast zitten. Pierre zelf was onder de indruk van jullie technische kennis en inzicht.(als zelf Pierre onder de indruk is beloofd dat). Mijn dag kon vandaag in ieder geval niet stuk.Tal van tips gekregen over het aanbrengen van gouden biezen,spuitwerk, een ruime collectie solexen mogen bewonderen,en een werkende motor .Wat wil een mens nog meer! Aan allen Een vochtige maar gezellige Kerst en een voorspoedig Nieuwjaar toegewenst.