Met een bang hartje mij toch even outen. Ik heb sinds mei 2011 een 2dehands Esolex. Toen 2800Km op de teller en deze week de 3500Km gehaald. Zijn er hier nog esolex rijders ? Ik vind het wel leuk om naar het werk te zoomen en 's avonds terug. Ik ben vooral benieuwd naar andere hun prestatie en ervaringen.
Ik vind ze absoluut niet lekker zitten en het rijden is ook niet mijn ding met deze omdat je het stuur zo vreemd vast moet houden. Heb op e-scooters gereden wat vele malen lekkerder reed.
Het is tenminste qua naam wel een Solex en dan doe je het beter dan de Black&Roll, Motobecane of hoe ze ook heten, die op Solex gelijkende snorfietsrijders
Ik vind dit een super idee, de Mopelex zou al in de handel moeten zijn. Ik heb al eens eerder iets hierover geplaatst maar verder horen we niets, helaas.
Een Motobecane is gewoon vergelijkbaar met de Solex, ik heb er zelf enkele, er is nul komma nul verschil buiten de naam.
Even terug op de Mopelex: Electrische aandrijving gecombineerd met benzinemotor, dus een grotere actieradius en (niet onbelangrijk) dubbele trekkracht.
het mooiste was het als de accu zou worden opgeladen tijdens gebruik van de benzinemotor.
Wat een ezel kan, kan een paard ook, dus wat op de Black&Brol kan, kan ook op de Solex gebouwd worden. ik ben daar zeker in geinteresseerd.
Het is tenminste qua naam wel een Solex en dan doe je het beter dan de Black&Roll, Motobecane of hoe ze ook heten, die op Solex gelijkende snorfietsrijders
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er wel een Kreidler scooter op de markt is gebracht, en die niks met de echte Kreidler te maken heeft.
Ongevraagd een nogal bekende merknaam gebruiken zal niet lukken. De scooterbouwer zal er wel voor betaald hebben en zo niet , dan krijgt hij de rekening nog wel. Denk dat Solex zijn naam laat gebruiken voor producten die wat betekenen.
E-Solex is er daar een van. Je hoeft hem niet mooi te vinden maar ik hoor er geen slechte dingen over.
Origineel bericht van: Hans Black en drol kun je niet vergelijken met een solex Motobecane dat zijn gewoon goede Solexen
Quote:
En tóch is het geen Solex......
Allemaal goed, maar laten we het eens zijn, en ik citeer even een tekst die ik bij Wikipedia haalde: “Black 'n Roll is een Frans merk dat de Solex-bromfietsen opnieuw produceert. In 2005 werd bekend gemaakt dat het merk Solex nieuw leven werd ingeblazen door het Franse bedrijf Mopex. Daar worden gewoon de oude modellen opnieuw geproduceerd, maar om juridische redenen onder de merknaam Black 'n Roll.” http://nl.wikipedia.org/wiki/Black_'n_Roll
Gedurende zijn lange bestaan onderging Solex een evolutie. Als ‘Solexliefhebber’ ben ik blij dat de ‘Black ’n Roll’ deze voort zet. Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja John, zoals met vele producten tegenwoordig. En onze bekommerdheid is dan ook terecht, maar als we nu eens één front vormen, misschien werkt dit doorslaggevender en komt de boodschap duidelijk over bij de producenten. Of ben ik dan weer eerder naïef?
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
In reactie op: Plaatser: john meisters Onderwerp: Re: e-solex 3500Km
Ik vind dit een super idee, de Mopelex zou al in de handel moeten zijn. Ik heb al eens eerder iets hierover geplaatst maar verder horen we niets, helaas.
Ik heb wel een kleine kost gehad. De remmen gingen stroef en deftig afstellen ging niet goed. Dan te weinig remklracht Dan weer slepende remmen..... Eigelijk moest er gewoon eens vet aan de kabels en dat klusje kwam er maar niet van. Op een gegeven moment is tijdens het remmen de regelvijs doorgeschoten en ook de interne schroefdraad van de greep bleek beschadigd. De nieuwe vijs had hetzelfde fenomeen. Dan maar de handel afgezet bij de dealer voor nieuwe greep en fix. 70€ , ik had het zelf kunnen doen maar ja. Tijd en goesting....
Dat is nog behoorlijk goed. Ik heb een andere lader en die heeft een voltmeter ingebouwd en meet de capaciteit tijdens het laden. Na mijn dagelijkse rit van 16Km laad hij 6000mAh bij van de 16000. De beginspanning schommeld dan tussen de 37.8~38.0 Volt.
Als ik een lange rit maak van om en bij de 25~30 Km merk ik wel dat de batterij meter veeel te vroeg gaat pinken als er nog maar 2 blokjes zijn. Geen stress je kan nog makkelijk 10Km verder. Pas dan begint hij aan het laatste blokje. Als ik in zo'n geval de lader aansluit geeft de batterij nog steeds 36volt. Maar lager ben ik nog nooit gegaan. Echt leeg rijden mag niet, 30volt lager mag absoluut niet.
Als je een typische traag ( 1C zwarte lijn) ontlaad grafiek bekijk van de batt blijkt dat 36volt, ongeveer 80% leeg is. ritjes van 30Km vormen nog geen probleem. Naar schatting is rij ik nog een 35km op één lading.
Wat is jou snelheid ongeveer die je rijdt? En heb je veel of weinig stoplichten onderweg? Mijn ervaring is als ik veel stoplichten onderweg heb waar ik moet stoppen en weer optrekken dan haal ik net de 25km. Mijn snelheid ligt ongeveer op de top 35km/uur en gemiddeld tussen de 25 en de 30km/uur. Ik krijg binnenkort een nieuwe accu, omdat in de accu die ik had een productie fout inzat en terug gestuurd moest worden. Dit wordt dan wel mijn 3e accu. Mijn eerste accu was al na een half jaar overleden, maar kreeg toen gelijk een nieuwe omdat dit nog in de garantie viel.
Stoplichten zijn een dooddoener ! Dat heb ik ook al gemerkt. Ik heb er slechts 3 . Maar het is me al opgevallen als ik aan de andere kant van de stad moet zijn het snel berg af gaat met de batterij. Jou verhaal met de batt. Ik heb mijn batt eens zelf hersteld omdat ze niet wou laden. rijden ging wel, klinkt je dat bekend ? Het is dus niet de batterij die defect is. Maar in de zwarte doos zit wel een printje verwerkt dat had de geeft gegeven bij mij. Maar met de Lipo cellen zelf is dus niets mis. Ik heb de print eruitgehaald en gebruik nu een speciale lader, zoals eerder vermeld uit de modelbouw. Als je dit ook doet nooit de orginele lader blijven gebruiken want die heeft geen balancer functie zoals dat moet met lipo batterijeb. Onder gunstige omstandigheden haal ik 34Km/h , een beetje tegenwind en het zakt naar 32. Windkracht 5 , en je haalt net 30Km/h. Een brug op gaat tegen 25Km. ( 85Kg balast )
Wat het accu waarschuwingslampje betreft, zou het kunnen dat de accu opnieuw gekalibreerd moet worden, of kan dit niet omdat je de accu niet volledig mag ontladen?
Is deze lithium accu temperatuurgevoelig (afname bij koude)?
Er is op dit moment een terugroepactie aan de gang voor een bepaalde partij batterijen van E-Solex, je krijgt gratis een nieuwe batterij , tenminste als je je geregistreerd hebt . Er staat in de brief "Wegens structurele zwakheid in een van de componenten kan een batterij tijdens het opladen verhitten en in het ergste geval vlam vatten." Ze zijn ze op dit moment nog aan het vervaardigen, en je kunt dan bij de dealers omruilen.
Meer dan 6000KM De solex gaat nog steeds prima. De remmen zijn nog steeds de enig zwakte. Verder heb ik een keer problemen gehad dat soms de ketting van het tandwiel vier. Bleek dat de spanner vast zat. Een bus remreiniger om de boel proper te spuiten was voldoende. Daags erna opniew wat olie en daar gaan we weer. zooom zoom