ik heb zojuist gisteren hier op texel een texelse solex peperbus gekocht. ben er erg blij mee, maar ik heb nog een paar vragen. deze heeft een becksonnaaf ,maar volgens mij heeft er ook een achterrem op gezeten met remblokjes ,net als voor of hoort dat zo?? er zit namelijk nog wel een beugel op voor de rem. de jasberschermer die er op zitten had ik zelf nog liggen maar ik zag dat er nog een ander soort is
ik hoor graag wat julie er van vinden ,en wat wel en niet klopt
Ik vind hem heel mooi, de remmen zullen in 1956 (meen ik) vervangen zijn door de Beckson naaf, dit werd toen verplicht gesteld: 2x knijpremmetjes werd verboden.
Hij ziet er goed uit , is netjes gespoten. Hier kan inderdaad ooit eens een velgrem op het achterwiel gezeten hebben ,( de kabeldoorvoer gaten zitten in het frame) maar later vervangen door een Becksonnaaf. Ik zal er niet teveel aan doen ,behalve dan de handvaten, die komen uit een andere eeuw.
ja die handvaten is natuurlijk 10 keer niks. maarja orginele zijn er niet meer helaas. ik ga op zoek naar handvaten die er op lijken. mischien zet ik er wel oto handvaten op dat is altijd beter dan dit. de standaard en de bel zijn ook niet orgineel .
weet iemand toevallig waar het ronde kapje op het carter voor is???
Wat betreft die handvaten , op het eerste plaatje wordt nogwel eens aangeboden op Ebay.fr . Op het tweede plaatje is een wat jonger model wat niet misstaat en wat je nogwel eens tegenkomt op een beurs.
ja het zou kunnen dat i is overgespaakt ,of mischien een ander wiel. maar dit remt inderdaad veel beter.
ik heb net 2 nieuwe oude banden gekocht met de juiste maat 26x1 1/2x 1 5/8 deze die er nu op zitten zijn veel te smal deze banden hebben ook witte zijvlakken ,vind ik wel mooi
zijn deze jasbeschermers orgineel voor deze solex?? ik heb ook anderen gezien ook in 26 ich. die zijn èèn geheel ,deze die er nu op zitten zijn 2 delig
Ik dacht dat er origineel Hevea handvatten (ja met TT ) op hebben gezeten, maar ik weet dat niet zeker.
Ik deel je mening. Hevea Guta Percha ( natuur rubber, dat word zo een lekkere kleverige gerubbelde massa, eens erop nooit weer eraf) Ik heb 1 stuur waar ze nog op zitten, talkpoeder houd ze droog
ja ik vind de jasbeschermers zelf ook prachtig. ze zijn niet in super conditie .maar dat geeft niet ik heb ze hier en daar met doorzichtig plakband gemaakt maargoed dat maakt mij niks uit ,ben al lang blij dat ik ze nog had liggen,moet alleen nog op zoek naar 1 voor links voor.
Leuke solex!! Ik heb ook een peperbus precies de zelfde, maar die zit nog in de orgine lak, inclusief biesjes dat vind ik persoonlijk altijd het mooist maar goed jou solex mag er ook wezen hoor, leuk plaatje ook op de vliegwiel kap jammer dat je die ene jasbeschermer mist! de jasbeshermers maken het helemaal af. voor de rest zitten er ook mooie velgjes in leuk dat je een paar fotos hebt geupload
ja ben er ook erg blij mee zitten er bij jou alle jasbeschermers op??? en is de orginele lak nog mooi?? velgen lijkt mooier dan ze zijn eerlijk gezegt waren zilver gespoten ,heb de verf er af gehaalt,vind ik beter dan ziververf,dan maar een beetje roest. heb inmiddels ook een mooie standaard op de kop getikt geen orginele die er op hoort maar wel een peperbus model
WD-40 doet wonderen met roest. Poets de spaken met goed wat van dit spul op een dwijl-votje. Ik poets er ook de velgen mee, dan zit er een water afstotende filmlaag op en modder is door deze beschermlaag ook gemakkelijker te verwijderen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ja ik heb alle jasbeschermers er nog op zitten ik ben hier ook heel blij mee, de lak is in aardige conditie behalve de kettingkast, daar zijn de biezen minder zichtbaar o ja zilver dat is heel erg jammer, idd liever een beetje roest dan gespoten! ja ik ben ook nog op zoek naar een standaard, heel karwei!
Ik weet wel dat toen ik mijn opa-fiets met cyclemaster aanbood, die alleen een rem-naaf had, dat ik een knijprem op het voorwiel moest zetten. Kreeg wel gelijk een kenteken, maar heb een foto moeten doormailen, dat deze er ook was opgezet.
ik heb een aantal 2200 Solexen met knijprem achter, maar die hebben het kenteken via de fietsenmaker, en die keek daar echt niet naar.
Officieel is die oude wet nog van kracht. Je bent volledig overgeleverd aan het dichtknijpen van een oogje door de keurmeester.
Ik zou in jouw geval met een ander achterwiel (met terugtraprem)naar de keuring gaan. Wat je daarna doet is aan jou. Ik vind de knijpremmetjes achter niet denderend, in jouw plaats zou ik ze vervangen, maar ik ben jij niet
Als de solex netjes 25 km/uur rijdt dan zal het echt geen probleem zijn, maar als de snelheid 35 km/uur wordt dan weet ik het zo net nog niet. Maargoed succes met de keuring zou ik zeggen.
Als de solex netjes 25 km/uur rijdt dan zal het echt geen probleem zijn, maar als de snelheid 35 km/uur wordt dan weet ik het zo net nog niet. Maargoed succes met de keuring zou ik zeggen.
Hahaha, dat haalt die niet eens, bij optimale omstandigheden max. 23km (het is een peperbus uit 1950)dan is 23 al heel snel.
Ik weet het niet, maar misschien waren de kilometers in die tijd korter, dus was je er toch snel met die snelheid. Wie weet.
De Solex heeft toch een type-nummer, ik bedoel dat NL nummer. Aan de hand van dat nummer staat bij de RDW gemeld waar die fiets met hulpmotor aan moet voldoen. Dat is denk een argumend om jezelf te verdedigen als het fout mocht gaan.
De eerste franse solexen hadden een herenfietsframe merk Alcyon met 28 inch velgen.
Beckson naaf is gewoon orgineel, het frame is gewoon niet aangepast na de introductie en toepassing van een terugtraprem.
Ik heb dit al vaker gezien.
Handvatten die erop horen zijn inderdaad van die dikke : Merk Hevea. Ze worden ooit wel eens aangeboden maar zijn vaak verdroogd en gesmolten alsof ze met een aansteker bewerkt zijn.
Ik vermoed dat het gebruikte kunstof niet tegen het zout van ons zweet kan of te veel zonlicht is de boosdoener. Maar je hebt wel een museumstuk prachtig Herman