Dat uitlaatje is niet zo bijzonder Alfons.Ik heb er ook zo een.Het is een origineel uitlaatje.Het dekseltje aan de achterkant kan je verwijderen en de binnenkant reinigen.Ik zou het niet weggooien. (mooie bandjes op de puch )
Ja leuk gedaan. Dit soort uitlaatjes kom je wel vaker tegen bij Solexen van dit bouwjaar, en ook nog een jaartje later. Je kettingkast heeft de bekende halve cirkel, teken dat de trapas speling heeft gehad (zoals de meeste Oude OTO's). Gaat allemaal goed komen, daar heb ik geen schrik voor.
Leuk gedaan Alfons maar ik zie dat de Solex niet het enige virus is . En inderdaad ,die uitlaat mag je Zeeuws op zijn , zuunig dus .ik heb deze uitvoering graag , beter dan de nieuwe .
Oke trommel, ik heb al gezien dat dat uitlaatje uit elkaar kan. Schild toch weer 30€ voor zo'n potje. Klein bubjet he. Effe gekeken, maar er gaan toch nog wel makkelijk 250€ spullen op.
Morgen eens alle bouten en achter lichtje in orde maken. Zonde dat dat boutje net afraaide desondanks ik heel voorzichtig deed. Boutje door en door maken.
Sommige bouten zaten goed vast, maar met geduld komt het toch mooi los. Leuk om veel originele spullen te hebben.
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.
En lukt dat niet dan kan je altijd nog van binnen naar buiten .
gezien het weer zou ik maar binnen tappen .
Dit soort bevestigingen wordt door mij standaard met een dremel gedemonteerd, met een slijpschijfje moertjes aan twee tegenover elkaar liggende kanten open slijpen en weg laten vallen, nieuwe moertjes kosten banaal weinig en daar kan je een hoop werk mee besparen
Ja idd, daar had ik niet aan gedacht. Ik gaf nog niet eens kracht en hij draaide al af. moertje was een an al roest en het draadeind waarschijnlijk nog maar heel dun. Ik had het gevoel dat komt ook los maarja iets anders dan.
Dat ligt er bovenop , kan ook zeggen : "het hangt erop"
HHhaHA FF, bedankt nog voor de tip van tappen in het achterlichtje. Dat ging moeiteloos en je hebt ongeveer 4 mm schroefdraad. Met een dubbele draad heb je meteen goede massa.
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan
Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...
Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?
Je mist de helft
Ja dat dacht ik al. Ik ken de tekening. Maarja, ik dacht misschien was het zo in die tijd en was de cruise control wel een extra. Morgen naar de beurs van Rucphen. De bromfietsbeurs. Een paar velgjes halen voor de Puch en als de Solex jongens er mogen staan dan ook wat spullen meenemen waardonder die handeltjes.
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan
Oppassen met dingen vernieuwen door bv imitatie, alles origineel wat je nog kan redden weer gebruiken zoals cont.punten netjes opschuren en weer gebruiken, drijfstang gelijk vervangen door een naaldlager versie, moet je wel het carterdeksel uitdraaien of een later type deksel aanschaffen.
Oke Roelof, zal de drijfstang vervangen door een andere met naaldlager. Weet je hoeveel het deksel dan uitgedraaid moet worden, diameter en diepte? Ga dat zelf proberen met de hulp van een metaal collega.
Nou die contactpunten zijn geheel versleten dus moeten helaas vernieuwd worden.
Joan heeft dat ook gedaan bij mijn Solex. Hij had daar een prachtige tool voor waarin je het carterdeksel kon bevestigen en daarna in de draaibank kon plaatsen.
Naar aanleiding van mijn filmpje over de big-end speling.
Asje van krukas is 9,68 mm. Het stalen busje is inwedig 10,03 mm en uitwendig 14,98 mm. Dus speling is 10,03 - 9,68 = 0,35 mm. Is dit normaal of teveel. (ik denk te veel)
De drijfstang lagerbusje is 15,02. Dus de speling daar is 15,02 - 14,98 = 0,04 mm. Is dit normaal of teveel. (ik denk goed)
Dus de totale speling is 0,35 + 0,04 = 0,39 mm. En dat vind ik wel veel.
Ik zie geen overmatige slijtage. Geen rare dingen en ziet er goed uit.
Hebbe : Busje = 10,01x13.97 Asje = 9,94 Dat is dus 0,07mm speling tussen de pen en het busje ,is al wat ruim . Buiten diameter busje is 13,97 mm , deze zal ooit wel eens dichter tegen de 14 mm geweest zijn maar dat is wat slijtage. Asdikte van 9,68mm is meer Asdunte. Nieuw busje maken met een gat van9,7mm en harden (zilverstaal of gereedschapstaal).
Ik zou op zoek gaan naar een originele VdH drijfstang met naald lagers (de chinese krijg je spijt van) eventueel nieuw big end lager (Timken DL1413) en small end lager (SKF HK1212) in persen en een nieuw big end lagerbusje.
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?
Vraagje algemeen: moet dat busje worden aangedraaid of ligt het los, zeg maar. Bij demontage zat de moer niet aangedraaid en had gewoon wat speling. Dus moet dat busje geklemd zitten of niet.
Ik zal eens met een vergrootglas kijken of er toch slijtage te zien is.
Andere vraag: toen ik het balhoofd eruit trok kwamen de kogeltjes natuurlijk mee. Er zitten 44 kogeltjes erin. Klopt dit aantal. De diameter van die kogeltjes zijn 4,75mm of terwijl 3/16 inch. Ik zag bij de webshop een kooilagerset. Kan ik die ook gebruiken?
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?
Krukpenbusje is D 14.32mm x L 13.38mm kan je bij Ad bestellen.
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.
Kan zijn Alfons , ik heb zomaar een busje gepakt en deze is dan mogelijk voor een naaldlager . De binnendiameter is wel gelijk en daar zit bij jouw de speling/het probleem. het busje heeft geen speling nodig op de pen omdat deze niet meedraait.
Kijk als ik het dan allemaal zo zie is er niets aan de hand toch. Want dan heb ik 0,04 mm speling en dat is goed. Alleen moet ik zorgen dat het busje strak en vast zit op de pen. Nu zat het los, dus het busje kon op en neer gaan. Morgen is monteren en kijken hoe het dan is.
Ik heb de krukas met pen, de drijfstang met busje en dan het borgplaatje en de moer. Mis ik wat of is het kompleet.
Kijk ik twijfelde over die ring, want in het handboek is het slecht te zien dat daar die ring zit. Ja ik weet dat er dan wat meer gesmeerd moet worden, maar dat komt wel goed. Als het eventueel later wat slijt hoeft natuurlijk niet het hele blok uit elkaar. Weet je de maat van die ring? Desnoods maak ik die ring zelf.
FF terug Alfons . Als je een busje met een binnendiameter van 10,03mm monteert op een asje van 9,68mm dan gaat dat niet goedkomen door het strak aandraaien van dat moertje. Dat moertje is er voor om het busje tegen de krukwang te drukken/op te sluiten ,zodat er geen axiale speling is en om de drijfstang op z'n plek te houden (daar is dat stalen ringetje voor) , meer niet.
MMMhhh oke, Ghost, FF en Roelof ik ga voor een drijfstang met naaldlagers. Solexservice bied deze te koop aan. Het busje wat erbij geleverd wordt is dat goed passend op de pen. Wie heeft er ervaring mee.
Let wel op dat als je een naaldlager drijfstang koopt je niet zo maar elk zijdeksel kan monteren, daar hoort een zijdeksel bij met een smallere rand ( grotere inwendige diameter)
Dremeltje, klein freesje er op en gaan. Is zo gebeurd.
en even testmonteren en controleren of het rondom vrijloopt. drijfstang met de hand recht in het midden omhoog houden als je aan het vliegwiel draait je voelt dan meteen of de drijfstang nog "trekt" op een bepaald punt
Vandaag zijn wij (Mirjam, Zoë en ik) bij Pierre en Krista geweest om de Oto te laten coaten. 2 keer taart gegeten, s'middag soep en s'avonds lekker warm. 2 biertjes. Lekker in de schuur gekeken naar de collectie. Een stuks of 40 ofzo. Wat een spullen allemaal. mooi man. In de lakfabriek wat rondgekeken hoe dat allemaal gaat, heel leuk om te zien allemaal. Wat een geweldige mensen Pierre en Krista (en Tobias de tekkel) Tips gekregen hoe je biezen moet trekken, dus dat gaat goed komen. Gelijk wat stiften gehaald daar in Diest.
Klopt niets van Alfons, dat het ding zo gelopen heeft mag een wonder heten.
Dat dunne ringetje komt niet zoals je denkt van de borgplaat, maar ik denk uit het lager, er is volgens mij ooit zo'n zelfsmerend lager ingzet met metalen afdichtingsplaatjes, daar is er dit één van. Ook geen lager met dikke binnenring.
Zo hoort het te zijn, zie plaatje.
Dat gaatje in het carter hebben we het al vaker over gehad "broos" Luchtbelletjes. Beter is er een fatsoelijke kering in te maken.
Ja zeker een wonder he, maar ik heb er ongeveer 1 uur mee gereden. Hoe is het mogelijk he. Hij starte zelfs goed. Ja de afbeelding ken ik. Ik heb Ad al gemaild of hij de juiste spullen heeft om dat zaak goed af te dichten. De bloemplaat en die dunne ring. Dat lager is wel te bestellen bij hem.
Ja ik weet niet wat ze vroeger gedaan hebben. Nu dat je het zo zegt, kan het idd wel eens kloppen van zo'n zelfsmerend lager, want waar is die bloemplaat en dunne ring dan genleven he. We gaan het in orde maken, als ik de juiste spullen kan krijgen.
Nu dat ik die foto eens goed bekijk, dan zit er in dat lager ook zo'n inkeping in aan de bovenkant te zien. Zal morgen eens zien of het toch zo,n lager is met dikkere binnenring. Zal een foto maken.
Als je met zo'n afdichting (origineel) wilt blijven rijden, gebruik dan een lager met een dikke binnenring. Die inkeping moet je zelf even maken, beetje solexmonteur heeft wel een dremel. Plak het lager even goed af, zodat er geen rommel tussen je koggeltjes komt.
In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven. Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.
Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ? hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ? Is het hard (bloemring) of zacht metaal ? Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager
Nou kan je wel domweg allemaal nieuwe onderdelen bestellen maar meet eerst eens op of je een behoorlijke krimppassing hebt voor het lager, en niet onbelangrijk...zitten er scheuren in het carter want daar staat de oto om bekend.
In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven. Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.
Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ? hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ? Is het hard (bloemring) of zacht metaal ? Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager
Die 'splinterring'zat aan de buitenkant en de meeste metaalsnippers zaten aan de binnenkant. (daar waar de bloemplaat hoort). Ik bewaar die 'splinterring' wel en als er weer eens een toertocht is zal ik aan de deskundigen aldaar de menig vragen.
Als ik de nieuwe bloemring binnen krijg kan ik eens goed vergelijken met die splinterring want ik denk misschien wel de bloemplaat geweest. We zien het later wel.
Vandaag het carter lekker in een weekbad gelegd en het ziet er goed uit. Niet 1 2 3 iets te zien. Morgen is met veel licht goed kijken maar ik denk dat het goed is want het lager zat er ook goed in. Moregen maak ik wel foto's.
Nu zat ik zo te denken van ik ga het carter zandstralen, maar mijn idee over zandstralen is dat je de structuur wat sloopt. Hoe maken jullie echt het carter op een goed manier schoon.
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd. Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd. Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!
Ja gek he. Zal wel een beetje gelekt hebben, maar ik denk, omdat er zoveel Zeeuwse landbouwklei erin zal dat hij daarop misschien wel wat afdichte, want hij starte gewoon goed. Geen raket maar zo rond de 25 a 28 reed hij wel.
Nou zo'n keering inbrengen gaat gepaard met een kunsstof ring en gezien ik te weinig ervaring heb ga ik voor de normale afdichting. Niets mis mee hoor, denk maar aan de Amuse. Ook weet ik dat die kunsstof ring ook wat voor problemen heeft gezorgd.
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!
Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!
Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!
Bij mijn oto zat het lager ook goed gemonteerd, volgens mij ( ik weet het niet meer zeker was Alfons daar ook een keer bij ) zat het lager toen perfect en na enkele honderden kilometers kwam er toch lekkage ( waarschijnlijk door temperatuurs verschillen zette het carter uit waardoor het lager los kwam / slijtage in carter )
Maargoed bij de volgende zet ik ook weer gewoon een normale erin hoor, wees daar maar gerust op !!
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...
Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter. Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.
Oude lager weer gebruiken is verkeerde zuinigheid, hij heeft 50 jaar gezeten, in het begin ook wel gedaan en dan zit alles weer in elkaar zit er een iritante jengel in het blok.
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...
Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter. Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.
Das mooi , kan je ook op school de diameter van de boring meten. Degene die ik openmaak zijn allen grensgevallen wat de diameter betreft, die zijn b.v. 39,98mm in koude toestand (20graden).
FF: ik heb metingen gedaan. Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond. Ik zal het uitleggen in militairen taal. Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm. Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb ik 0,012 mm speling. De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.
Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.
Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.
FF: ik heb metingen gedaan. Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond. Ik zal het uitleggen in militairen taal. Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm. Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb ik 0,012 mm speling(=40,012mm). De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.
Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.
Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.Niet teveel tussen proppen ,hiermee breng je misschien teveel spanning in het carter >>> scheuren
Heb je al eens gekontroleerd aan de hand van het motornummer van welk bouwjaar het blok is, aan de koppeling te zien is het een later bouwjaar als het frame.
Spant er om...de oto (1961)die direct na het koffertje (1960) kwam had de zelfde motor met een totaal andere koppeling en een kleinere koppeling trommel, koppeling had maar 2 ielige veertjes...is naar mijn mening de beste Solex koppeling, pakt heel mooi soepel aan.
Zou wel jammer zijn als je een ander carter gaat gebruiken van een ander bouwjaar....maar dat is wat ik er van vind.
Daar heb je gelijk in, maar ik ga dan voor het beste carter. Ik probeer de solex redelijk ori te houden, maarja als het niet anders kan heb ik er geen moeite mee hoor. Als we het maar weten.
Kijk weer wat geleerd. 2 veertjes of 4 veertjes.
Trauwens ik ben nog niet echt een ori tegen gekomen. Er is altijd wel iets. Of wie zegt, ik heb een ori.
Het originele carter heeft geen scheuren en dat is al redelijk uniek...je kan ook zeggen die heeft zich kwa degelijkheid al bewezen, zou ik zuinig op zijn en zeker weer gebruiken, je hebt de hele winter de tijd om er op een goede manier weer een lager in te krijgen en je weet wat de moelijkheden zijn.
Leg hem op je nachtkastje...snachts komen vaak de beste ideeen!