ik heb mijn S4800 de afgelopen dagen helemaal uit elkaar gehaald en alle pakkingen vervangen, ook het membraan van de benzinepomp. Daarnaast heb ik de carburateur schoongemaakt en alles ontkoold. Op zich loopt de motor goed, hij trilt aanzienlijk minder, maar toch is de snelheid beneden mijn verwachting: 23 km/h. Ook bergafwaarts haalt hij maar 26 km/h. Dit lijkt me niet wat er mogelijk moet zijn.
Heeft iemand verdere ideeen, want ik zou toch graag iets rapper gaan...
Weet niet wat je met bergafwaarts bedoelt,Grebbeberg of Cauberg ?? Maar hoe dan ook als je "naar beneden" rijd hoort dat wel wat sneller te gaan . Lopen de wielen goed vrij ?? Dat de remmen niet een beetje aanlopen ? Heb je de uitlaat ook schoongemaakt ?? dat is ook nog wel eens een "Rem"op de motor.
Heb je alles goed in elkaar gezet lekt hij niet ergens of krijgt hij valse lucht?Het in elkaar zetten is een vrij ingewikkeld klusje als je het weet is het een fluitje van jeweetwel ik weet hoe, wil je het ook weten stuur een PB vr gr Hans Welp
Aha, een kleine carburateur? Hoe check ik dat? Dat klinkt aannemelijk omdat het een soort begrenzer zou kunnen zijn?? Of zeg ik nu iets raars?
Ik heb m in elkaar gezet volgens alle dingen die ik op dit forum kon vinden. Dus ook de carter monteren mbv de cilinder etc. En alles goed aandraaien, maar niet te.
De carburateur moet 6,5 mm zijn ,dit kan erop staan en anders kan je het controleren met de achterkant van een spiraalboortje van 6,5mm. De boor niet door het gat heen duwen er zit halverwege de venturie een dun messing ,ietwat in het gat uitstekend , buisje. Dat zou dan beschadigen en dan werkt de carburateur niet goed meer. Hier een plaatje ,dat messing buisje is hier omcirkeld.
ik heb mijn S4800 de afgelopen dagen helemaal uit elkaar gehaald en alle pakkingen vervangen, ook het membraan van de benzinepomp. Daarnaast heb ik de carburateur schoongemaakt en alles ontkoold. Op zich loopt de motor goed, hij trilt aanzienlijk minder, maar toch is de snelheid beneden mijn verwachting: 23 km/h. Ook bergafwaarts haalt hij maar 26 km/h. Dit lijkt me niet wat er mogelijk moet zijn.
Heeft iemand verdere ideeen, want ik zou toch graag iets rapper gaan...
De vraag is misschien heeft hij ooit meer dan 30/35km/h gelopen, zo ja dan is er iets aan de hand zo nee kan het een snorfiets zijn.
Welke bougie zit er op, en hoe lang al, en hoe is ze er aan toe? Welke uitlaat zit er op, de originele met katalysator? Gaat de gasschuif volledig open? Is er genoeg compressie? Als je al rijdend met de hendel de rol een beetje omhoog trekt, merk je een verschil in snelheid en toerental? Geeft het een verschil als je de choke klep anders afstelt? Voelt de rol vettig aan?
Quote:
Er zijn uitvoeringen die geknepen zijn op 25 km/u en geen km harder. Inderdaad een kleine carburateur: 5,2 mm. en een busje in de inlaatpoort.
Hebben deze ook een rol van 42 mm, of is die kleiner zoals bij de 5000-tjes? Ik vind het overigens een absurde maatregel om een Solex op te splitsen in een A en B categorie.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hebben deze ook een rol van 42 mm, of is die kleiner zoals bij de 5000-tjes? Ik vind het overigens een absurde maatregel om een Solex op te splitsen in een A en B categorie.
Rol is niet belangrijk, trekt alleen maar beter met een kleinere rol, een goede solex loopt er geen spat langszamer door, maakt alleen wat meer toeren en dat zijn er niet eens zo veel
dat opsplitsen nog uit de tijd dat ze te boek stonden als "brommer" totdat na het schouwen eindelijk iemand bij zinnen kwam omdat door een wetswijziging "brommers" per definitie op de weg moesten en niet meer op het fietspad terwijl een solex met name door zijn beperkte remvermogen daar echt niet thuis hoort .
Oke de antwoorden: Bougie zit er een jaar ongeveer en ziet er mooi uit, ik zou m wel mokkakleurig noemen. de uitlaat is een nieuwe, niet de snellere, de gewone uitvoering. Als ik de choke hendel naar links doe, dan gaat ie juist langzamer, lees: bijna stilstaan. Motor optillen tijdens rijden: wel iets meer toeren, geen toename in snelheid. Rol is niet vettig.
De carbarateur opmeten gaat lastig, ik heb daar hier geen gereedschap voor (ook geen boortjes)
Wat bedoelen jullie precies met de ring in de inlaat? Welke inlaat?
UPDATE: op de carbarateur staat 6,5, dus dat zal de maat wel zijn. Ik heb niet goed uit mn doppen gekeken.
Het gaatje net linksonder de uitlaatpoort, dat is de inlaatpoort, daar kan een busje ingeperst zijn, wat de diameter van een "snelle"inlaatpoort is weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Het gaatje net linksonder de uitlaatpoort, dat is de inlaatpoort, daar kan een busje ingeperst zijn, wat de diameter van een "snelle"inlaatpoort is weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Het zal de originele NHSP bougie dan wel niet zijn die er op zit, want dan zou het wel de moeite lonen om ze op tijd te vervangen. Ik heb ze op mijn S4800 vervangen door een NGK B5HS, en het probleem dat jij omschrijft was er mee opgelost. Wat gaf eigenlijk de aanleiding dat je de motor uiteen hebt gehaald en alle pakkingen hebt vervangen, en hoe was zijn snelheid voor je dit deed?
Van jou vraag over de krukaskering benieuwd me het antwoord ook, is het niet dat er dan olie lekt?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Eerlijk gezegd had ik voorheen geen snelheidsmeter, dus exact kan ik niet zijn. Het is meer dat ik al lange tijd niet tevreden was over de snelheid, maar ik woonde niet bij mn solex dus er gaat dan wat tijd overheen. Maar ja de meeste fietsers moet ik toch kunnen bijhouden. 25 km/h en iets rapper moet toch kunnen??? Toen heb ik dus de uitlaat vervangen. Ook al eens de bougie. Het geluid was toen beter omdat de het bolgewricht kapot was in de andere uitlaat. Nu dus alle pakkingen omdat ik al had gelezen over valse lucht en ik het idee had dat her en der wel wat vettigheid tussen naden vandaan kwam. Voor mijn gevoel trilt de motor minder met de nieuwe pakkingen, die ook aanzienlijk dikker waren dan die erop zaten.
Aliensolexfiend: welke problemen heb je ondervonden? En die verdewenen met een andere bougie?
Ik ondervond een sterk verlies aan vermogen en snelheid na problemen met de gasmechaniek te hebben gehad. Omdat er met mijn Solex nooit veel was gereden en omdat hij aan het begin van vorige winter nog prima presteerde, dacht ik aanvankelijk niet dat het aan de bougie lag. Met de nieuwe bougie erin rijdt hij weer lekker. Soms iets minder snel als voorheen, maar dat komt omdat er nu strakkere veren op de motorplaat zitten. Kicken was het toen laatst een groepje fietsers na een poosje me toch moesten lossen (vooral toen ze merkten dat ik ook nog kon meetrappen ).
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Bougies zijn wel vaker de zwakke schakel. Op advies van Ad v Heerbeek ben ik destijds van Champion L86C overgestapt naar L82C. L86C liet me regelmatig in de steek na een paar honderd km.
Ook wel wat geexperimenteerd met Bosch W5AC - W7AC en de NGK B5HS.
Dat ik echt groot verschil merk kan ik niet zeggen. Volgens mij allemaal ok.
Ik heb bij een s4800 al een paar keer meegemaakt dat als je de elektrode afstand, van de bougie, groter maak dat deze beter gaat lopen. Sommige van de chinese solexen hebben de neiging om te viertakten en niet op toeren te komen. Normaal houd ik grof weg de dikte van mijn duimnagel aan. Maar als ik deze afstand 2 keer zo groot maak is dat probleem voorbij. Mits er geen andere mankementen zijn natuurlijk. Ik snap niet hoe het kan. groet Thijs
Nou ik denk wel dat je het snapt hoor. Gewoon door een betere ontsteking van het mengsel, daardoor een betere verbranding en daardoor gaat de gaswisseling ook beter en daardoor gaat hij ook niet meer vier takten.
Hmm interessant allemaal, al die opties. Ik zal t allemaal proberen. Krukaskering zal moeten wachten aangezien ik daar gereedschap voor moet hebben wat ik nu niet kan aanschaffen. Huidige bougie is van Bosch w8ac, ik heb m met een voelermaat afgesteld, op een afstand die ik op t forum las. Maar hij mag dus 2x een duimmnagel Een andere bougie op is ook te doen, die zal ik op internet halen. Ik zal de resultaten delen!
Ik heb bij een s4800 al een paar keer meegemaakt dat als je de elektrode afstand, van de bougie, groter maak dat deze beter gaat lopen. Sommige van de chinese solexen hebben de neiging om te viertakten en niet op toeren te komen. Normaal houd ik grof weg de dikte van mijn duimnagel aan. Maar als ik deze afstand 2 keer zo groot maak is dat probleem voorbij. Mits er geen andere mankementen zijn natuurlijk. Ik snap niet hoe het kan. groet Thijs
Ik heb juist andere ervaringen (met 3800 en OTO). Hier bij is de monteur wel eens vergeten de electrodenafstand bij te stellen naar 0,45 mm. Af fabriek staan die meestal op ca. 0,7 mm.
Met een nieuwe bougie gaat dat nog wel, maar naarmate ze meer gereden hebben krijgen ze ook meer moeite met de te grote afstand en gaan ze slechter lopen. Bijstellen (duimnagel is ok) en hij loopt weer prima.
Ik heb net de elektrodeafstand vergroot, maar dat gaf niet echt een goed resultaat, misschien zijn mijn nagels te dik? Zal morgen m iets kleiner zetten en dan maar weer testen.
Ik heb juist dezelfde ervaring. Bij oto en 3800 moet ik vaak de elektrodes dichter bij elkaar zetten. (duimnagel dikte dus). Maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat bij een 4800, als de elektrodes verder uit elkaar waren gezet, opvallend beter liep. Nogmaals, als er geen andere mankementen waren. groet Thijs
Dat zal er iets mee te maken hebben. Maar wat en hoe? Ik heb hier wel eens gelezen dat het ontstekings tijdstip verandert als de spoel gaat doorslaan. Als er nu in de fabriek teveel wikkelingen zijn,aangebracht, wordt het onstekingstijdstip dan ook iets vervroegd? En kan dat gecompenseerd worden door de elektrodes verder uit elkaar te zetten? groet Thijs
Als je met een lamp afsteld staat hij op tijd. Hoeveel of hoeweinig wikkelingen je hebt. Zorg voor een krachtige vonk, desnoods de condensator een keer vernieuwen. Dit is dan voorlopig de goedkoopste oplossing.
Een elektronische ontsteking kun je niet afstellen. Ook heeft een elektronische ontsteking geen condensator. De oplossing was in dit geval ook al gevonden. ( De elektroden verder uit elkaar zetten). Ik snap alleen niet goed waarom de solex dan niet meer gaat viertakten). groet Thijs
Ik heb bij een s4800 al een paar keer meegemaakt dat als je de elektrode afstand, van de bougie, groter maak dat deze beter gaat lopen. Sommige van de chinese solexen hebben de neiging om te viertakten en niet op toeren te komen. Normaal houd ik grof weg de dikte van mijn duimnagel aan. Maar als ik deze afstand 2 keer zo groot maak is dat probleem voorbij. Mits er geen andere mankementen zijn natuurlijk. Ik snap niet hoe het kan. groet Thijs
Dat verklaart waarom de elektrode afstand bij de originele NHSP LD E6T die in mijn BnR zat op 0,8 mm stond afgesteld. Aanvankelijk dacht ik dat dit te wijd was en daarom stelde ik de afstand van de NGK die ik hiervoor verving korter in, ik mat het vandaag en stelde 0,55 mm vast. Toen de bougie nog nieuw was liep de BnR lekker met deze kortere elektrode afstand. De laatste dagen duurde het redelijk lang vooraleer de motor lekker draaide en was het de eerste kilometers zoeken naar de juiste afstelling van de remlucht hevel. Ik heb bij de NGK, met ondertussen een gebruikduur van 16 liter brandstof, de elektrode afstand wijder gezet op 0,70 mm. Bij het starten was het al meteen duidelijk dat de motor hogere toeren haalde. Het koude motortje trilde in het begin heel hevig, dat was ook zo in het begin toen ik de Solex kocht, ik zie bij dit fenomeen dus een verband met de wijde elektrode afstand. Omdat ik vermoedelijk met een slecht functionerende koppeling heb te maken, duurde het een tijdje vooraleer ik goed vertrokken was. Ik had het al eerder opgemerkt, maar het valt nu sterker op door het hogere toerental van de motor. Vooral als ik plots moet stoppen, treedt dit vervelende ongemak op. De test op de lange rechte weg verliep snor, geen plots gepruttel van het motortje, afdaling en beklimming moet ik nog testen. Ik heb een foto van de NGK B5HS genomen. Vinden jullie niet dat ze voor de korte gebruiksduur er al behoorlijk roetig uitziet… slechte verbranding?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook deze ervaring. En er is echt een verschil. Met een kleine afstand lijkt hij te viertakten, wanneer je de afstand vergroot komt hij mooi op toeren.
Ik kwam erachter toen ik aan een black and roll echt alles had gedaan wat ik kon verzinnen. De solex bleef maar niet op toeren komen. Door een toeval kwam ik erachter dat hij met grotere afstand wel op toeren kwam. Later heb ik dat ook nog bij een andere black and roll meegemaakt.
Ik ga nog steeds vanuit dat er eigenlijk iets anders aan de hand is en dat het een soort "lapmiddel" is. Jan Vennix gaf laatst uitleg over hoe je het ontstekingstijdstip kunt veranderen bij een b&r. Als ik zo'n probleem weer tegenkom ga ik daar ook naar kijken.
Dat je van 0,55 mm naar 0,7 mm afstand, dat echt merkt vind ik verbazend. Is het meer niet echt je gevoel of merk je echt een verschil?
Loopt de Solex wel goed?
Wie heeft ook deze ervaring?
Ja, het verschil is groot, ik heb het nog niet een tweede maal getest, ik vond het gisteren toch lekker (stabieler) rijden. Alleen tijdens het warm lopen ging het wat moeizaam, maar dat licht aan mijn koppeling denk ik (wel hogere toeren dan elektrode op 0,55 mm).
Eigenlijk is dit het omgekeerde van wat je zou denken: naarmate de bougie ouder wordt zou je eerder stellen dat je de elektrode afstand moet inkorten als ze eerst wijder ingesteld stond. Blijkbaar moet bij de S4800 de afstand wijder zijn. Hoe het komt benieuwd mij ook.
Ik heb de laatste voorraad brandstof in de tank alvorens ik overschakel op Castrol Power RS, en zou nog een testritje willen rijden. Ik heb ook al een NGK B6HS klaarliggen die ik later wil uitproberen (moet nog kopervet kopen).
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Al ik jullie 2 zo hoor, dan begrijp ik wat er aan de hand is. Namelijk, met 0,55 krijgt het mengsel te weinig energie om goed te ontsteken, en daarom 4 takten. Met 0,7 mm breng je meer vonkenergie bij het mengdel en ontsteek daarom veel beter, dus eerder druk opbouw en dus meer vermogen. Wat ik me nu afvraag is of het mengsel wat jullie aanzuigen wel goed is. Niet te arm of te rijk.
Ik snap je gedachte, maar daar had ik ook al naar gekeken. Als een solex 4takt kijk ik vaak als eerste naar het mengsel. Je zet dan de choke hevel meer naar rechts. En als hij niet verder naar rechts kan, dan probeer ik een kleinere sproeier. (meer om te testen of dat iets doet want vaak is er dan iets anders aan de hand). groet Thijs
Ik vond met de bougie op 0,55 mm de hevel nogal moeilijk af te stellen. Toen de bougie nog nieuw was viel het nog mee. Naarmate ze meer gebruikt werd, duurde het alsmaar langer om de remlucht hevel goed afgestemd te krijgen. Dit vooral als er een dag niet met was gereden (ook met nieuwe bougie op 0,55 mm). Als er een paar uurtjes niet met gereden was, ging het op gang krijgen al iets vlotter. Hoe langer er met gereden werd des te beter het motortje draaide. Al kon het wel eens gebeuren dat hij plots niet meer tevreden was over de remlucht afstelling, en dan werd het altijd terug een beetje zoeken naar de juiste positie van de hevel. Ook dit werd erger naarmate de bougie ouder werd.
Last edited by AlienSolexfiend; 29/09/1207:20 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Heel interessant wat je daar vertelt Eversman, en de logica is goed te volgen.
Mijn testrit vandaag met de NGK B5HS op 0,70 mm verliep uitstekend, een vlotte start en geen geviertakt. Zelfs in de afdaling volgas viertakt de motor niet. Van trillen en daveren was vandaag geen spraken. Het probleem met de koppeling was beduidend minder. Ik vraag me af of het koppeling probleempje te maken heeft met de tie-wrap aan het stuur waarmee ik belet dat de aandrijfrol te strak tegen de band komt. Optrekken bij het vertrekken is wat minder en bergopwaarts mag ook beter, maar dat heeft volgens mij met de spanning van de motorveren te maken en totaal niets met de bougie. Ik merk op dat het voorlicht nu feller brandt dan toen met de bougie op 0,55 mm.
En bedankt Thijs, het is dankzij jou tip dat mijn blackenroll weer lekker rijdt. Nou ja, voor even toch alweer.
Om te kunnen vaststellen dat de NGK B5HS voldoet voor de S4800 is waarschijnlijk een langere evaluatie periode nodig. Misschien is de B6HS geschikter om heel lange ritten te rijden? O ja, niet onbelangrijk denk ik, ik gebruik momenteel geen kopervet. Dit zorgt voor een betere warmte overdracht naar de cilinder (alle beetjes helpen hé).
Last edited by AlienSolexfiend; 30/09/1210:59 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Zou het beter lopen van een BnR met wijde elektrode afstand te verklaren zijn (nu probeer ik me heel voorzichtig uit te drukken) omdat de spoel hiervan krachtiger is dan die van zijn neefjes?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"