|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Met dit regenachtige weer begin je over de solex na te denken. Nu wil ik mijn solex wat harder laten lopen. Ik heb nog een extra carburateur liggen en deze wil ik opboren naar 8 mm. Nu is mijn vraag moet er dan ook een grotere sproeier in. Ook zat ik eens te denken aan een nieuwe aluminium cilinderkit welke voozien is van nicaseal cilinderwand. Zo'n cilinderkit scheelt dat nu veel in snelheid? Er is vast wel iemand die hier ervaring mee heeft.
Gr Richard
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114 |
cilinder scheelt niet veel met snelheid. als ie warm word word het vermogen wel iets minder (op lage snelheden verwaarloosbaar) en ja als je je carburateur opboort moet je ook het inlaat gat in de cilinder even groot maken, hoe meer lucht hoe meer brandstof er in kan dus grotere sproeier. anders krijgt holle bolle gijs nog geen eten loopt je motor te arm en resultaat vastloper of een gat in je zuiger. mvg willem twigt
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142 |
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt cilinder inlaat opboren naar 8 mm cab opboren naar 8 mm zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen zorgen dat de remmen niet aanlopen mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
oke bedankt. ga het proberen. maar wat is de beste maat sproeier. er zit nu een 2800 in.
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114 |
test ook even je compressie en kijk of je uitlaat goed kool vrij is je kan wel je motor gaan opvoeren maar als de rest niet goed is gaat hij nooit goed lopen. dus voor je begint met opvoeren zorg dat hij een goede beurt heeft gehad alles goed controleren en in orde maken. anders weet je niet waar je begint en wat wel of geen nut heeft. je kan beter 4 maal een beetje doen als gelijk een hele hoop tegelijk, wanneer iets niet werkt weet je tenminste wat je hebt gedaan en wat je niet meer moet doen de volgende keer.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt cilinder inlaat opboren naar 8 mm cab opboren naar 8 mm zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen zorgen dat de remmen niet aanlopen mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km Wel bijzonder dat de een 35 en de ander 47 loopt. Heb je enig idee waar het verschil inzit ?? Ik heb het ook dat de ene veel sneller loopt dan de andere en toch zitten daar dezelfde maat carburateus op. Volgens mij moet je bij de in- uit en spoelpoorten de verschillen en/of overeenkomsten gaan zoeken. Wat ook handig is om uit te proberen is een verstelbare sproeier:
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142 |
ik weet bij mijn solexen wat het verschil is , het zit in de rol diameter de snelle solex trekt minder maar loopt harder dan de andere solex deze is meer geschikt voor het stadsverkeer
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Heb het blokje helemaal uitelkaar getrokken en gereviseerd. Alles is dus mooi schoon. Ook de uitlaat ontkoold. Heb nu wat mogelijkheden om hem sneller te laten lopen. een km of 40 zou leuk zijn. Een verstelbare sproeier is een goed idee. Bedankt voor de tips. Gr Richard
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1 |
Een heel belangrijk ding vergeten bij dat lijstje hoe sneller te gaan ook de kleding en de zithouding is van groot belang bv een schaatspak Ook een dieet van Sonja Bakker is aan te bevelen alle beetjes helpen deze tip is uit de praktijk Vr Gr Hans Welp
gr Hans Welp
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Hmm daar heb je wel gelijk in maar zie mezelf nog niet in een schaatspak op de solex. Weeg nu 76 kilo. word dus weer sporten. Maar idd elke kilo extra moet weer in beweging worden gebracht. Bedankt voor deze tip maar weet niet als ik hier blij van word. gr Richard
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Een heel belangrijk ding vergeten bij dat lijstje hoe sneller te gaan ook de kleding en de zithouding is van groot belang bv een schaatspak Ook een dieet van Sonja Bakker is aan te bevelen alle beetjes helpen deze tip is uit de praktijk Vr Gr Hans Welp Deze tip heeft net dezelfde bijdrage als het stellen van : haal maar 2 mm van de zuiger af en zet er maar een grotere sproeier in, dan loopt hij harder. sta er niet verbaasd van als er bijvoorbeeld een kleinere sproeier in moet echter door de bank genomen kom je op dezelfde sproeier uit en dat met die zuiger: ik blijf zeggen " koop eerst eens een schuifmaat" en leer daarmee om te gaan en verstelbare sproeiers, daar zijn vroeger heel wat Puch kikkerbekken mee op hun bek gegaan, loopt zo maar 10 kilometer harder met de wind mee als je onderweg al rijdend dat ding wat dicht draait, mag je raden wat er gebeurd. die " choke" hevel is de beste verstelbare sproeier die er is, iemand (Vennix ?) heeft meen ik juist daar ooit eens een verstelbare sproeier voor bedacht, op de lucht, niet op de benzine
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Ere wie Ere verdiend zegt een goed nederlands spreekwoord,
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Als we maar een mengverhouding hebben van 1 op 12,8. Dan gaan we lekker. En of we dat met lucht of benzine doen maakt niet uit. Ohja en dat we dat mengsel dan boven de zuiger krijgen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ja dat is wel zo. Met lucht kun je het iets beter regelen, minder gevoelig tijdens een grote verdraaiing.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Mooi idee is dat schroefje, om je lucht te regelen De ervaring is wel dat bij de wat snellere solexen dat niet goed meer gaat lukken Ik zelf vindt het wel prettig om tijdens het rijden te zoeken naar de juiste verhouding. Maar voor Irene is dat geen optie, en omdat dat ding redelijk loopt, heb ik daar iets anders voor verzonnen De remlucht sproeier is gewoon M6, dus zelf even nieuwe gemaakt met een kleiner gaatje, zodat hij wat ongevoeliger wordt. Het nadeel van de originelen is dat je handel "vast" is met dat gaatje, daarom een nieuwe gedraaid, maar dan zo dat ik het handel(tje) kan zetten waar ik wil, voor Irene dus uiterst rechts. In die nieuwe komt dus een boutje (inbus) geborgd met loctite, met een moertje en ringetje. Met een tijdelijk stiekje zet je het handeltje aan de tankdop. Nu ga je hem warm rijden, steek een inbussleutel in het boutje en stel hem zo af dat hij goed loopt, even stoppen en het handeltje vast zetten met met moertje. Klaar, nooit meer anders. Tenzij je met andere brandstof gaat rijden, zoals bijv. aspen of motomix
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Als ik op octaan 98 rijd kan ik hem regelen vanaf midden tot uiterst rechts. Is er een goede tip om bergaf te rijden zonder dat het motertje begint te pruttelen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Het onderste plaatje Jan, is dat dan de nieuwe remluchtsproeier die je gebruikt. Is die niet wat klein, maw altijd rijk rijden?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Als ik op octaan 98 rijd kan ik hem regelen vanaf midden tot uiterst rechts. Is er een goede tip om bergaf te rijden zonder dat het motertje begint te pruttelen? Ja, uitstekende tip, gebruik hem zelf al jaren, motor uit en van de band.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ga je vaak nog sneller ook.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Ja, nu ik weer goede remmen heb, hoef ik niet meer op de motor af te remmen. Maar valt het niet bij te regelen met de choke hendel?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ja hoor met de handle kun je de mengverhouding gewoon bijregelen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1 |
Jullie allemaal begrijpen niet wat ik bedoelde met mijn bijdrage OPVOEREN jongens ik heb een peper bus van 1950 .Met het Solexfeest 60 jaar was ik bang dat ik het niet bij kon houden laat Joan maar spreken hij ging als de brandweer en wat het belangrijkste was hij bleef heel.Ik blijf nog steeds zeggen er wordt meer kapot gesleuteld als gereden mijn pp bus is 50 jr niet uit elkaar geweest wel altijd goede olie en s'Winters altijd tank leeg en olie in het brandstof systeem geeft in het voorjaar wel een rookgordijn .Ik rij er zo'n 500 km per jaar mee lekker op mijn gemakje want een Solex is geen race monster vr gr Hans Welp
gr Hans Welp
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
klopt helemaal, lekker samen gereden totdat mijn achterband klapte op de wip wap, 2e dag op de sleutelgat dacht die band ook dat hij ermee op mocht houden. Ik heb je bijdrage over Sonja Bakker en het schaatspak dan ook opdezelfde lijn gezet als het zo maar blindelings afzagen van een zuiger, laten we hopen dat ze het gaan begrijpen ( hoewel af en toe een 3800 slopen moet kunnen toch ?)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt cilinder inlaat opboren naar 8 mm cab opboren naar 8 mm zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen zorgen dat de remmen niet aanlopen mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km Hoever kun je maximaal uitboren voordat je door de carburateurwand van een OTO carburateur gaat? 8,3-8,4 mm? En wat is het merkbare effect als je boven de 8,0 mm uitkomt?
Last edited by RedFox; 07/10/14 03:10 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt cilinder inlaat opboren naar 8 mm cab opboren naar 8 mm zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen zorgen dat de remmen niet aanlopen mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km Hoever kun je maximaal uitboren voordat je door de carburateurwand van een OTO carburateur gaat? 8,3-8,4 mm? En wat is het merkbare effect als je boven de 8,0 mm uitkomt? IK meen dat van diverse kanten het boren is gestopt net onder de 8 mm en dat voor grotere carburateurs er een kogel doorheen geduwd word . Ik heb gewoon voor de aardigheid eens een partijtje grotere gegoten, in principe kan ik dat nog eens doen en ben niet gelimiteerd maar denk bij 18 mm op te houden want meer krijg ik de cylinder niet in .
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2011
Posts: 154 |
Gewoon standaard houden van 35km en niet harder.Harder gaan is gwoon griezelig als je rijd op de solex. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld in het verleden van Solex. Tijdens toertochten ligt de snelheid toch lager om de groep bij elkaar te houden.
Met vriendelijke groet,
R Wiersma
Carpe Diem
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn. Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten. Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid,
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Dat van die framebouten heeft Rene onlangs nog meegemaakt
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn. Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten. Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid, Met de 24uur hadden wij het frame van Rob K. Daar klopte echt alles aan! 50 km/u geen enkel probleem, van het frame mocht het nog wel wat harder
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn. Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten. Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid, Met de 24uur hadden wij het frame van Rob K. Daar klopte echt alles aan! 50 km/u geen enkel probleem, van het frame mocht het nog wel wat harder OK als je dat graag wilt.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
101
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|