Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#78072 29/06/12 02:15 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een solex oto met ronde koplamp en zonder koppeling (ik denk uit 1962). Hij had 35 jaar niet gereden en nadat ik alles had schoongemaakt liep hij weer heerlijk.

Alleen heb ik sinds kort last van lekkage bij de carburateur. Dit treedt meestal op als ik op hoge toeren/topsnelheid rijd. Hierbij loopt alle aanwezige benzine in de carburateur langs en uit een messing buisje dat aan de bovenkant zit en uitsteekt, direct hieronder komt de benzineleiding de carburateur in. De solex valt dan uit en als ik stop komt er een laatste golf uit gestroomd.

Ik verhielp dit eerst altijd door tikjes met een hamer op het messing buisje te geven, dan was het weer een tijdje goed. Nu wil mijn vader dat ik een goede oplossing ervoor zoek. Ik dacht zelf eraan om er een laagje blauwe locktite omheen te smeren en het buisje er goed in te tikken, maar misschien is het een ander probleem, vandaar dat ik het vraag.

Alvast bedankt!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
een oto zonder koppeling is geen OTO.

als je teveel benzine UIt je carburateur krijgt even de opbrngst van de pomp iets tegenwerken door een stuk van een cm of 5 binnenkabel ( wel schoon) in de koperen buis te stoppen die uit je pomp komt en naar de carburateur gaat, heb je meer tegendruk. GEEN loctite want dan verzuipt hij nog meer en krijg je alleen een zwarte en druipnatte bougie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Hij heeft geen centrifugaalkoppeling dacht ik want als ik stil sta en de gashendel op de stationairstand staat stuiterd het rolletje en de motor over het wiel en als ik hem van de band afhaal begint hij te brullen. Op de valbeugel staat solex oto.

Als ik hem er goed intik loopt ie prima en lekt hij niet meer, waarom zou hij slecht gaan lopen als ik met locktite ervoor zorg dat hij.in die positie blijft zitten? Het gaatje aan de bovenkant is dan nog gewoon oprn. (Ik trek je antwoord niet in twijfel maar ik zou het graag willen begrijpen)

Ik denk trouwens dat je het verkeerd hebt begrepen, hij krijgt niet teveel benzine maar juist veel te weinig aangezien dan alles langs het messing buisje uit de carburateur stroomt en overal beland behalve in de cilinder.

Last edited by janlavoo; 29/06/12 03:00 AM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Maak maar eens een foto van de carburateur zonder luchtfilter.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
messing is dat buisje dat boven op de carburateur staat, alles wat daar aan benzine komt is teveel, heyzelfde als een overloop aan je gootsteen.
als hij volgens jjouw TOCH te weinig krijgt dan zijn er 2 dingen aan de hand, hij krijgt te weinig omdat de sproeier verstopt zit, door steken met 1 winding draadje van een binnenkabel van een rem oid EN hij krijt teveel aangeleverd dat dan niet weer genoeg terug kan via de zijuitgang en slang naar tank, blijft over om het naar boven toe te persen, dat loopt dan over de carburateur en oa de remlucht opening in en dan krijgt hij via die weg weer teveel en gaat sputteren. hopelijk wel het juiste oorzaak en gevolg te scheiden en niet alles op 1 hoop kachelen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
o ja en de sproeier is dat messing boutje met sleuteltje 9 aan de achterkant van de carburateur, dus in het zicht van de berijder en doorsteken is niet die gaatjes aan de zijkant net tussen M6 drad en boutkopje maar op de kopse kant dua aan de draadzijde van dat boutje, daar hoort een gaatje te zitten dat open is, als je daar dat draadje in steekt moet je hem weer terug kunnen zien door de gaatjes aan de zijkant, losse deeltjes wegblazen met een banden pomp of iets dergelijks, maar eerst steken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als er langs het messing busje met dat gaatje brandstof eruit komt dan is er iets met de afvoer van de carburateur naar het benzinetankje.
In dat messing busje zit nog een appart metalen propje waar overlangs driekleine uitsparingen zijn gemaakt zodat er ondanks dat propje toch nog een doorgang van benzinedamp naar buiten mogenlijk is.
Bij sommige uitvoeringen van de carburateur is deze prop niet aanwezig,later wel.
Dat was gedaan om het omhoog spetteren van de brandstof tegen te gaan.
de benzine mag ,hoe dan ook nooit zo hoog stijgen in de carburater omdat het al op een lager aangebrachte afvoer al naar de tank zou moeten terug vloeien.
Als dat goed terug lopen van de benzine niet voldoende goed gaat komt doodat de ontluchting van de tank niet goed is .
Of er zit op een of andere mannier te veel luchtbellen in de benzine die onderin de carburateur binnen komt ( benzine met veel luchtbellen wil niet goed door deze slang naar de tank terug lopen.
Het teveel bezine vanuit het pompje kan niet,omdat de uitstroom groot genoeg is naar de tank.
Eerder is de oorzaak een te kleine opbrengst,waardoor de pomp door te weinig koeling te warm is geworden en er dampbellen ontstaan in de pomp en de daarop aangesloten carburateur enontstaat er te veel dampbellen in de afvoer.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij sommige carburateurs zit er onderin ook nog een filter die het spetteren van de brandstof kan tegenhouden.
Zit er eenlange toevoerleidng aan ,die een lang stuk in de carburateur zit let er dan op dat er boven in de leiding een propje zit met twee kleine gaatjes,of een dichtgedrukte einde met er even onder de twee kleine gaatjes van ongeveer 1 m.m.

Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Oke dan pompt hij dus teveel benzine. De terugloop is prima, er komt een gestage stroom doorheen en op topsnelheid komt er ook geen lucht mee. Het enige probleem is dus dat hij geen benzine meer in de cilinder pompt op het moment dat hij overloopt, waardoor hij dus uitvalt en gaat stotteren. Dit uitvallen stopt pas weer als ik stilsta, waarnaar er dus nog een keer een grote golf benzine uitsputterd. Daarvoor rijdt hij prima zonder problemen.

Hij heeft zo een lange toevoerleiding maar die zit dus dicht op 2 gaatjes aan de zeikant na, zoals het dus hoort.

Last edited by janlavoo; 02/07/12 05:08 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
stop er toch bij de ingang ( van de pijp naar de carburateur NIET in de aanzuigleiding vanuit de tank)maar eens een stuk binnenkabel in van een paar cm lang, is alijd weer snel terug te monteren door hem eruit te schudden, als eerste test voor een remedie.
veel solexen waar een nieuw type pomp opzit gaan spuiten, in de oudere typen zit standaard al een uitstroom begrenzer doordat de boring in het huis minimalistisch is

Last edited by Joan; 02/07/12 06:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat gedonder heb ik afgelopen week op een warme dag (donderdag ??) gehad .
Het rijden ging prima maar na even stoppen (praatje maken ) en starten , gutste de benzine bovenuit de carburateur.
Motor verzopen ect.
Na even losdraaien van de benzinedop was het probleem over .
Het gaat hier over een tankje en carburateur met een grote retour aansluiting maar
door het ontbreken van een ont/beluchtingsgaatje in de tankdop werd de druk in de
tank toch te hoog om de benzine makkelijk terug te laten lopen.
In de dop zit een kunststof bekertje zonder gaatje wat nogal strak in de tanktuit gaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is de laatste , met het kunststof binnenwerkje.
Dit zit zo strak in de vulopening dat daar geen ruimte is om te ademen en dan heeft het weghalen van een stukje uit de rubberen ring ook weinig effect.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: janlavoo
Oke dan pompt hij dus teveel benzine. De terugloop is prima, er komt een gestage stroom doorheen en op topsnelheid komt er ook geen lucht mee. Het enige probleem is dus dat hij geen benzine meer in de cilinder pompt op het moment dat hij overloopt, waardoor hij dus uitvalt en gaat stotteren. Dit uitvallen stopt pas weer als ik stilsta, waarnaar er dus nog een keer een grote golf benzine uitsputterd. Daarvoor rijdt hij prima zonder problemen.

Hij heeft zo een lange toevoerleiding maar die zit dus dicht op 2 gaatjes aan de zeikant na, zoals het dus hoort.


Volgens jou beschrijving moet het een oto van voor'66 zijn, stalen tank met de vulopening nagenoeg naast de cilinder, daar hoort een tankdop op met stalen binnenwerk en ontluchtingsgaatje in dat binnenwerk, prik die eens door, knip ook even een klein hoekje van de rubberring af voor betere ontluchting.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Ik heb er eergisteren een nieuwe plastic benzine tank op gemonteerd omdat ik ook last had van roest dat de benzineleidingen verstopte, en sindsdien heb ik geen last meer gehad van de overloop, dus ik denk dat de terugloopslang niet groot genoeg was.

Sinds de nieuwe tank gemonteerd is loopt hij wel minder lekker. Hij rijdt het best op halve choke en wordt anders ook gloeiend heet, wat daar denk ik door veroorzaakt wordt. Ik heb dus alleen een 3800 tank gemonteerd van plastic met een nieuwe benzineleiding. Verder heb ik de nieuwe terugloopslang gewoon door het teruglooppijpje van de tank gestopt aangezien dat veel groter was dan het pijpje op de carb. Ik weet niet of dit kwaad kan.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
eigenaardig, lijkt er toch op of er wat aan de tank verstopt zit, is het een chinees ?

en wat ovrloop betreft, bij een kleine uitloop carburateur schuif ik eerst een stukje benzineslang op de uitgang alleen om hem op te dikken en dan gaat er gewoon een dikke overheen die goed op de tank past. Mag aan de carburateur best een weing los zitten, als hij het er maar netjes in giet, het is een drukloos systeem dus eruit persen zal hij het niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 20
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jun 2012
Posts: 20
Het leek wel alsof hij vacuüm trok in de tank. Sinds ik een braam uit het gaatje in de dop heb gehaald en het terugloopslangetje wat losser erin zit heb ik nergens meer last van, behalve dat bij een hobbel er wel eens benzine uit wil spetteren. Het lijkt me dus opgelost. Bedankt voor de hulp allemaal!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 73 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 47 (0.012s) Memory: 1.0649 MB (Peak: 1.2915 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 02:23:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS