Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 9 of 54 1 2 7 8 9 10 11 53 54
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Vandaag een solex 2200 in elkaar gedraaid, is nog niet helemaal klaar.


Het is altijd maar even.
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
De Elfstedentocht gereden. Super!!!!!!!!!


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ovee
De Elfstedentocht gereden. Super!!!!!!!!!


oeps was die vandaag!! was er veel opkomst??


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: peter57
Ik ook een tochtje gemaakt op den solex.
Zes km voor dat ik thuis was een verstopte sproeier gehad.
Tijdens het demonteren van de sproeier is ie uit mijn handen geglipt.
Nooit meer teruggevonden. mad

Dus fietsend naar huis met deze temperaturen.

Peter


Dan is hij natuurlijk ergens tussen gevallen en opeens kom je hem later tegen en dan zeg je 'hoe is het mogelijk'
B.v. tussen de rem en die afdekplaat ofzo. Let maar op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja vandaag de Elfstedentocht. Nou de opkomst viel een beetje tegen. Ongeveer 80 rijders terwijl er vorig jaar bijna 150 solexrijders waren. Maar wel prachtig weer en natuurlijk een hele mooie tocht


Met vr. gr.
Onne
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: peter57
Ik ook een tochtje gemaakt op den solex.
Zes km voor dat ik thuis was een verstopte sproeier gehad.
Tijdens het demonteren van de sproeier is ie uit mijn handen geglipt.
Nooit meer teruggevonden. mad

Dus fietsend naar huis met deze temperaturen.

Peter


Even de Solex op de kop houden en de sproeier rolt je tegemoet wink grin

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik zat vandaag nog in De Lutte maar helaas niet wat rond zien rijden.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag een Solexvrije dag gehad en naar Scharendijke-Zeeland geweest.
16 graden en zeemist crazy.
Later op de dag klaarde het goed op en hebben we nog een mooie dag gehad. whistle
Overigens ,géén solex gezien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Idd, gevonden.
Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd.
De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen.
Precies in een hoekje waar veel vuil lag.
Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd.
Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.

Groetjes Peter

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex met CNC carter afgebouwd, loopt als de brandweer, echter de "dwarse triling" boven de 40 verrammelt de remluchtinstelling nogal. Inmiddels ook opgelost. ( niet die "dwarse trilling")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: peter57
Idd, gevonden.
Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd.
De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen.
Precies in een hoekje waar veel vuil lag.
Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd.
Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.

Groetjes Peter


He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
laugh

(mmhhh ben ik nu helderziend ??) cool

Last edited by Alfons_Amuse; 29/05/12 09:45 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: peter57
Idd, gevonden.
Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd.
De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen.
Precies in een hoekje waar veel vuil lag.
Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd.
Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.

Groetjes Peter


He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
laugh

(mmhhh ben ik nu helderziend ??) cool

FF Testen :
Heb ook iets laten vallen ,
: weet jij wat en waar ?? laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
briefje van 10, in de kroeg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zie item carterbreuk wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: peter57
Idd, gevonden.
Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd.
De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen.
Precies in een hoekje waar veel vuil lag.
Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd.
Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.

Groetjes Peter


He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
laugh

(mmhhh ben ik nu helderziend ??) cool

FF Testen :
Heb ook iets laten vallen ,
: weet jij wat en waar ?? laugh


EEhhh effe zien in de glazen bol, mmhh ja ik zie het.

Iets in een pot vanmorgen vroeg. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992

whistle

Peter laugh

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: peter57
Idd, gevonden.
Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd.
De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen.
Precies in een hoekje waar veel vuil lag.
Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd.
Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.

Groetjes Peter


He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
laugh

(mmhhh ben ik nu helderziend ??) cool

FF Testen :
Heb ook iets laten vallen ,
: weet jij wat en waar ?? laugh


EEhhh effe zien in de glazen bol, mmhh ja ik zie het.

Iets in een pot vanmorgen vroeg. laugh


Ruil die glazen Bol maar niet in , weggooien dat ding en eentje van Kristal aanschaffen , die zijn betrouwbaarder. whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.

Attached Images
IMG_7410 (Small).JPG (124.4 KB, 1004 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HAhaa, ja dat dacht ik al want, ik dacht 'zo iets groots kan er toch echt niet uit vallen. HAhaa laugh

Oke FF, laten we maar weer bij de topic blijven, maar vond het wel leuk. cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Gisteren een fietsendrager gehaald en deze vandaag aangepast voor de Solex Oto. Hopelijk is het zaterdag mooi weer, dan kunnen we gaan toeren.

Vandaag bij het bezoeken van de fietsenmaker voor bindbandjes, viel ik zowat over een fietstas heen, die ik al even aan het zoeken was. Dus weer helemaal tevreden. :lol:



Ook nog een rammeltje uit de Skalex gehaald en een stuk gereden op deze laatste. Veel positieve reacties van een toerbus ouderen die bij de Aspergeboer op visite was. :lol:


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.



Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het.
Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Heb je ook al gezien waarom de lagers kapot gaan bij een B& R?

Groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.





Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het.
Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen

Aan de veertjes te zien is de rem ankerplaat van het oude type (als ik mij niet vergis).

Thijs schreef het volgende over de lagers.
Quote:
De naaf zal inderdaad vaak een probleem blijven. De lagers zijn namelijke ook vaak slecht. Dat komt omdat de assen en afstandbussen niet goed zijn. De afstand bussen kunnen vast tegen het lager aangedraaid worden. Met als gevolg dat de lagers (zijn andere lagers dan bij 3800) kapot gaan. Dat kan er ook voor zorgen dat het wiel in één keer blokkeerd. Omdat het wiel niet mooi rond in het lager loopt.

groet

Thijs

(Zie topic "Gasmechanisme S4800")

Bij mijn Black 'n Roll zijn de lagers in perfecte conditie, maar zit ik met het probleem van een gebroken remschoen. frown frown frown cry


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ja denk het wel, het is de constuctie van afstandbussen, de lager binnenringen worden eigenlijk naar elkaar toe getrokken waardoor er spanning in het lager ontstaat en gaat wringen, ik ga kijken of dit beter kan.

Zit ik goed?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.





Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het.
Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen

Aan de veertjes te zien is de rem ankerplaat van het oude type (als ik mij niet vergis).

Thijs schreef het volgende over de lagers.
Quote:
De naaf zal inderdaad vaak een probleem blijven. De lagers zijn namelijke ook vaak slecht. Dat komt omdat de assen en afstandbussen niet goed zijn. De afstand bussen kunnen vast tegen het lager aangedraaid worden. Met als gevolg dat de lagers (zijn andere lagers dan bij 3800) kapot gaan. Dat kan er ook voor zorgen dat het wiel in één keer blokkeerd. Omdat het wiel niet mooi rond in het lager loopt.

groet

Thijs

(Zie topic "Gasmechanisme S4800")

Bij mijn Black 'n Roll zijn de lagers in perfecte conditie, maar zit ik met het probleem van een gebroken remschoen. frown frown frown cry


Een set nieuwe remschoenen 80mm kan je zo bestellen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik denk inderdaad dat dat de reden is. Zou het werken om het dikke deel van de as te verlengen met busjes? Zodat de afstandbussen daar goed overheen passen en dat de moeren tegen de busjes aan komen en de afstandbussen niet tegen de lager binnenringen aan drukken.
Thijs

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het geheel moet wel speling vrij zijn, zoals het nu is is het een om moeilijkheden vragende constructie, als er maar geen zijdelingse druk op de lagers is zal het wel goed werken, ik ga morgen naar de lagerspecialist misschien zijn conische lagers mogelijk.

Last edited by Roelof; 30/05/12 11:51 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Een set nieuwe remschoenen 80mm kan je zo bestellen.
smile smile
Ik informeerde me hierover in een Vespazaak, hun remschoenen waren groter.

Enig idée bij welk (merk) bromfietswinkel ze verkrijgbaar zijn?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex onderdelen kan je het beste bestellen bij de solexonderdelenhandel, bv www.solexservice.com


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Solex zal ongetwijfeld het beste zijn... maar zijn de remschoenen dan niet universeel?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Roelof,
Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Thijs

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.



Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het.
Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen


Dan zou het best kunnen dat door het remmen de kapotte kogels op een platte kant dan klem komen te zitten en het lager loopt vast. Dus de rem is niet de schuldige maar het lager wat ahw vast loopt tijdens remmen.
Daar kom je natuurlijk achter als je de lagers hebt vernieuwd en de rem werk gewoon.
Zou zomaar kunnen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: soulex
Roelof,
Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Thijs


Ook ik kijk er met volle verwachting naar uit.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Solex zal ongetwijfeld het beste zijn... maar zijn de remschoenen dan niet universeel?

Voor 9 euro + verendkosten zijn is de achterrem weer in orde.
Ze passen door de brievenbus , dussss...

Het lagerprobleem is op te lossen met nieuwe lagers en de juiste lengte afstandbus.
Mogelijk dat de lagers ook los in de naafzitten , hiesvoor kan je wel Locktite gebruiken.
Het blokkeren kan komen door versleten remschoenen in combinatie met de lange remhefboom.
De remkracht kan zeer hoog oplopen in dit geval

Dat is te controleren ofdat dat zo is door de ankerplaat in het wiel te zetten , rem met de hand aandrukken,markeren (eddingstift), ankerplaat eraf halen , rem hefboom op markering zetten en dan kijken hoever de remnokken verdraaid zijn.


Last edited by FFAnders; 31/05/12 12:42 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Voor 9 euro + verendkosten zijn is de achterrem weer in orde.
Ze passen door de brievenbus , dussss...

Ha... dat is goed nieuws, ik bestel meteen 2 paar.
Zijn de remschoenen voor het voorwiel dezelfde? (nee, ik ga ze niet meten grin)

Kan ik het geld overmaken per overschrijving?

En werken ze alleen postorder? Ik zou nog wat andere spulletjes willen. Een uitstapje Nederland lijkt me een leuke combinatie, een praatje maken ter plaatse over de Solex. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
ja denk het wel, het is de constuctie van afstandbussen, de lager binnenringen worden eigenlijk naar elkaar toe getrokken waardoor er spanning in het lager ontstaat en gaat wringen, ik ga kijken of dit beter kan.

Zit ik goed?

je zit hardstikke goed, de afstandbus dien een paar tiende mm langer te zijn dan de afstand tussen de "borsten" in de naaf waar de buitenringen van het lager tegenaan liggen.
met de steekas trek je de binnenringen strak naar elkaar toe, het chinesche staal is te dun en boterzakt en dat krult dus naar binnen en wordt daarmee korter dan de afstsnd tussen de "borsten" , gevolge dat de binnenringen van de lagers de kogels strak in de lagerschalen drukken en de boel knalt.
Ik maak van dikker en steviger staal nieuwe binnen bussen die je niet in elkaar kan drukken.
GROOT probleem bij minibike wielen.

Ander constructies die ik voorgesteld zie werken niet want je dient altijd je spankracht kwijt te raken aan de binnen ringen van je lager want dat zijn de stilstaande onderdelen, de rest giert er omheen ( als je rijdt tenminste)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Roelof
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.



De lagers zijn vervangen, even een ander type lager is zo maar niet mogelijk, heb er dus voor gekozen om nieuwe SKF 6001-2RSH lagers te monteren, de lagerpassing moet wel verwarmd worden voor de/montage, heb ook een nieuwe afstandbus tussen de lagers gedraaid die 0,3mm langer is, de originele zijn te kort, nu kan ik alles strak inelkaar draaien en de as blijft mooi soepel lopen.

Heb andere remvoeringen gemonteerd, 1 wiel met zachtere remvoeringen en een wiel met nieuwe remvoeringen die ik diagonaal ingeslepen heb, kijken wat beter remt.

Attached Images
IMG_7411 (Small).JPG (145.56 KB, 101 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Met veel enthousiasme probeer ik het allemaal te begrijpen. Maar de binnen- en buitenringen en de afstandbussen sla ik eigenlijk allemaal door elkaar. Verder weet ik ook niet wat ik me moet voorstellen bij “de borsten in de naaf”, en is er een verschil tussen de as en de steekas?

Ik heb al eens tevergeefs gezocht of er zoiets als een mechanica voor dummy’s boek te vinden is.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een "borst" is een verdikking (Aanslag) op b.v. een bout.
Als een steekas uit het wiel gehaald wordt blijft de lagering e.d. zitten, bij de andere as zitten er konen opgedraaid , deze zijn onderdeel van de lagering.

Attached Images
Lager..jpg (39.23 KB, 99 downloads)
As,.jpg (40.11 KB, 96 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald, dat is heel duidelijk. smile

En de afstandbussen, zijn dat de twee korte buisjes (op de as) waar de lager tussen zit?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat zwarte busje , rechts.
Daarboven is de steekas.

Attached Images
DSC01773..JPG (176.58 KB, 99 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat dan dus eigenlijk de buitenring???

Ik heb dit gedeelte zelf nog niet gedemonteerd, zie je.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
normaal gesproken zie je de afstandbus nooit want die dient opgesloten te zijn tussen de lagers die je normaliter ook nooit uit de naaf hoeft te halen.
zoals eerder al uitgelegd dient deze bus om de lagers uit elkaar te houden als je de as aandraait, daar komen zulke grote krachten uit dat schroefdraad bij vastdraaien van de moer dat je alles naar elkaar toe duwt ( wat nodig is om het wiel vast aan het frame te krijgen, maar dat is net iets waar die lagers niet tegen kunnen, die willen alleen maar draaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dank je wel Joan. Ik zou eens een slachtoffer aan een dissectie moeten onderwerpen. grin

Vandaag zijn mijn Rob Van Der Plas Fietsboekjes terug bovengekomen, Prisma pockets uitgegeven door Het Spectrum eind jaren 70 – begin jaren 80, de badzijden zijn al aardig vergeeld. Ik denk er wat aan te hebben voor het fiets en frame gedeelte van mijn Solex.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Toch maar weer de omgebouwde motor op het frame gezet en een proefritje gemaakt.
De rol is ,tot nu toe , heelgebleven en de vrijloopkoppeling doet wat hij doen moet laugh .
Nu nog kilometers maken en kijken of het allemaal heel blijft en blijft werken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb je de rol zelf gemaakt?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Yep, ik moet dat soort dingen eerst zelf proberen , opsturen kan altijd nog.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Yep, ik moet dat soort dingen eerst zelf proberen , opsturen kan altijd nog.


Knap werk FF. wink


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Koppeling van tomos of een andere?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De standaard Solex koppeling zit erin en een ring (50cent !!!) die de schoentjes in ruststand nét vrij laten lopen.
Bij verhoging van toerental komen de schoentjes weer tegen de trommel.
Dit is in eerste instantie de simpelste en snelste oplossing zonder de standaard koppeling te veranderen.
Als ik de extra ring eruit haal werkt het weer als voorheen, op de "Solex manier".
De Tomos koppeling komt "later" , daar moet nog het een en ander aan aangepast worden.

Last edited by FFAnders; 01/06/12 08:46 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Knap Ron, maar eehhh ik begrijp niet hoe je dat met die ring gefikst hebt confused

Als je een foto hebt . . . wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In een koppeling worden de schoentjes met veren tegen de trommel gedrukt.
Wanneer je de cetrifugaalgewichten iets naar buiten drukt wordt de druk van de schoentjes op de trommel minder , dit met behulp van hefboompjes (zie foto).
Proefondervindelijk wordt bepaald hoever de gewichten naar buiten moeten om de druk van de schoentjes op de trommel zo klein mogelijk te maken.
De maat /diameter binnen de gewichten is de maat die de buitenmaat van de ring moet worden.
Een ,te grote , ring op maat draaien , (ik dacht in dit geval 46mm) en in de koppeling leggen, verende borgring en moer erop draaien .
Klaar !!
Verder is de rol ook aangepast met een vrijlooplager.

Attached Images
koppeling..jpg (46.88 KB, 113 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Slimme jongen handige knaap......de ring moet ongeveer 41mm zijn toch.

Heb je een nieuwe bus gedraaid en daar een rol op gegoten of de bestaande unit nieuwe rol op gegoten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is een bestaande ,aangepaste, rol die bij de eerste proefrit uit elkaar vloog(er zat al een scheur in).
Deze vorige week opnieuw 'bekleedt" .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Slimme jongen handige knaap......de ring moet ongeveer 41mm zijn toch.

Heb je een nieuwe bus gedraaid en daar een rol op gegoten of de bestaande unit nieuwe rol op gegoten.

Vergeet ook niet dat er hier hele goeie leermeesters op het forum aanwezig zijn waar je wat van op kan steken whistle .
Dat wil ik nog wel even onderstrepen


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mee eens ik leer ook nog elke dag.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En ik moet nog 1000 dagen leren. laugh smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag een 3800 uit z'n winterslaap van ongeveer 20 jaar gehaald.

HEERLIJK die geur die van het blok komt wanneer zo'n ding weer na zo'n lange tijd warm wordt !!

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Vandaag met een vriend een rondje Maas gedaan van Ravenstein naar Lith via de noord zijde en via de zuid zijde weer terug.


Achterop de nieuwe fietsensteun naar Ravenstein.





De mijne (geel spatbordje) is alleen op de terugweg in Megen blijven steken. Mijn nieuwe achterwiel met achteruittrapremnaaf blokkeerde en hierdoor zijn er 5 spaken uit de velg gerukt en zit er een slag in het wiel. De aftermarket naaf kan ik dus ZEKER AFRADEN!!! Ze remmen nauwelijks en als ze blokkeren ben je de nationale.




De velg ligt nu bij de spaker/verkoper. En hij heeft me enkele nette opties aangeboden om het op te lossen. Dit onder de noemer garantie. Erg netjes. Er komt een ander merk (tweedehands) naaf in en hij gaat proberen de oude velg te gebruiken, maar nu met dikkere nippels en op de 5 plaatsen waar hij eruit getrokken is extra vulplaatjes. Hopelijk is het dan opgelost.

Voor mij in iedergeval geen nieuwe prut remnaaf meer!!!

Last edited by Punky; 02/06/12 11:50 PM.

Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wie later remt houdt zijn rem langer heel grin

(vrij naar Ghost)





Last edited by solexnl; 03/06/12 12:15 AM.
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Blokkeren van de rem lijkt me gelijk aan laat remmen. Dus begrijp de opmerking niet helemaal. Schade is toch aardig zou je zeggen.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de nippels uit de velg getrokken worden dan zegt dat toch nog niets over de naaf ??
Maar meer over de velg.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Punky
Blokkeren van de rem lijkt me gelijk aan laat remmen. Dus begrijp de opmerking niet helemaal. Schade is toch aardig zou je zeggen.


Kijk maar eens naar de regel die Ghostrider onder zijn berichten heeft staan

Last edited by solexnl; 03/06/12 01:13 PM.
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Jawel. De naaf hoorde bij de gegeven remkracht niet te blokkeren. Het zijn sowieso prutnaven de vaker kapot getrapt worden, maar dat ze blokkeren was nieuw. Of ze remmen niet, of je krijgt dus dit.
Daarnaast zal de nippel misschien ook net iets te klein zijn geweest. Mij zie je niet meer rijden met een dergelijke naaf.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel triest alles bij elkaar .
Is de velg nog te redden ??
Zo te zien zijn de gaten vervormd.
Dan toch maar op zoek naar een Beckson naaf.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Kreeg net een mailtje van de verkoper en het wiel is alweer klaar. Velg was gelukkig nog te redden en er zitten nu extra plaatjes op de plekken waar hij uit de velg is getrokken en er zijn andere nippels gebruikt. Ook hoop ik dat deze naaf die nu gebruikt is beter remt. Deze is van het merk Promax. In de tussentijd ga ik wel uitkijken naar een Beckson, voor het geval deze ook de geest geeft.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmhh, ik vind je zadel een beetje ver achterover hangen. Of vind je dat lekker rijden zo?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
extra litertje benzine uitgedacht! 8386 DSC00028solex klein.jpg

Attached Images
DSC00028solex klein.jpg (45.76 KB, 73 downloads)
Last edited by freddy; 03/06/12 07:28 PM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
loopt als de brandweer grin

Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
daar ga ik wel van uit haha

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mmhh, ik vind je zadel een beetje ver achterover hangen. Of vind je dat lekker rijden zo?


Krijg ik vaker te horen. Heb hem al eens anders gezet, maar zit dan teveel op het zadel zeg maar. Vind het zelf prettiger als ik wat dieper zit. Vandaar.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag de ami verder afgewerkt ander pompje gestoken en gehoonde cilinder met piston en andere jasbechermers geplaatst nu is hij zoals ik hem wilde hebben kijk maar ik moet hem alleen nog eens testen op de weg als het weer goed is
groetjes pierre

Attached Images
1339078227NIMG_0847.jpg (143.1 KB, 94 downloads)
1339078277NIMG_0849.jpg (131.86 KB, 93 downloads)
1339078331NIMG_0848.jpg (146.51 KB, 92 downloads)
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Ik zou graag eens in je schuur kijken zeg. Staan een paar plaatjes zo te zien.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Mooi geworden Pierre, leuke jasbeschermers ook wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Is inderdaad een mooi ding.


Het is altijd maar even.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Weer een (heel mooie) Ami erbij !! Strak ding hoor.

Han

Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Wat heb je vandaag aan de solex gedaan:

Vandaag voor en achtervelg schoon gemaakt (van de solex 3800) en het chroom gepoetst wat een ............. werk maar wel mooi geworden en lekker in het zonnetje laugh


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Dagenlang aan een Black en Roll gewerkt.
werkt nu weer naar behoren en zelfs iets beter.
wat er fout was: iemand had de zuiger 4 mm ingekort ter hoogte van de inlaat en de zuiger is al zo kort, blies dus erg terug in de carburateur waardoor het mengsel niet was in te stellen, zuiger omgedraaid.
Ontsteking stuk, via Ad van Heerbeek nieuwe besteld.
Carburateur stond strak tegen de plaat op de kop ( motorlichterplaat) daar moest een heel stuk uitgevijld worden om plaats te maken voor de carburateur.
voorvorkbouten los.
positie voor benzine pomp niet vlak, ook een nieuwe achterplaat boog bol omhoog, gat in achterplaat ook niet groot genoeg, op maat gemaakt en pakking ACHTER de achterplaat met centraal gat van 10 mm on het hoogte verschil te overbruggen zodat plaat vlak blijft ( met holling aan de voorkant) nieuwe membraan gemonteerd.
Cylinder opgemeten en de poorten bleken nogal "Laag" in de cylinder gegoten te zijn, uitlaatpoort iets opgehaald, spoelkanalen dichtgekoold ( omdat uitlaatgas niet tijdig uit de cylinder kan drukt een best beetje terug het carter in)
spoelkanalen schoon gemaakt en uitstroom richting ites aangepast.
omdat poorten nogal laag in de cylinder extra voetpakking ( 1mm ) gemonteerd, daarom ook weer de kop afgedraaid om compressie te winnen.
Carburateur bleek scheef geboord, met tapse ruimer de boel in lijn gebracht.
Sproeier te krap, opgeruimd naar standaard waarde.
plastic carburateurfilter aangepast.

resultaat van niet lopen ( toen hij wel liep met moeite 20) tot een happy 30 a 35, wel erg gevoelig op zijn luchthevel instelling
Nog hier en daar wat lopen frutten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zet er maar een originele 3800 carb. op dan is de gevoeligheid ook weg.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tjonge jong, dat dat ding gelopen heeft.

Die spoelpoorten die met kool wat verstopt waren, dat komt natuurlijk ook omdat het carter niet voldoende druk opbouwde.
Had ik nog niet gehoord of gezien maarja alles is mogelijk blijkt met een Solex. Als we een B&W een Solex mogen noemen.
4 mm inkorten vind ik niet eens zoveel, maar de cilinder was natuurlijk ook slecht en daarom wilde hij natturlijk niet.
Nou je weekend was natuurlijk weer lekker gevuld en heb je je niet verveeld.
Toch mooi dat je zoiets weer lekker lopende hebt. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Fijn he die moderne """Solexen""" sick

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Fijn he die moderne """Solexen""" sick

toch altijd leuk als het weer gelukt is voer voor mij als "speurneus" ( alleen eventueel scheurende carters zoals anderen meegemaakt hebben is niet leuk).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
vandaag mijn bestelling binnengekregen. Straks eens testen wink

En even bij Pierre geweest, frame ophalen, als nieuw gepoederlakt. Nog bedankt, Pierre.

Attached Images
IMG_4694.JPG (60.38 KB, 94 downloads)
Last edited by john meisters; 12/06/12 06:15 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: john meisters
vandaag mijn bestelling binnengekregen. Straks eens testen wink

En even bij Pierre geweest, frame ophalen, als nieuw gepoederlakt. Nog bedankt, Pierre.


Ben benieuwd wat je er van vind!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch makkelijk. Effe patatten, bloemkole, kissie bier en poeppapier gehaald.

Attached Images
DSCN1557.jpg (180.14 KB, 129 downloads)
DSCN1558.jpg (185.95 KB, 105 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die karrebandjes daar klopt iets niet, is iets mee....

Lekker handig Alfonds, kan je vrouw ook een keer mee. grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Die karrebandjes daar klopt iets niet, is iets mee....

Lekker handig Alfonds, kan je vrouw ook een keer mee. grin


Ja ik zit te kijken maar weet niet wat Roelof LOL laugh
Mmmhhh, draagvermogen is maar 2 ton. blush


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik zie een wit streepje op de bandjes, kan eigenlijk nie he. grin maar gelijk met de banden zwart in de weer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Ik zie een wit streepje op de bandjes, kan eigenlijk nie he. grin maar gelijk met de banden zwart in de weer.


Had ik wel begrepen hoor, maar wil er niet over praten ook in therapy niet. HAHHAaaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
whistle slotje op het onderwerp.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
zojuist de "doorkijkbougie" getest.
Werkt goed, nog een beetje leren analyseren, maar dat komt vanzelf goed als er straks wat patienten op de werkbank staan.

het proefkonijn had in elk geval een keurig blauwe vlam.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De kleur van de verbranding verraad alles.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag het filterbusje uit de carburateur onder handen genomen. Er zat zoals ik vorige keer al zei iets zwart in het gaasje. Eerst volgespoten met ontvettingsmiddel van Facom, daarna met het luchtdrukspuitbusje, hielp niet meteen, uiteindelijk kwam er beweging in door met de vinger tikjes te geven. Er bleek een hol overblijfsel van het achterlijf van één of ander insect uit te vallen.

Ik ben ook nog te weten gekomen dat je best niet het scharnierpunt van je rol vastschroeft, want dan kan de motor niet meer op de band. laugh Aan één zijde ontbrak een boutje, dus ik bedacht niets beter dan er maar een boutje op te zetten. laugh
Aan de andere kant had de vorige eigenaar er een bout met een tiental ringen op gezet.

Hier moet een bout zonder draad onder de kop neem ik aan.

Toch nog een mooie rit van 30 km gereden, nog steeds geen verbetering qua snelheid.
Ik vermoedde dat er een lekje in de retourslang zat, gelukkig is dit niet het geval.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
scharnierpunt van de ROL ?? welke ?
bedoel je de frictiedempers ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Me weer eens verkeerd uitgedrukt, ik bedoel het scharnierpunt van de engine bracket unit.

Attached Images
scharnier - kopie.jpg (13 KB, 83 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat de vorige eigenaar het ook niet helemaal begrepen door er een stapeltje ringen tussen te doen.
Er hoort een veer en een grote ring tussen te zitten die doormiddel van wrijving voorkomt dat de motor gaat stuiteren op de band.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Voor dit type frictieveer is eigenlijk maar 1 goede manier altijd goed montage.

Je hebt nodig een M6x20 bout, carrosseriering met 6mm gat, carrosseriering met 8mm gat, veer en de M6 aandrukmoer.

Bout gaat door de motorplaat, aan de anderekant de carrosseriering M6 gat, de frictiearm, de carrosseriering met M8 gat, de veer, en nu de aandrukmoer aandraaien tot door de carrosseriering EN de frictiearm en vast draaien op de carrosseriering M6.
De frictie arm zit nu opgesloten tussen de 2 carrosserieringen en word door de veer op spanning gehouden, deze druk is altijd goed en constant, eventueel een klein beetje siliconenolie er bij.

De foto maakt het denk ik duidelijk, is wat een erotische foto geworden. laugh

Attached Images
IMG_7430 (Small).JPG (122.21 KB, 794 downloads)
IMG_7431 (Small).JPG (139.01 KB, 1062 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is dus een frictieveer, nu dacht ik dat het allemaal ringen waren, ik vond het al wat vreemd. blush laugh Men leert met schaad en schande hé.
Kan ik dit ook in de ijzerwinkel vinden?

Het zou misschien wel eens best kunnen zijn dat ik hierdoor minder snelheid haal.

Last edited by AlienSolexfiend; 15/06/12 08:27 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Page 9 of 54 1 2 7 8 9 10 11 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.166s Queries: 227 (0.089s) Memory: 1.9804 MB (Peak: 2.9876 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-05 18:39:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS