Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#75872 09/05/12 09:20 PM
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Voor de Belgische formaliteiten specialisten :
Ik heb overal wat zitten lezen aangaande inschrijvingvan Solex in België. Er worden een beetje vanalles verteld, het is niet duidelijk wat de juiste formaliteiten anno 2012 nu juist zijn in België. Is er een nog klasse A en B, en wat is het verschil juist ?
Stel ik koop een Solex 49 cc zonder papieren die 35 km/u gaat. Hoe moet deze geregulariserd worden ?


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RudolfDH
Voor de Belgische formaliteiten specialisten :
Ik heb overal wat zitten lezen aangaande inschrijvingvan Solex in België. Er worden een beetje vanalles verteld, het is niet duidelijk wat de juiste formaliteiten anno 2012 nu juist zijn in België. Is er een nog klasse A en B, en wat is het verschil juist ?
Stel ik koop een Solex 49 cc zonder papieren die 35 km/u gaat. Hoe moet deze geregulariserd worden ?

Voor een klasse A heb je geen bromfietsrijbewijs nodig, en je moet dan op het fietspad rijden. Achteraan heb je een geel plaatje, maximum snelheid is 25km/u.
Voor een klasse B heb je een bromfietsrijbewijs (A3) nodig, en je mag niet op het fietspad rijden, maximum snelheid is 45km/u.
Voor beide klassen: geldt een maximale cilinderinhoud van 50cc, helmplicht, bromfietsverzekering verplicht.

Om een bromfietsverzekering af te sluiten heb je het document nodig waarop staat tot welke klasse je bromfiets behoord. Een gelijkvormigheidattest is een dergelijk document, hier staat o.a. ook het framenummer op vermeld, eventueel het motornummer.

Ik dacht dat je voor alle brommers vanaf bouwjaar 1974 een gelijkvormigheidattest moet hebben als je ermee op de openbare weg wil. Deze worden gewoonlijk door de fabrikant of invoerder bij het voertuig geleverd.

Om een Solex 49 cc zonder papieren die 35 km/u gaat te regulariseren, moet je dus zorgen dat er papieren voor zijn. Dit kan door deze bij de fabrikant te proberen aanvragen, indien het een Solex van na 1974 betreft. Je kan hem ook laten keuren bij de overheidsdienst inschrijvingen van voertuigen. De keuringsmeester zal bepalen tot welke klasse de Solex dan behoort. Als je ervoor zorgt dat hij op 25km/u is afgesteld, kan je hem als een klasse A laten inschrijven, ik vrees dat er niet veel tolerantie zal zijn. Het prijskaartje hiervan kan wel oplopen tot +-200 euro, zonder garantie dat hij überhaupt goedgekeurd zal worden, het geld ben je kwijt.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
brommers van voor 74 moet je hier niet laten keuren om te verzekeren gewoon naar een verzekerings agent gaan en een verzekering vragen voor een oltymer en de brommers na 74 hebben zo wie zo een gelijksvormings atest waar dan opstaat of het een a of een b klasse is
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Pierre, hoe wordt dan beslist tot welke categorie de oldtimer behoort, en of deze conform is op de openbare weg?

Toch worden er heel vaak bromfietsen van na 1974 zonder gelijkvormigheidattest te koop aangeboden, zelfs de nog niet zo oude Hongaarse S3800, soms met een heel bedenkelijk verhaaltje erbij.

Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/12 06:45 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
categorie a of b wilt je bedoelen daar vragen ze niet naar als het een oltymer is ik heb trouwens een verzekering waar het merk van de bromfiets op de groene kaart staat staat bij mij inplaats van een merk verschillende dus ik mag met mijn verzekering op alle bromfietsen rijden gelijk welk merk of klasse
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Kan je dan zelf kiezen welke klasse de oldtimer is?
En één verzekering voor al jou bromfietsen, wordt de verzekering dan duurder naarmate er nog brommers bijkomen?
Ik neem aan dat het dan goedkoper is dan deze apart te verzekeren. Dat is super interessant als je een grote collectie hebt.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja ik heb een collectie van meer dan 30 solexen en een 2 berinis m13 en een flandria vedette allemaal met het motortje van voor op het wiel en ik betaal 125 € verzekering ook al heb ik er maar een dan betaal ik ook 125 € omdat je maar met ené tegelijk kunt rijden
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Amai, dat is veel goedkoper dan mijn verzekering, en ik kan maar één verzekering per brommer afsluiten. frown


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je kan beter in Nederland komen wonen wat verz. betreft, een verzamelpolis kost hier €50,- voor 50 bromfietsen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Bedankt voor alle info.
Ik moet dus een Solex zoeken van voor 1974, maar dan met een nieuwere of een gereviseerde motor. Ik veronderstel dat voor de leeftijd van oldtimer het plaatje met framenummer voldoende is.


brom ze, Rudi
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
zelfs dat heb je niet nodig wand een solex zoder fraem nummer kun je hier makelijk verzekeren
groetjes pierre

Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Pierre, dit begrijp ik niet. Als er geen papieren zijn en ook geen frame-nr, hoe wordt dan bepaald dat het bouwjaar v/d Solex voor 1974 is ? Dan zou men ook een recente S4800 als oldtimer kunnen inschrijven --> ???


brom ze, Rudi
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaar telling in Belgie loopt toch achter. (geintje) laugh smile

Last edited by Alfons_Amuse; 12/05/12 03:28 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
omdat ze over het algemeen wel een fraem nummer hebben en papieren na 1974
maar als je er de nummer uit haalt en zegt dat er geen papieren bij zijn en dat het gaat om een oltyner niemand die dat weet gelukkig zijn ze hier op dat gebied nog een beetje...voor ons
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als er een dikke laag verf over het nummer zit zie je het ook niet meer.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RudolfDH
Voor de Belgische formaliteiten specialisten :
Ik heb overal wat zitten lezen aangaande inschrijvingvan Solex in België. Er worden een beetje vanalles verteld, het is niet duidelijk wat de juiste formaliteiten anno 2012 nu juist zijn in België. Is er een nog klasse A en B, en wat is het verschil juist ?
Stel ik koop een Solex 49 cc zonder papieren die 35 km/u gaat. Hoe moet deze geregulariserd worden ?


Quote:
als je er de nummer uit haalt en zegt dat er geen papieren bij zijn en dat het gaat om een oltyner


Als je de toeters en bellen van de S4800 weg haalt, heb je kans dat je hiermee weggeraakt. grin Wat je zeker niet mag doen, dat is knoeien met het framenummer want dat heet fraude in België en is niet regulier!!

Het best kan je even informeren bij de dienst inschrijvingen voor voertuigen zelf, Je kan ook naar het nummer 1700 bellen van de Vlaamse overheid, die kunnen je het best doorverwijzen naar de gepaste overheidsdienst waar je met deze vragen terecht kan.

Kijk ook eens bij deze link:

http://verkeerweb.be/tc_MotoBrom/Tabel_Moto_Brom.html

Deze site is up to date tot 2010, maar wetten veranderen ook niet zo snel.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
alian vloeken mag ook niet en je kunt maar beter slapende honden niet wakker maken
en niets vragen gewoon doen als de maatschapijen je zo verzekeren
groetjes pierre

Joined: Aug 2008
Posts: 23
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2008
Posts: 23
hey pierre,

bij welke maatschappij zit je dan?
Want ik moet bij mijn agent voor elke solex die ik wil verzekeren wel een aparte polis hebben.
dus elke keer ik een andere solex buiten wil halen moet ik de polis laten over zetten.

groeten

Last edited by joche; 12/05/12 09:15 PM.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik ben verzekerd bij de generali belgium nv
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Pierre
alian vloeken mag ook niet en je kunt maar beter slapende honden niet wakker maken
en niets vragen gewoon doen als de maatschapijen je zo verzekeren
groetjes pierre

Ja Pierre, maar dat is dan weer een heel andere discutie. Rudi wil zich informeren wat “de juiste formaliteiten” zijn, en hij vraagt heel duidelijk “hoe het moet”.
Er is inderdaad nog een verschil wat in de wet duidelijk is afgebakend, in wat absoluut niet kan, en daartussen de vage interpretatie.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
OK, ik weet nu hoe het officiëel moet in België.
En daarenboven ben ik nu ook geïnformeerd over de "alternatieve" route.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ter aanvulling van de informatie: tired
Quote:
City Atrium - Zone A - 2de verdieping (2A06) – Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel
tel: 02 277 30 50 – Fax: 02/277.40.84
internet: www.mobilit.fgov.be

Inschrijving motorfietsen
U hebt als één van de vele Belgen een motorfiets gekocht, hetzij een traditionele met twee wielen, hetzij een driewielig voertuig of zelfs een quad? Om toegelaten te worden tot de openbare weg moet de motorfiets ingeschreven worden bij de dienst DIV. Velen onder u hebben deze motorfiets gekocht bij een erkende concessionaris in België. Van hem ontvangt u alle nodige documenten. Om in te schrijven stuurt u deze documenten naar de DIV of gaat u langs bij één van onze DIV antennes.
Voor de andere gevallen zijn er goedkeuringsprocedures die u dient te volgen om de motorfiets toe te laten tot het Belgische verkeer.
Mogen wij u vragen niet eerst bij de DIV langs te gaan gezien zij u niet kunnen verder helpen alvorens u één van volgende procedures heeft doorlopen.
Het nauwgezet volgen van de instructies zal leiden tot een vlotte behandeling van uw aanvraag.
Er zijn 3 verschillende vertreksituaties.
Te volgen procedures voor de ingevoerde voertuigen van de categorie « L » (2-, 3- of 4-wielige
motorvoertuigen) met het oog op hun inschrijving in België.
I. Voertuigen ingevoerd uit en al ingeschreven in een Europese lidstaat of een land van de EER (Zwitserland, Noorwegen en Liechtenstein)(validatieprocedure).
II. Voertuigen vergezeld van origineel EC Certificate of Conformity (COC)
III. Voertuigen ingevoerd vanuit een land buiten de Europese Unie of die niet beantwoorden aan de criteria van de punten I en II.

I. VOERTUIGEN INGEVOERD UIT EN REEDS INGESCHREVEN IN EEN EUROPESE LIDSTAAT OF EEN LAND VAN DE EER (validatieprocedure).
Overeenkomstig de wet van 27 november 1996 tot wijziging van de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, kan de eigenaar van een bromfiets of een motorfiets die als twee-, drie- of vierwielig motorvoertuig werd ingeschreven, door het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid het kentekenbewijs of een door een lidstaat van de Europese Unie afgegeven nationaal certificaat van overeenstemming laten valideren. Dezelfde valideringsprocedure moet eveneens worden gevolgd, wanneer voornoemde documenten door een verdragsluitende staat van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein) werden afgegeven.
Deze procedure geldt niet voor: voertuigen vergezeld van origineel CE Certificate of Conformity (COC) nieuwe voertuigen
City Atrium - Zone A - 2de verdieping (2A06) – Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel
tel: 02 277 30 50 – Fax: 02/277.40.84
internet: www.mobilit.fgov.be
2
a) Documenten die met het oog op de validering moeten worden ingediend:
 een kopie van het douanedocument (vignet 705)
 een (volledige) kopie van het in het buitenland afgegeven nationaal certificaat van overeenstemming;
Evenwel kunnen
 een kentekenbewijs met een inschrijvingsnummer op grond van een typegoedkeuring
 een kentekenbewijs met een inschrijvingsnummer op grond van een goedkeuring als alleenstaand geval
 een homologatieattest als alleenstaand geval
worden aanvaard, in zoverre het land van oorsprong de Administratie heeft meegedeeld dat deze documenten als gelijkwaardig met het certificaat van overeenstemming worden beschouwd.
Deze documenten mogen ten opzichte van de nationale reglementering van het uitvoerland geen beperkende opmerkingen bevatten.
De door de beproevingslaboratoria of de erkende instellingen voor autokeuring afgegeven documenten worden niet als gelijkwaardig beschouwd en kunnen dus niet in aanmerking worden genomen.
 voor de buitenlandse documenten waarop het vermogen in kW niet uitdrukkelijk vermeld staat, alsook voor de aanvragen tot vermogensreductie (kW), bestaat er een bijkomend attest dat door de gevolmachtigde van de fabrikant of door het geaccrediteerd laboratorium wordt afgegeven onder vermelding van het werkelijke vermogen van het betrokken voertuig (merk, type, chassisnummer)
 de voertuigen die na 1 juli 2004 voor de eerste maal worden ingeschreven, moeten beantwoorden aan de bepalingen van de richtlijn 2002/51/EG van 19 juli 2002 betreffende de verlaging van het niveau van verontreiniging door uitlaatgassen van motorvoertuigen op twee of drie wielen. Indien de verwijzing naar deze richtlijn of de uitstootgrenswaarden niet uitdrukkelijk op het afgeleverde document zijn vermeld, wordt er een attest van de gevolmachtigde van de fabrikant verlangd, waarin deze waarden voor het betrokken voertuig worden vermeld. Voornoemde waarden moeten dan ook overeenstemmen met de normen die op het moment van de indiening van de aanvraag van toepassing zijn;
 de nieuwe voertuigen of de voertuigen ingeschreven na 1 januari 2007 moeten voldoen aan de Euro 3 norm.
b) Per voertuig wordt er een valideringsattest opgesteld dat geldt als certificaat van overeenstemming in België. Dit attest wordt de aanvrager toegezonden, samen met een zelfklever die in het vak Y van de inschrijvingsaanvraag moet worden gekleefd (art. 1, B. van het KB van 6 april 1995 tot wijziging van het KB van 10 oktober 1974).
City Atrium - Zone A - 2de verdieping (2A06) – Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel
tel: 02 277 30 50 – Fax: 02/277.40.84
internet: www.mobilit.fgov.be
3
c) Kosten van de procedure
Een uitnodiging tot betaling per voertuig, vastgesteld door het koninklijk besluit van de 28 april 2011 tot vaststelling van het bedrag en de betalingswijze van de vergoedingen te innen voor de goedkeuring van motorvoertuigen, zal u toegestuurd worden na ontvangst van de documenten. Dit bedrag is verschuldigd zelfs na een gemotiveerde weigering van de administratie om het validatieattest af te leveren.
d) De aanvraag kan ingediend worden
Of per e-mail:
homologatie.voertuigen@mobilit.fgov.be
Of per fax:
02 2774084
Of per post op het volgende adres:
FOD Mobiliteit en Vervoer
Validering twee- of driewielige motorvoertuigen
Lokaal 2A13
Vooruitgangstraat, 56 – 1210 Brussel

II. VOERTUIGEN MET EEN EG-TYPEGOEDKEURING
De voertuigen die door een Europese homologatie zijn gedekt, moeten een Europees certificaat van overeenstemming – COC – bezitten (richtlijn 2002/24/EG, gewijzigd bij de richtlijn 2003/77/EG – art. 7.1.) Dit COC wordt door de officiële gevolmachtigde van de fabrikant afgegeven. Het voertuig heeft al een Europese goedkeuring waardoor de tussenkomst de dienst homologatie overbodig is.
Deze voertuigen kunnen rechtstreeks bij de DIV ingeschreven worden.

III. VOERTUIGEN INGEVOERD VANUIT EEN LAND BUITEN DE EUROPESE UNIE OF DIE NIET BEANTWOORDEN AAN DE CRITERIA VAN DE PUNTEN I EN II.
a) Voor de tweewielige motorfietsen die vóór 1 juli 2004 voor de eerste maal werden ingeschreven en die werden ingevoerd uit een staat die niet behoord tot de lidstaten van de EU of van de Europese Economische Ruimte (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein), is een individuele goedkeuring mogelijk via de Technische Keuring (ingevolge art. 3 van het KB van 10.10.1974, gewijzigd bij het KB van 27 april 1976, van 16 december 1981 en van 21 december 1983).
City Atrium - Zone A - 2de verdieping (2A06) – Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel
tel: 02 277 30 50 – Fax: 02/277.40.84
internet: www.mobilit.fgov.be
4
Procedure:
Vooreerst moet een afspraak in een daartoe bevoegd autokeuringstation worden gemaakt:
ANDERLECHT : 02 529 07 82
ASSE : 02 452 53 53
BRASSCHAAT : 03 270 48 10
EVERE : 02 726 91 52
HEERS : 011 48 52 06
STEKENE : 03 789 04 76
WEVELGEM : 056 43 27 70
Het dossier moet de volgende documenten bevatten:
 een kopie van de aankoopfactuur
 een kopie van de technische fiche van het voertuig of van het kentekenbewijs van het land van oorsprong
 het “als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs”, opgesteld door de technische keuring
b) 1. Voor de nieuwe of de na 1 juli 2004 voor de eerste maal ingeschreven tweewielige motorfietsen. 2. Voor de nieuwe of gebruikte drie - of vierwielige motorfietsen
Het dossier moet bij de Dienst Voertuigen worden ingediend, opdat het zou kunnen worden onderzocht met het oog op een eventueel akkoord, om de individuele goedkeuringsprocedure via de Technische Keuring te kunnen opstarten.
Bij de Dienst Voertuigen (zie voornoemd adres) moeten volgende documenten worden ingediend:
 een kopie van de aankoopfactuur
 een kopie van het douanedocument (vignet 705)
 een kopie van de technische fiche van het nieuwe voertuig, of een door het land van oorsprong afgegeven kentekenbewijs.
Indien de uitstootgrenswaarden op het afgegeven document niet uitdrukkelijk zijn aangegeven, wordt er van de gevolmachtigde van de fabrikant een attest verlangd, waarop deze grenswaarden voor het betrokken voertuig worden vermeld.
c) Kosten van de procedure
 Kosten voor testen uitgevoerd door een instelling belast met controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen, vastgesteld door het koninklijk besluit van 28 april 2011 tot vaststelling van het bedrag en de betalingswijze van de vergoedingen te innen voor de goedkeuring van motorvoertuigen;
 en een vergoeding per voertuig, ook vastgesteld door het koninklijk besluit van 28 april 2011, waarvoor u een uitnodiging tot betaling zal worden toegestuurd na ontvangst van de aanvraag voor de goedkeuring. Dit bedrag is verschuldigd zelfs na een gemotiveerde weigering van de administratie om het goedkeuringscertificaat af te leveren.


Bron: http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf sleep


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Altijd lastig de omschrijving "Motorfiets".
Is in België een bromfiets of snorfiets ook een motorfiets ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee, tot 50 cc zijn het "brommerkes". grin

Of een vélo moteureke. laugh

Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/12 05:20 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ze maken in de tekst een onderscheid (zie I):
Quote:
... de eigenaar van een bromfiets of een motorfiets die als twee-, drie- of vierwielig motorvoertuig ...


Strikt genomen is een motorfiets een fiets met een motor, maar zeg nooit brommer tegen een motto. cool

Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/12 05:54 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het niet helemaal doorgelezen maar inderdaad het staat erin.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Maar je hebt een punt, het zorgt inderdaad voor verwarring.
Da's weeral (= alweer) typisch Belgisch.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Mar 2011
Posts: 24
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Mar 2011
Posts: 24
Ik heb gewoon een verzekering bij Ethias afgesloten voor een a-klasse. 110 euro per jaar.
Motornummer opgegeven en type "Solex Oto", en dat staat ook op mijn groene kaart.

De solex is van voor 74, dus had voor de rest niets nodig, geen papieren, geen keuring.
Dat hij tegen de 30 km/u rijdt ipv de max. 25 denk ik niet dat een probleem zal zijn.
Ik wil wel eens een patrouille tegenkomen die mij tegenhoudt om de solex op de rollen te zetten.
Ik zal ze alleszins niet helpen om hem te starten, en de chokehevel zo af te stellen dat hij het snelst rijdt.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
de Solex valt onder de "tufkes" dus heb je idd niets nodig in Belgie. motornr is genoeg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: john meisters
de Solex valt onder de "tufkes" dus heb je idd niets nodig in Belgie. motornr is genoeg.

zelfs dat nog niet
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Maar als je niet over een PVG beschikt voor je oldtimer brommer van voor 1975, mag je er dan mee rijden voor zonsopgang en na zonsondergang of geldt dat enkel voor voertuigen waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cc is?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Driesdk
Ik heb gewoon een verzekering bij Ethias afgesloten voor een a-klasse. 110 euro per jaar.
Motornummer opgegeven en type "Solex Oto", en dat staat ook op mijn groene kaart.

De solex is van voor 74, dus had voor de rest niets nodig, geen papieren, geen keuring.
Dat hij tegen de 30 km/u rijdt ipv de max. 25 denk ik niet dat een probleem zal zijn.
Ik wil wel eens een patrouille tegenkomen die mij tegenhoudt om de solex op de rollen te zetten.Ik zal ze alleszins niet helpen om hem te starten, en de chokehevel zo af te stellen dat hij het snelst rijdt.

Zo een patrouille kan geregeld worden. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: ghostrider
...
Als je Solex goed in orde is kan je bij deze "zwaantjes" toch eens proberen of je niet kunt vluchten.

Deze agenten rekenen je vast wel in. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 20/07/12 11:44 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: ghostrider
...
Als je Solex goed in orde is kan je bij deze "zwaantjes" toch eens proberen of je niet kunt vluchten.

Deze agenten rekenen je vast wel in. wink


noi moe die mogen mij wel eens tegen houden en controleren whistle

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Pierre
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: ghostrider
...
Als je Solex goed in orde is kan je bij deze "zwaantjes" toch eens proberen of je niet kunt vluchten.

Deze agenten rekenen je vast wel in. wink


noi moe die mogen mij wel eens tegen houden en controleren whistle

Pas maar op voor je hart laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hey Edgard, fijn nog wat van je te horen. smile
Origineel bericht van: Edgard
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Maar als je niet over een PVG beschikt voor je oldtimer brommer van voor 1975, mag je er dan mee rijden voor zonsopgang en na zonsondergang of geldt dat enkel voor voertuigen waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cc is?


Gewoon rijden geen probleem.

Maar hoe zit het dan eigenlijk, wordt het dan gedoogd voor oldtimers?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik denk dat ik bij mijn vorige vraag oldtimers die 25 jaar geleden in het verkeer werden gebracht verwarde met oldtimers die voor 15/10/1974 in het verkeer werden gebracht.

Maar hoe kan dan eigenlijk zonder enige wettelijke vaststelling worden bepaald tot welke klasse (A of B) de oldtimer behoort die voor 15/10/1974 in het verkeer werd gebracht. Volgens art. 5§4 (zie KB 10/10/74) moet bij een klasse A bromfiets een gele signalisatieplaat met de afmetingen 8 x 8 cm door de constructeur of de invoerder stevig vastgehecht worden aan het achterste spatbord. Daar dit niet van toepassing is voor oldtimers (van voor '74), hoe en door wie wordt dan bepaald dat de bromfiets tot de A of B klasse behoort?

Last edited by AlienSolexfiend; 22/07/12 03:34 AM. Reason: verduidelijking

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 131 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.077s Queries: 89 (0.031s) Memory: 1.2964 MB (Peak: 1.7201 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 13:23:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS