mijn koffertje van 1961 liep in eerste instantie prima, echter na verloop van tijd moest de start shoke hoe langer hoe meer naar links - start stand - geplaatst worden om h"m rijdend te houden , nu loopt 'ie helemaal niet meer. Wat kan hier de oorzaak van zijn, wie helpt mij?
Het probleem klinkt inderdaad naar een langzaam stervend brandstof systeem. Controleer tankfilter, pompfilter ( indien je een type hebt met M6 boutje voorop) en carburateurfilter ( alleen in types met "kabeltrommel")
Mogelijk dat je pompmembraan aan vervanging toe is ( gebruik buitenboordmotor membraan materiaal)
Vrevolg van mijn probleem: Na verwijderen v. ret. slang carburateur naar tank : benzine vloeit uit carbu.- dus pompje werkt goed!? Luchtfilter verwijderd, motor slaat niet aan, bij gedeeltelijk / geheel afsluiten van luchttoevoer met vinger op carbu. tijdens starten - motor slaat aan - onregelmatig. Met vinger: open / dicht / open enz. rijdt 'ie - maar uiteraard onregelmatig. Valse lucht aantrek???? Een beetje simpel verteld, sorry , kun je mij advies geven? Alvast bedankt . gr. Frans
Ik moet daar nog even over denken Mogelijk inderdaad valse lucht maar ook kans dat de venturibuis verstopt zit ( bijv door groter boren van de carburateur) Ook een te groot kanaal voor de remlucht ( sproeier weg ??) kan roet in het eten gooien. Hoe zit het met je sproeier, is deze soms dichtgeroest. Sommige solexen hebben een hele witte aanslag/neerslag op de sproeier die alleen maar met koperdraadjes uit een electradraad is weg te borstelen cq door te steken.
Door je vinger op de carburateur te leggen en hem zo wel aan de gang te krijgen bewijs je wel dat er ergens bovenin bij je carburateur brandstof gebrek bestaat.
Sproeier toch verstopt!!!!! Je moet een sproeier - om 't te reinigen - niet "doorblazen" maar "door fietspompen"!!!!! Nadat gedaan te hebben rijdt "ie weer als een trein.
Ik heb net deze uitwisseling van gedachten met 3 sterren gewaardeerd. Door je goede beschrijving van het probleem plus de beschrijving van wat jezelf al hebt geprobeerd is je probleem mede tot een goede oplossing gekomen.