hallo, ik ben bezig met het spuitklaar maken van mijn solex 1010. nu wil ik het motortje uitbouwen maar ik weet niet precies hoe dat moet omdat ik nog geen sleutelervaring heb met een solex. wie kan mij raad geven of staat er misschien op deze site ergens een beschrijving?
De motor hangt met 4 boutjes aan de voorvork, sleutel 9. Wanneer je de onderste 2 eruit haalt en de bovenste 2 losdraait , dan kan je het zo van de voorvork aftillen.
Het zijn de boutjes die je ziet op de foto daar op de schetsplaat. De ene zit aan de onderzijde daar waar de bies op de voorvork begint en de andere zit daar waar het uitlaatspruitstuk de uitlaat in zou gaan. Let wel op het is sleuteltje negen hé !! Ffanders heeft het ook al mooi omschreven.
bedankt voor jullie snelle antwoord! ik ben nog eens ff gaan kijken maar ik zie echt maar 3 boutjes. vanmiddag zal ik eens een poging gaan wagen. het betreft een franse 1010, zou het kunnen dat die maar 3 bevestigingsboutjes hadden?
jullie hebben me geweldig geholpen, nu ik het motortje met aanhang ns bekeken heb is het ophangsysteem me helemaal duidelijk. de solex ligt nu helemaal uit elkaar en de voorbereiding (kaal maken) is al in volle gang.
die witte bandjes doen t hier goed he! hahahahahaha
vandaag heb ik eens met de 2200 een flinke rit gemaakt. hij loopt best goed mits ........... ik de choke half dicht doe. als ik het hendeltje helemaal naar rechts zet dan is t pruttelen en gaat ie steeds langzamer lopen. waar kan dit aan liggen??? de brandstofleiding van pompje naar carb vond ik enige dagen geleden verdacht omdat ie niet lekker ging bij het doorblazen met ut mondje. er zit aan de carb-zijde een koperen busje met 2 gaatjes, kan ik dat busje verwijderen zodat schoonmaken van de leiding gemakkelijker gaat?
dan nog n vraagje over de carb.: gezien vanaf de riante zitplaats van de berijder zit er boven op de carb aan de rechterkant dat koperen buisje met een gaatje erin. wat is dit en mag ik dat verwijderen en eventueel schoonmaken?
Met het hendeltje regel je de juiste brandstof/luchtverhouding in. Bij starten met een koude motor moet hij meer naar links en onder het rijden kan hij meer naar rechts zodat de motor lekker loopt. Dat doorblazen van dat leidinkje heeft nogal weerstand door die kleine gaatjes maar zolang er voldoende benzine retour naar de tank gaat , zal ik me hierover geen zorgen maken. Het messing busje rechts zit boven dat benzineleidinkje met die 2 gaatjes en dat gaatje in het busje is voor beluchting zodat het teveel opgepompte benzine makkelijker terugloppt naar de tank.
ik de choke half dicht doe. als ik het hendeltje helemaal naar rechts zet dan is t pruttelen en gaat ie steeds langzamer lopen. .........kan ik dat busje verwijderen zodat schoonmaken van de leiding gemakkelijker gaat?
......wat is dit en mag ik dat verwijderen en eventueel schoonmaken?
De choke is geen choke maar een regelaar, om te starten regel je een rijk mengsel door hem helemaal naar links te doen, om te rijden regel je een goed mengsel waarop hij netjes loopt en dat is vaak ergens in het midden.
verder mag je aan de carburateur niets verwijderen, veel zit met een perspassing en heeft speciaal gereedschap nodig. carburateurs zijn vernield door mensen die alleen hamer beitel en tang in hun gereedschap hebben
beste mensen, hier ben ik weer met n vraagje. omdat de schetsplaten ook gespoten moeten worden wil ik die gaan verwijderen. op de 1e foto die ik geplaatst heb in dit topic, zie je de kleine bout met borgplaatje. het borgplaatje gaat naar de grote bout/moer die los moet om de schetsplaat te kunnen verwijderen. maar nu de linkerkant??? dat mogen jullie me uitleggen!!! moet de grondplaat verwijderd worden???
Wat je kunt doen : een moertje M6 inzagen van buiten naar binnen. (net als een veeringetje , die is ook aan 1 kant open) Het moertje aan de rechterkant op het asje draaien. Dan met b.v. een griptang op het moertje knellen,je klemt het moertje op de schroefdraad zonder deze draad te beschadigen. Nu de linker moer losdraaien.
Met een platte steeksleutel kan je de moer losdraaien of tegenhouden en rechts met de griptang losdraaien. Het asje kan er naar rechts uit totdat de moer van de schroefdraad is.
Als de cilinder roestig is kan je hem opborstelen met een staalborstel,dan ziet het er wat netter uit. Moet het echt mooi zijn dan stralen en spuiten met hittebestendige lak. Het kopje borstel ik op met een messing borstel. En ook deze kan je met glasparel stralen. Ook het carter ontvet ik en "poets" dat op met de messingborstel en Staalwol. Op deze manier tast je het oppervlak het minst aan en het ziet er een stuk netter uit, je mag gerust zien dat het niet nieuw is,kan ook niet na bijna 60 jaar.
Ik heb me daar in een straalkast en zeer grote compressor geinvesteerd, ik kan dat nu glasparelen, als nieuw terug eruit ( los dan van deuken en krassen die al aanwezig waren. Cylinder hoeft niet echt met hittebestendige lak gedaan, ik heb betere resultaten met motip zwartm dan brand wel vast zonder te verbranden.
nou zeg, t is gelukt. ik heb wel eerst n ouwe steeksleutel dunner gemaakt met de slijptol . toen dat boutje met veer dat bij het scharnier zit. de ene was zo los maar die aan de kant van de grondplaat was n ramp. ik heb toen het carter maar uit elkaar getrokken en toen was t zo geklaard. is deze grote ingreep echt nodig om de schetsplaten en spatbordje te verwijderen???? verder viel het me op dat je heel moeilijk bij die 2 boutjes komt die bij de rol zitten. hebben jullie daar speciaal gereedschap voor?
welke twee boutjes die bij de rol zitten ? je hebt al eens eerdere een foto geplaatst ( rechter kant) kun je ook vast wel van die boutjes. Overigens vraag ik me af of er niet eens een ander zijdeksel op het blok is gekomen deze ziet er heel erg 3800 achtig uit, maar ja van de franse types ken ik niet alle details
ik bedoel de 2 boutjes naast de rol. ik kom er zeer moeilijk bij om ze vast te draaien. de solex is trouwens een franse 1010. ik had nieuwe contactpunten gekocht maar het zijn de verkeerde. het vaste gedeelte van de punten was in "spiegelbeeld". zijn die nog te koop?
Die 2 boutjes zijn voor de borgplaat van het lager wat er achter zit, daar kom je alleen bij als de hele spoelenplaat met vliegwiel gedemonteerd is. De kontactpuntjes gewoon netjes opschuren ze zijn veel beter dan de imitatie en gaan bijna niet af.
ik wil het tankje uit elkaar halen omdat er n deukje in zit maar vooral om de binnenkant te vertinnen wegens roest. MOET ik eerst de benzineleiding (naar t pompje) verwijderen of kan ik de tank ook splitsen als de benzineleiding er nog gewoon in zit?
tankje is uit elkaar en het achterste deel is reeds vertint. morgen de andere helft en dan weer aan elkaar solderen. het viel best mee voor de 1e keer (dankzij dit forum)
het tankje staat in de primer en is als nieuw. heb nu n vraagje over de transfers. volgens mij zitten op een franse 1010 geen transfers, klopt dit???? zou wel jammer zijn want persoonlijk vind ik het veel mooier met stickers maar orginaliteit gaat het winnen. heb de eerste delen (spatbordstangetjes) in de zwarte lak gezet met mn airbrush pistool omdat je met de grote spuit meer naast dan op het object spuit. het is prima gelukt. de grote stukken doe ik met de spuit.
dan komen er geen stickers op. heb nog 2 vraagjes: ik heb de trapas voorzichtig uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat de kogeltjes om mn oren zouden vliegen maar er zitten helemaal geen lagers of kogeltjes in. het is gewoon staal op staal. wel zat er een "glijmiddel" in. welk glijmiddel kan ik hier voor gebruiken????
ook wil ik de ribben van de cilinder zandstralen. hoe zorgen jullie er voor dat de cilinderwand niet beschadigd wordt???
........... welk glijmiddel kan ik hier voor gebruiken???? Gewoon kogellagervet
ook wil ik de ribben van de cilinder zandstralen. hoe zorgen jullie er voor dat de cilinderwand niet beschadigd wordt??? Afplakken met schilderstape ,de boven en onderkant en niet de hele cilinderwand .
Ik zaag een pvc pijp ( water afvoer) overlangs open ( klein stukje er tussen uit) en duw die in de cylinder kan ik ook de uitlaatpoort stralen. na het stralen nastralen altijd met glasparel om ingeslagen straalmiddel te verwijderen, zeker belangrijk als je de verbrandingskamer van een kop straalt, heb ik al eens een cylinder mee verpest door gruis wat uit de kop "losweekte" als schuurmiddel in de cylinder tekeer ging
over enige tijd ga ik de nieuw gespoten solex voorzien van biezen. ik gebruik hiervoor een biezentrekker en de biezen worden 0,8 mm breed. welke verf en kleur kan ik gebruiken? is er eventueel een ral-nummer?
Voor het biezen trekken met een roltrekker heb je speciale verf nodig omdat met gewone verf te veel verf op de verkeerde plaats van het rolletje naar je solex wil lopenen dat is niet mooi(lelijk zelfs ) Dus deze verf moet de eigenschap hebben om alleen de buitenkant van het rolletje nat te maken (tussen de fijne ribbels van het rolletje blijven hangen ). In de kleur ben je zelf de baas.
bedankt voor de info. ik heb vandaag eens geoefend met de biezentrekker (gewone verf) en in het begin was het niks. na een half uurtje zag het er al heel netjes uit. nog ff oefenen en dan tsjakka! morgen zal ik eens naar de speciale verfwinkel gaan om de juiste verf te kopen.
Voor het biezen trekken met een roltrekker heb je speciale verf nodig omdat met gewone verf te veel verf op de verkeerde plaats van het rolletje naar je solex wil lopenen dat is niet mooi(lelijk zelfs ) Dus deze verf moet de eigenschap hebben om alleen de buitenkant van het rolletje nat te maken (tussen de fijne ribbels van het rolletje blijven hangen ). In de kleur ben je zelf de baas.
dat is dan ook het enigste want verders is de vrouw de baas
En is moeder de vrouw het er mee eens dat je alles aan haar wasrekje hebt opgehangen ?
tis toevallig mijn wasrekje, de wasmasjien is ook van mij
gisteren de biezen getrokken en vandaag is de blanke lak erover gegaan. ik ben nooit n voorstander van poedercoaten geweest omdat het te dof is maar ik vrees dat mijn solex TE veel glimt. ach ja, tis ook nooit goed nu komt t mooie werk, het opbouwen! ben benieuwd of ik dat overleef. tijdens het demonteren zijn er diverse boutjes door de roest geknapt. zijn dit specifieke boutjes met moertjes of kan ik ze overal kopen???
mn solex is helemaal klaar op 1 onderdeeltje na. het achterlicht. ik gooi wel ns vaker iets in de vaatwasser, zo ook het plastic gedeelte van mn achterlicht. helaas was t sopje iets te heet en is ie helemaal krom getrokken . is ditzelfde achterlicht nog te koop of heeft er iemand nog het plastic gedeelte liggen???
ben nu 3x een ritje gaan maken met de 1010. ik heb ook nog een 2200 en ik moet de luchtschuif steeds n ietsie rechts van het midden zetten. het valt me op dat ik bij de 1010 de luchtschuif steeds op n andere stand moet zetten. soms helemaal naar rechts en vanavond moest ik hem bijna helemaal naar links zetten. hoe kan dat?
mn solex is helemaal klaar op 1 onderdeeltje na. het achterlicht. ik gooi wel ns vaker iets in de vaatwasser, zo ook het plastic gedeelte van mn achterlicht. helaas was t sopje iets te heet en is ie helemaal krom getrokken . is ditzelfde achterlicht nog te koop of heeft er iemand nog het plastic gedeelte liggen???
Wanneer je nog eens zoiets heb Roel, WD40 is wonderspul, vuil gaat eraf en kunstsof krijgt zijn "diepe" kleur weer terug, ook met zwarte kappen die door de zon licht (van kleur) zijn geworden.
hallo techneuten, mn beide solexen hebben dezelfde ziekte. ze starten beiden meteen, ze lopen goed maar zet je het motortje uit dan krijg je ze niet meer aan de praat. na n uurtje wachten doen ze het weer!!! er loopt benzine door de retourleiding maar heb toch de sproeier schoongeblazen maar ze vertikken het beiden. wat heb ik vervangen: pakkingen, brandstofpompje + membraam, bougie, brandstoffilter in tank. zelf heb ik het vermoeden dat ze niet vonken. ik heb de punten afgesteld met het vloeitje. wie heeft er raad????
ik ben vandaag weer eens n stuk gaan rijden. toen ik thuis kwam motertje uitgezet en weer proberen te starten. niet aan de praat te krijgen . ik heb toen meteen gekeken of de bougie vonkte en dat deed ie. kan dan toch de ontstekingsspoel de boosdoener zijn? kan ik de spoel laten doormeten bij zo'n bedrijf dat dynamo's en starters reviseert?
Ik weet niet hoeveel tijd er tussen stoppen en starten zit . Als dit een paar minuten is dan had je misschien een Vaporlock. Als het weer eens gebeurt dan kan je het retourslangetje even losmakenen kijken of er brandstof uit komt tijdens starten.
dat is juist het vreemde als hij niet meer wil starten: de bougie is dan nat EN hij vonkt. vanavond ben ik weer gaan rijden en na thuiskomst niet meer te starten. ik heb toen tijdens het aantrappen met de decompressiehandel zitten te spelen en toen startte hij opeens. morgen ga ik nog ns proberen om hem op die manier aan de praat te krijgen.
bij de sponsor staan die imitatiespoelen voor 3800 te koop. past die ook op een franse 2200??? iemand ervaring mee??? en als die spoel van die 3800 niet past, waar kan ik dan wel n goeie kopen? kan het probleem ook niet komen door de condensator?
laat ik dat maar eerst ns proberen. vind het altijd spijtig om n dure spoel te kopen en achteraf blijkt het niet t probleem te zijn. vandaag ben ik weer gaan tuffen en bij thuiskomst 10x uitgezet en weer gestart. geen enkel probleem. ben wel nog benieuwd waar ik eventueel een nieuwe spoel kan kopen die geschikt is voor een franse 2200.
bedankt voor de info. vanavond heb ik de condensator willen vernieuwen, maar helaas. hij paste niet. de nieuwe is 2 mm dikker . doen ze dat om me te treiteren???
Past wel met een beetje passen en meten ik heb ze in het verleden wel gebruikt, en je zal een draadbrugje moeten maken van 2 kabeloogjes en een stukje draad.
nou is het me gelukt om de te dikke condensator te monteren krijg ik nu weer te horen dat ie van slechte kwaliteit is . ik zelf n condensator maken????? . ik ben niet zo van de draadjes of het moet al draadjesvlees zijn.