zo te zien handbediend. ik heb dezelfde gehad, werkt goed. maar omdat er vaak 4 - 5 per dag ingehangen worden heb ik er een electrisch takeltje voor gehaald, Cranenbroeck 60 euro, reuzehandig
ik klem altijd het voorwiel. dan staat alles lekker stabiel. achterwiel klem ik weleens om op de luie manier de voorste velg/spaken te poetsen: motortje starten middels zwiep aan voorwiel en dan de handveger ertegen
Niet aan de Amuse, maar voor de Amuse. Een takelsysteem gemonteerd. Toch makkelijk en veilig de Solex op een workmate zetten.
Zo'n Houtje Touwtje ding heb ik ook in gebruik . Net Tarzan in de Lianen en daarbij , de voorkant is zwaarder (10kgmotortje) en daar is het spulletje niet op berekend. Kortom ,het spul ophijsen en dan met nog wat andere lijnen proberen om het recht te houden.
Houtje touwtje?? MMhhaaa, veel metaal, behalve de wielen. Ziet er best stevig uit hoor. Goed genoeg voor de Amuse. Nu nog een verrijdbaar karretje eronder. (is kijken op school bij de afval, ahhhahaha)
Het touwtje kan het gewicht wel hebben maar de voorkant van den Solex is zwaarder dan den achterkant en bij het ophijsen gaat de achterkant eerst omhoog en als het bagagerekje tegen het dak aanzit komt de rest ook pas mee.
Als je de tekening goed gaat bekijken dan zal je zien dat er aan de zwaarstkant het katrol boven elkaar ziten d.w.z. de kabels gaan loodrecht naar beneden,dus de trekkracht is de helft van het hijsgewicht ,klopt. Aan de andere kant zijn bovenrollen een stuk uit elkaar geplaatst zodanig dat de kabel niet recht naar beneden gaat maar onder een hoek d.w.z. dat de hijskracht nu veel kleiner is dan wanneer deze recht onder elkaar zitten, Door nu deze rollen verder of minder ver uit elkaar te zetten kan je de ophaler zo maken dat hij voor een solex geschikt is Dat had ik ooit geleerd op de school buiten de vakantie tijd.
Doet me echt denken aan mijn mechanica lessen op school. Nadien heb ik zelf 10 jaar lang mechanica lessen gegeven op de zeevaartschool. Inderdaad met al die katrollen enzo. Was leuk om te doen.
Je haalt bij een sloper twee rolgordels en maak de rol aan het plafont vast(let op op de goede hoek, zijn n.l. richting gevoelig). Pak de fiets omhoog en laat hem een beetje zakken en hij zal blijven hangen,voor het laten zakken iets optillen en wat langzamer laten zakken,
Mijn oplossing is een plaatje er tegenaan zetten, heb ik al vaker gedaan aleen nog nooit aan 2 kanten. Zal er binnenkort aan beginnen eerst morgen naar de beurs in Zuidbroek lekker snuffelen.
Nog effe goed kijken Willem. Een plaatje van een centimeter of 7. Met 2 boutjes en moertjes op het vlees naast het oog bevestigd. Natuurlijk ook het oog erin geboord. Vind het wel een elegante oplossing.
FF heeft zo'n oog zelf een keer gemaakt/gegoten, of zoiets. Is natuurlijk heel moeilijk met dat Zalmac.
Succes met repareren. Lelijke schade zo. Ben benieuwf=d hoe je dat repareert.
Ik ook, want ik heb een 1949 carter liggen waar ook een kant is afgebroken, en wil deze graag gaan gebruiken. Ik heb wel een ideetje, maar wacht jou oplossing af.
Ik heb hem Alfons, motortjes repareren is nieuw voor mij maar wil dit ook kunnen. Vandaag begonnen om een 5 gaats peperbus carterdeksel te repareren. http://www.youtube.com/watch?v=AcbYqtlai9A&noredirect=1 Je moet toch ergens beginnen........
Succes met repareren. Lelijke schade zo. Ben benieuwf=d hoe je dat repareert.
Ik ook, want ik heb een 1949 carter liggen waar ook een kant is afgebroken, en wil deze graag gaan gebruiken. Ik heb wel een ideetje, maar wacht jou oplossing af.
Of deze oplossing :
Dit is pas knap, om die rommel waar een carter van gemaakt is te lassen of hoe je het ook geflikt hebt.
Ziet er netjes uit, huis hoort verchroomd te zijn, heb je het beugeltje er ook bij? er zijn 2 soorten...die om de stuurpen klemt en die op het stuur komt, de laatste is erg moeilijk aan te komen.
Nou de Peperbus nog flink kietelen om die 60 te halen.
Laat ik beginnen dat een nieuw oog aan een carter lassen veel mooier is maar dat kan niet iedereen, alternatief is dan een plaatje zetten op de plaats waar het ophangoog uit het carter gesleten is.
Ziet er allemaal netjes uit zo. Voorkomen is beter dan genezen. Vorige week heb ik de zaak los gehad en goed gecontroleerd. Is prima in orde gelukkig. Zelf controleer altijd dit goed, want dit wil ik niet meemaken, ziet er zo eng uit. Knap werk van jullie hoor.
Vanmiddag de trapas nagekeken, een zgan nieuwe R-crank (met kettingblad) erop gezet.Mocht afgelopen zaterdag bij Ad van Heerbeek in z`n bakken snuffelen en vond daar een bijna nieuwe,gelukkig want hier heb je ook tig verschillende modellen in.
Vandaag een OTO gaan halen, stond al meer dan 20 jaar bij een kennis van een kennis onder een zeiltje, echt zielig
Leuk detail: laatste keer heeft hij in de carnavalsoptocht meegereden, 20 jaar geleden. Samen met die kennis van mij, die toen een Solex voor de optocht had gekocht van . . . mij
Nu kan de OTO naast zijn broertje (of zusje?) gaan staan, die ook nog in dezelfde staat is ik heb er deze winter een klaargemaakt, bijna dezelfde
Reden van aankoop: het wordt wel weer een keer winter, dan heb ik weer wat te klussen
Vanavond een begin gemaakt aan de solex van iemand van mijn werk, het betreft een koffertje 23 inch met koppeling uit 1961.
Het blokje ervan af gehaald en in de steun gezet die gemaakt is door kemon. Het blokje gedemonteerd tot in het carter bij de krukas, nu alles schoon maken en daarna weer opbouwen ( het was echt nodig dat deze uitelkaar gehaald werd )
Dit blokje zit een andere koppeling in dan de latere modellen, het lijkt een flut ding met die kleine veertjes maar voor mijn gevoel de beste Solex koppeling die er is, grijpt heel mooi gelijdelijk aan.
Over tellers uit elkaar halen, in principe niet want de rand is gefelsd, dat betekent mechanisch dichtgevouwen door het metaal te vervormen, van buiten naar binnen gaat dat prima ( van ronde bus de randen naar binnen toe kleiner vouwen, het materiaal "stuikt"dan. terugvouwen is moeilijker, om te beginnen kun je er niet bij, bovendien moet het materiaal weer rekken, het geen vaak lijdt tot scheuren. Vaak zie je tellers waar ze begonnen zijn met een schroevedraaier stukje bij beetje te wippen, de scherpe zijkant van de schroevedraaier drukt dan steeds lokaal het materiaal iets meer weg waardoor je een lekker kartelrand krijgt die niet meer te restaureren is. met een set speciale lepeltjes wil het nog wel eens lukken maar het is een heel gepiel. in principe iets meer dan de helft "wippen" 1 kant kun je ongemoeid laten die glij je zijdelings weg.
Zelf heb ik vanavond het blokje weer in elkaar gezet van het koffertje uit 1961, op de spoel staat 04-04-61 en deze heb ik vanavond gedroogd in mijn oventje, wel geeft deze een zwake vonk maargoed eerst alles maar eens verder monteren en dan overleg plegen met de eigennaar.
ik heb vandaag een motortje van een 3800 met weinig compresie gedemonteert en er zat een groef in de cilinderwand en een zuigertje met twee zuigerveren ik heb er dan maar een ander cilinder en een zuigertje met drie zuigerveren erop gezet en nu heb ik wel veel compresie en het motortje draait nu ook veel mooier ik heb hem dan maar op een rode 3800 gezet nu moet ik morgen nog een uitaatje er op zetten en de gas kabel en voorste rem nog aansluiten en dan kan ik hem ook eens uittesten maar dat komt wel dik in orde ik zal er morgen een foto van plaatsen groetjes pierre
Heb vanavond de Cyclemaster van de takel gehaald want heb gisteren een oma-fiets verkocht. Zo was er weer een plaats vrij in de garage en heb alles door geschoven. Volgende project is een blauwe NL 3800, heeft heelaas geen frame-nummer. Alleen staat er B9111 op links achter balhoofd. Deze ga ik omkatten, heb een zadelbalk deel met frame-nummer gekocht.
Vanavond ook 2 nieuwe banden gemonteerd op mij pas gespaakte wielen. Viel nog niet mee om ze er op te krijgen. Uiteindelijk gelukt door wat vet op de velgranden te doen.
Heb vanavond de Cyclemaster van de takel gehaald want heb gisteren een oma-fiets verkocht. Zo was er weer een plaats vrij in de garage en heb alles door geschoven. Volgende project is een blauwe NL 3800, heeft heelaas geen frame-nummer. Alleen staat er B9111 op links achter balhoofd. Deze ga ik omkatten, heb een zadelbalk deel met frame-nummer gekocht.
Als er een typekeurnummer is is er ook een framenummer, waarschijnlijk op de linkerkant van het balhoofd erg onduidelijk.
Het is vandaag "bandenmonteerdag" geweest zo te lezen. Heb laatst een beetje Bandenvet bij een bandenbedrijf gehaald.Werkt goed
Ik wilde er niet over beginnen maar heb vandaag óók een voorband moeten vervangen. In de "oude"band zit een scheur van 5cm in de lengte richting tussen het rolprofiel, héél raar. Eens kijken(en meer dan dat) of dat er morgen gekeurd kan worden bij de RDW.
Was een vluggertje bij de RDW. Binnen een uur klaar. De keuring zelf was nummertjes kontroleren en vragen of dat hij niet opgevoerd is en of de remmen en het licht werkt. Kortom , de keuring zelf nam niet meer dan 5 minuten in beslag.
Ach ,je maakt zelf de keuze en je weet vooraf hoeveel het gaat kosten, VEEL. Een advokaat kost ook een paar centen maar daar kan jezelf bepalen welke je kiest. Als je het of hem nodig hebt , dan moet je betalen .
ik heb vandaag een motortje van een 3800 met weinig compresie gedemonteert en er zat een groef in de cilinderwand en een zuigertje met twee zuigerveren ik heb er dan maar een ander cilinder en een zuigertje met drie zuigerveren erop gezet en nu heb ik wel veel compresie en het motortje draait nu ook veel mooier ik heb hem dan maar op een rode 3800 gezet nu moet ik morgen nog een uitaatje er op zetten en de gas kabel en voorste rem nog aansluiten en dan kan ik hem ook eens uittesten maar dat komt wel dik in orde ik zal er morgen een foto van plaatsen groetjes pierre
Tegen tocht en vocht. Bovendien geeft me dat een warm gevoel om het mooie bezit zo weg te zetten in de winter. Ik denk dat het ook wel emotie is.
Peter
Ik wil daar niet over oordelen maar het vocht trekt toch door de deken(s) heen ?? Ikzelf gebruik een luchtdroger en hooguit een lakentje tegen neerdwarrelend stof. En dan hoofdzakelijk voor de "Ouwetjes" die verdienen wat extra aandacht. Niet teveel ,want als ze moeten rijden dan gaan ze gewoon mee , daar zijn ze ook voor gemaakt. (stilstand is achteruitgang ??)
Vandaag de solex van iemand van het werk verder in elkaar gezet. Het motortje heeft gedraaid maar liep niet echt lekker omdat het pompje waarschijnlijk niet goed werkt, maargoed dat probeer ik aankomend weekend nog wel een keer.