Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
hallo, pas een koffertje in onderdelen gekocht en ben ik nu aan het opbouwen.
ik heb een vraagje over het achterwiel, als ik het monteer
zit het op het zicht te veel naar rechts, ik heb aan de linkerkant 2 keer zoveel ruimte tussen mijn band en frame als aan de rechterkant.(frame is niet krom)!
ook zit mijn achtertandwiel dan nogal veel naar rechts en niet echt in lijn met het voortandwiel.

ik weet niet of de as van het achterwiel in de naaf naar links of rechts te verstellen is?
dan zou het opgelost zijn.
herkend iemand dit probleem bij het koffertje?

hoor graag de reacties

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ten opzichte van de asconen met borgmoeren moet de velg bij een solex precies in het midden gespaakt zijn, steekt zeer nou als dit niet goed is loopt meestal de band aan 1 kant aan in het spatbord.
Of te wel de velg moet precies in het midden van de achterbrug zitten

Last edited by Roelof; 09/02/12 05:46 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
terugtraprem?
zit de tegenhouder ook te ver naar rechts?

ik heb laatst ook zo'n geval gehad en heb dat opgelost door een vulring die eerst links zat naar rechts over te zetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
ja, het is een terugtraprem.
de tegenhouder zit na monteren van het wiel precies waar hij moet zitten, als ik aan de zijde van het tandwiel één of meerdere vulrigen er bij plaats komt de tegenhouder aan de buitenkant van het frameplaatje te zitten en kan dan niet goed gemonteerd worden.
verkeerd gespaakt zoals Roelof verteld is mogenlijk, maar dat is dan wel ruim 50 jaar geleden gebeurd, want alles is nog fabrieks orgineel, het wiel is absoluut nooit opnieuw gespaakt.

heb net een doorsnede van zo'n naaf op foto gevonden, maar voor zover ik daarop kan beoordelen is het niet mogenlijk de as in de naaf van links naar rechts te verstellen.

maar zoals het nu is, zit het wiel gewoon te veel naar de kettingzijde, veemd!

ik kan dan nog maar één oplossing bedenken en dat is om de passing waar de tegenhouder op aansluit op de as dieper weg te frezen zodat het wiel meer naar links komt en de tegenhouder
toch op de juiste plaats tegen het frameplaatje blijft.
en dan aan de kettingzijde de toegenomen ruimte opvullen met een dikke vulring.
moet te doen zijn ,toch?

gr.ronald

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
heb je het frame ook zelf opgebouwd?
zit dat wel goed in elkaar, niet verkeerd bedoeld hoor maar het is vreemd dat het wiel nu zo slecht uitkomt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Maak eens een foto van de naaf en het frame, niet gelijk beginnen te frezen, de achterbrug kan krom zijn.......


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ben toevallig vandaag begonnen om een 26" wiel te spaken met een Beckson-naaf.(kruis4)
Het viel mij op dat de naafbreedte ten opzichte van de achterbrug (zwanehals frame) nogal veel ruimte heeft.
Zo uit m'n hoofd , ik dacht 20mm!! (naaf 107mm , achterbrug 127mm) .
Dit even nagekeken bij een ander(gemonteerd) wiel .
Het blijkt dat de ruimte opgevuld is met busjes en ringen.
De ruimte is eruit en de asmoeren zitten netjes zodat de as 1mm buiten de moeren steekt.
Ik zal morgen proberen een duidelijke foto te plaatsen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bij de 24inch zitten geen afstand busjes, bij de 26inch idd wel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik had ook dat probleem met de groene solex als ik het wiel er in zet leek het juist te zitten tot ik de moeren vastdraaide toen kwam het tandwiel ook te ver naar rechts te zitten en het wiel kwam dan ook tegen het kader dat kwam ondat er twee vulringen weg waren en als ik de moeren dan aandraaide draaide ik het kader naar binnen toe dus de vulringen er tusses gezet en nu zit het wel goed
gr pierre

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Niet teveel frezen en teveel ringetjes. De beste methode is het wiel naar links spaken. De linker spaken spannen en de rechtse spaken lossen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Niet vergeten om de lucht uit de band te laten.
Anders draai je misschien een nippel door de binnenband.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Meten is weten is mijn idee, het is altijd goed geweest gaat niet altijd op.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oke, bedankt voor de reacties mannen.
een foto is even niet mogenlijk, mijn camera doet momenteel niet wat ik wil. (net als het achterwiel;-)

vulringen verplaatsen heeft absoluut geen zin in mijn geval, het frame is ook kaarsrecht, dus om alles orgineel te houden wordt het dan zoals voorgesteld de spaken lossen en opnieuw aanspannen.
nooit eerder gedaan, maar lijkt me wel te doen.

we gaan daarmee aan de slag.

gr. ronald

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
De vulbussen die over de framebouten zitten zijn niet symetrisch.
Links horen korte en rechts horen lange, dit om ruimte te maken voor het tandwiel, dus niet de korte voor en de lange achter zoals ik wel eens heb zien doen ( klopt je boutlengte ook niet)

een solex frame is niet recht.

wat voor konen heb je op je as zitten, zijn deze links en rechts even hoog ?

NOOIT gaan zitten frezen of vijlen, als er iets niet klopt ligt dat in 90% van de gevallen aan de monteur want alle andere solexen gaan gewoon in elkaar.
Solexen die een ongeval hebben meegemaakt of bij elkaar geraapt zijn van onderdelen willen nog wel eens niet kloppen
en dan is richten op zijn plaats maar materiaal weghalen zit daar niet bij, dan ben je een special aan het bouwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Joan
De vulbussen die over de framebouten zitten zijn niet symetrisch.
Links horen korte en rechts horen lange, dit om ruimte te maken voor het tandwiel, dus niet de korte voor en de lange achter zoals ik wel eens heb zien doen ( klopt je boutlengte ook niet)

een solex frame is niet recht.

wat voor konen heb je op je as zitten, zijn deze links en rechts even hoog ?

NOOIT gaan zitten frezen of vijlen, als er iets niet klopt ligt dat in 90% van de gevallen aan de monteur want alle andere solexen gaan gewoon in elkaar.
Solexen die een ongeval hebben meegemaakt of bij elkaar geraapt zijn van onderdelen willen nog wel eens niet kloppen
en dan is richten op zijn plaats maar materiaal weghalen zit daar niet bij, dan ben je een special aan het bouwen



zoals gezegd heb ik het geheel in onderdelen gekocht, dus of alles bij elkaar hoort durf ik niet te zeggen.
kun je mij vertellen wat de lengtes van de vulbussen zijn die over de framebouten zitten, dan kan ik deze eens nameten?

misschien een hele domme vraag van mij, maar hoe zien die konen op de as er uit?
de as zelf draagd toch direct de achterbrug?

gr. ronald

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hoi Ronald, kom gerust een keertje langs en dan meet je het gewoon effe op, ik heb een koffertje staan die origineel is.

De afstand is het niet.

Groetjes carl

Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: carl
Hoi Ronald, kom gerust een keertje langs en dan meet je het gewoon effe op, ik heb een koffertje staan die origineel is.

De afstand is het niet.

Groetjes carl




bedankt Carl, maar ik heb het gisteren al opgelost.
ik heb alle framebouten wat gelost en wat met het frame gespeelt en de bouten weer vastgedraaid.
en wat denk je ,het wiel staat nagenoeg in het midden van de achterbrug!

mooi toch, overigens hebben bij mij de vulbusjes van de framebouten alle 4 dezelfde lengte.

mvrgr. ronald

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klopt de 4 afstandbussen voor een koffertje zijn allemaal 18mm, zelfde voor de oto, anders voor de 3800 daar zijn de twee voorsten 24mm en de achterste twee 16mm.


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 179 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 51 (0.017s) Memory: 1.0833 MB (Peak: 1.3233 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 22:59:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS