Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#71041 21/12/11 04:43 AM
Joined: Aug 2011
Posts: 17
ton52 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2011
Posts: 17
Hallo allemaal,
Ik heb 2 werkende solexen n.l. een 3800 en een 5000.
Op alle bij zit een 3800 motortje maar de cilinders zijn verschillend.
De linker heeft onder de uitlaat-opening een extra gleuf en heeft het de code TUM 80A.
De rechter zonder gleuf heeft de code HD.
Weet iemand waarvoor de extra gleuf dient en heeft dit voordelen op de rechter cilinder

Groeten Ton



Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ook ik heb de rechter cilinder nog nooit gezien, en ook de letters HD in de cilinder meegegoten ken ik niet.
Zou het kunnen zijn dat deze normaal gesproken op de solex 4800 thuis hoord en uit Hongarije komt.

Wie-o-wie geeft het antwoord, wel interessant Ton.

Groetjes carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zie nog meer verschillen.

Voor de rest heb ik ook nog niet zo'n rechtse gezien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 17
ton52 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2011
Posts: 17
Hallo Carl,

Ja, het zou kunnen dat de rechter van een 4800 komt.
Ik weet ook niet wat de vorige eigenaar(s) er aan gesleuteld heeft.
Ik weet niet wat die gleuf voor zin heeft, immers in de pakking en in-uitlaatpijp zit ook geen uitsparing.

Groetjes Ton


"" EIGENWIJS"" is ook wijs
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb ook zo een cilinder met de kentekens HD en die komt van een blak en rol die ik gedemonteert heb omdat het carter stuk was maar ik heb er nooit mee gereden en weet dus ook niet wat vermogen ze hebben
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: ton52
Ik weet niet wat die gleuf voor zin heeft, immers in de pakking en in-uitlaatpijp zit ook geen uitsparing.

Groetjes Ton

Ik denk dat die uitsparing bedoeld is om de hitte beter af te voeren zodat het materiaal overal gelijk bij grote hitte "uitzet".(minder kromtrekken)

Last edited by trommel; 21/12/11 08:17 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Zou kunnen Ad.

De HD cilinder heb ik nog niet. Het zou inderdaad van een 4800 kunnen zijn. Er zijn meer problemen over gerapporteerd op deze site, al weet je nooit of het enkel aan de cilinder ligt. zo ja dan weten we ook de betekenis. Een Hou-Doe cilinder laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Een Hou-Doe cilinder laugh


grin laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Pierre
ik heb ook zo een cilinder met de kentekens HD en die komt van een blak en rol die ik gedemonteert heb omdat het carter stuk was maar ik heb er nooit mee gereden en weet dus ook niet wat vermogen ze hebben
groetjes pierre


0,62 kW = 0,85 pk


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2011
Posts: 17
ton52 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2011
Posts: 17
Hallo,
tot zover allemaal bedankt voor jullie reacties.
Voorlopige conclusie de rechter cilinder is van een black & roll
de gleuf in de linker dient voor koeling.

Groeten Ton


"" EIGENWIJS"" is ook wijs
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik heb zelf meer het idee dat de gleuf een andere bedoeling heeft.
Namelijk om de afdichting aan de rechterkant uitlaat(gleufkant) wat te verbeteren.
Een pakking wordt altijd iets samengedrukt ,aan de rechterkant zit op de B&R cilinder een groot oppervlak .
als je dit verkleint wordt de afdichtting wat beter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik denk dat het te maken heeft met de toevoer van koude lucht dat via de cab de cilinder in gaat

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het doel van de rare opening in het opspanvlak heeft als doel, om de indrukking van de pakking over het het gehele vlak zo goed mogenlijk te verdelen zodat de pakking bij een normale mannier van vastdraaien de pakking overal even ver ingedrukt zal worden.
Dat is nodig omdat anders het in en uitlaatspruitstuk meteen krom getrokken zal worden bij het( te woest) aandraaien van de bevestigingsbouten..
Dus dat is ook weer de wereld uit.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is 1 Jan V, ook moet er bij een pakking rondom evenveel materiaal zitten anders krijg je temperatuur verschil en daardoor schuift de pakking er van tussen.
Nu is het zeker uit de wereld. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
normaal gesproken gebruik je dergelijke uitsparingen in de giet techniek om hotspots te voorkomen en daarmee breuk door krimprek.
In gietmallen dien je bij voorkeur materiaal zo te ontwerpen dat er overal even dikke wanden ( met daarbij ongeveer dezelfde warmte inhoud)aanwezig zijn

Het spruitstuk gedeelte is een relatief dik gedeelte aan de cylinder. andere cylinders hebben een holle toog naar boven om materiaal en (giet)warmte inhoud te minderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
ook weer een aanvulling op ons verhaal Joan. Netjes omschreven. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal het nog netter omschrijven.
De temperatuur verschil in zo een massive blok gietijzer is bij een zo een klein vermogen van de motor echtniet zo groot dat er maatregelen moeten genomen worden t.o.v. de uitzetting tussen de cilinder en het spruitstuk ,daarbij speelt ook de grote indrukking van de pakking mee dat er geen mogenlijkheid is om er van tussen te gaan.
Als de pakking gaat lekken is dat altijd dat het spruitstuk te krom is an dan op sommige plaatsen niet vast genoeg zit ,ook al draai je de bouten bijna kapot en de pakking tot de dikte van een vloeipapier bij de boutgaten..
Dat is alweer een punt erbij.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Het gaat niet om de warmte van het gebruik als cylinder, als ik het heb over giet techniek en warmte beheersing dan heb ik het over afkoelen van ca 1300 graden ( vloeibaar) naar kamertemperatuur, daar dien je de warmteinhoud van het gietstuk zoveel mogelijk homogeen te houden om krimpscheuren tegen te gaan want dan houd je geen bruikbaar product over


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ook jij hebt gelijk een punt er bij.
En bij gietstukken van b.v. een draaibank of nog groter wordt hier ook rekening mee gehouden. en ook bij grote wielen van gietijzer worden daarom de spaken als het mogenlijk is in een boog gegoten zodat de spaak langer of korter kan worden tussen de naaf on de buitenkant van het wiel.
De spaak wordt dan iets meer of minder krom.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 115 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 53 (0.015s) Memory: 1.0928 MB (Peak: 1.3450 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 04:26:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS